tisdag 12 februari 2013

Rhino, 3drendering och massa om datorer



Testar lite glas-texturer i Rhino

Herregud va sugen jag är på en ny dator! Den jag har är nu ungefär 1,5 år gammal, inte så värsta farligt alls, fungerar generellt väl egentligen men nu när jag har börjat med lite 3d-rendering och tänkt snöa in mig på det ganska rejält märks verkligen den dåliga grafikkretsen i min nuvarande. Eller så kommer det alltid ta så lång tid att renderra, oavsett bör det gå rejält mycket snabbare.



Förutom att jag är sugen på haswell och förbättrad prestanda är jag också väldigt sugen på att ha två bra dator, då kommer jag ständigt kunna ha en i skolan och den andra hemma, riktigt sweet ändå. Har också funderat på att köpa, inte en raspberry pi utan en cubieboard vilket också är en väldigt billig enkortsdator (kostar 49-+20 dollar) men den är betydligt kraftigare än raspberry pi. Fördelen med dessa är, förutom det sjuka priset, att de är löjligt strömsnåla och man kan alltså ha på dom 24h utan några betänkligheter men också att de är löjligt små, ungefär som ett kreditkort fast avsevärt högre då. Detta medför både stora möjligheter men prestandan sätter också begränsningar. Jag tänker att jag gärna vill ha en sån till en touchskärm sen längre fram när jag ska bygga ett riktigt kontor och när den tiden kommer så har det antagligen kommit en ÄNNU snabbare version för liknande pris vilket kanske gör att den räcker till mer än bara spela filmer och surfa.



Är iaf väldigt sugen på att köpa två tre skärmar till, koppla 2 till huvuddatorn och den tredje till en raspberri pi och bara multitaska som fan :D. Haha. Tillsvidare kör jag vidare på mobilitet som motto och inte försöka ha så mycket prylar. Jag vet nämligen inte riktigt hur jag ska lägga upp min studietid alltmed tiden går. Jag vill stanna här men också byta till så många olika ställen men varje ställe lockar o avskräcker på olika sätt. Har förresten börjat söka lite stipendier och grejer och ska fortsätta med det nästa helg. Grejen med det där är att man inte vill skriva om det för då blir det svårare för en själv att få det. Hursomhelst så skulle jag tycka det vore superkul att byta till USA eller Shanghai men visst blir man lite mörkrädd när man ser dagens CSN-skuld och vet att jag fortfarande har 4,5 år kvar, haha. Är dock inte superorolig för det där per say, men det hade ju varit kul att minska den där skulden så mycket som möjligt utan att behöva cutta ner på sina livsval. Vi får väl se. Nu ska jag fortsätta läsa om mina 3dprogram och bli awesome!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar