torsdag 2 juni 2011

Svängningar

Är rätt kul. Mitt tentaplugg går verkligen i svängningar. Först kände jag att jag var rätt allmänbildad inom ämnet och hade koll på det mesta jag läst. Sen insåg jag att jag blir stundtals förvirrad över frågorna (finns lite gamla tentafrågor). Jag förstår liksom liberalismen, konstruktivismen och realismen men typ

Hur skiljer sig konstruktivismen från andra perspektiv på internationell politik (främst strukturell realism och neo-liberal institutionalism). Ge exempel på tre skillnader.
  


Men typ neo-liberal institutionalism? Menar de då liberalismens tilltro till att internationella samfund ska kunna balansera anarkin? Är det det som de menar med institutionalismen?

För övrigt så är det bara en enda lärare som verkar älska att slänga med begrepp sådär. Varenda fråga jag är fundersam på detta sätt så är det hon, de övriga 2-3 lärarna ställer mer raka frågor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar