torsdag 15 mars 2012

Folket och idioti

Hej hej! Idag mår jag mycket bättre, det är nästan lite överraskande bra. Världens kortaste stora förkylning/influensa, skönt!

Har läst lite skit om folk och jag tror idag är dagen då jag HELT ger upp att försöka påverka folk. Folk är så fruktansvärt oinsatta i politik och tänker så fruktansvärt mycket på en fråga i taget att man blir fullkomligt vansinnig. Jag skrev först min första (och enda) kommentar på aftonbladets hemsida om en artikel som handlade om kändisars utbildning. Någon sa då att det var positivt att socialdemokraternas ledare nästan aldrig hade haft någon utbildning för att det var ett arbetarparti. Herregud, vad är det för värld vi har kommit till? Den kommentaren gjorde att jag kände att det inte var ens värt att försöka.

Så nu har jag gått ifrån att sluta vara partipolitisk och därefter försöka bara behandla ämnen ur en retorisk och logisk synvinkel till att antagligen ge upp helt. Jag trodde att en ofärgad diskussion skulle göra folk mer mottagliga för förändring men nej.

För att summera
1) Dagens allmänhets okunskap när det gäller makropolitik är för låg och deras insikt om deras kunskap är obefintlig. Jag har liknat det med att man låter kirurger operera och därmed bör man låta politiker, ekonomer och forskare leda.
2) Förutom att okunskapen är hög om vad budgetering, makroekonomi, allmänt sunt förnuft etc handlar om så är den dessutom konstant och oföränderlig.
3) Eventuella möjligheter till att faktiskt lära sig något och samtala sig fram bra lösningar är alltså i våran livstid omöjlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar