torsdag 2 juni 2011

Andra människor, suuuck!

Håller på och styra upp en riktigt bra grej här men det kanske fallerar pga andra människors inkompetens. Det är så extremt störande, man kan verkligen inte lita på andra än sig själv om man vill ha något gjort. Såhär här är det nu. Jag ska fixa en grej åt en person (recievern i detta fallet), jag har en kontakt som ska tillhandahålla grejen. Providern är egentligen stabil och så men verkar vara en tidsoptimist precis som jag själv är. Han säger nämligen att det ska vara fixat inom 24h men nu när gränsen har gått visar det sig att det blir förseningar. Detta gör att recievern blir väldigt otålig. Och eftersom jag är mellanhand får jag en massa skit för det. Men det finns verkligen inget jag kan göra förutom att hetsa, och det spelar ingen roll hur mycket jag hetsar om providern ändå inte kan verkställa i tid.

Vad man gör i såna här lägen, är självklart att sätta ett större tidsspan för grejen att verkställas. Likadant när jag köpte sprit ifrån tyskland. Det är bättre att de skriver typ 5-30 arbetsdagar än skriva 5-12 arbetsdagar även om 95% av alla beställningar är gjorda inom det snavare spannet. Då har man tid för saker att gå snett utan att kunden blir irriterad för om man bara är upfront med saker och ting och de är medvetna om det så blir de inte besvikna.

Ett annat klassiskt exempel är ju på löparbana om tränaren säger att man ska springa 10 varv. Sen säger den att man ska springa bara ett till. Och sen bara ett till. Och sen en till. Och en till. Och en till. Sen jämför du det med om tränaren ifrån början sagt att man ska springa 15 varv. I första exemplet kommer sprintarna uppleva det som sjukt tröttsamt och utdragande i jämförelse med andra exemplet trots att båda scenariona (hur är det i plural btw?) handlar om att springa 15 varv.

Hursomhelst, detta gör ju att man förstår entreprenörer som jobbar ihjäl sig istället för att anställa andra som gör det. För andra människor innebär större osäkerheter och besvikelser, det är nästan alltid bättre att göra saker själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar