måndag 18 februari 2013

Ny dator o El green



Ny dator och el green
Min tanke först var att köpa en ny dator i juni när haswell kommer ut, nya standarden. Sen läste jag lite om att det väldigt snabbt efter kommer ännu en ny standard sen att de ursprungliga datorerna med haswell kommer vara svindyra i början så då tänkte jag om man kanske ska fundera på att, istället för att lägga 10-11k på en laptop, vänta tills det går ner i pris och kanske lägga 6-7 nu. Skrev i en tråd och fick tipset som el green. Vad de gör är att de säljer rekonditionerade dator vilket innebär att de har blivit använda i några dagar, sen tillbakalämnade o fixade. Det känns ju inte superkul rent allmänt och visst är det en viss grej o känsla av att ha något sprillans nytt vilket är rätt skönt men frågan är om det är värt 3000 kr vilket är rabatten jag får? Svaret för mig är nej och jag slog därför till på den dator jag länge velat ha, ux32vd (bild ovan) som alltså har bang o olufsen-högtalare, fantastisk skärm, löjligt snabb processor samt sjuk vikt på 1,45 kg.

Dessutom är det lätt att uppgradera denna, vad jag kommer göra är att ta bort ena halvan av 2+2 gb ram och sätta dit 8 gb ram för totalt 10 gb. Dessutom är det tyvärr ingen ssd inbyggd utan det är en kass hårddisk fast med 24 gb ssd i samt en vanlig mekanisk dator men många, inklusive snart jag, byter ut denna emot en SSD.

Totalt sett kommer jag få en fantastisk jäkla dator för 6498 + 350 kr frakt hit till spanien. Sen får jag se om jag tar ut min samsung ssd 830 från nuvarande dator eller om jag köper en ny ssd, blir nog att köpa en ny. En annan sak som är sjukt nice är att jag nu får usb 3, samt en extra port. Kan verka som en liten detalj men det är hur gött som helst rent praktiskt. Nu kan jag ha min wacom och trådlösa mus inkopplad hela tiden medans jag lämnar en usb-porten för usb-hubben när jag är hemma. Innan behövde jag välja antingen eller.

En annan sak som är nice är att min förra dator konstigt nog inte hade kortläsare. Jag använder ju sd-kort hela tiden för min projektor osv. Nu kan jag alltid ha ett inkopplat och därmed få 32 gb (eller 64gb om jag köper ett) extra space och lättare flytta över filmer osv till projektorn osv. All extra space är viktigt när man kör ssd och platsen är begränsad.

En annan sak som är nice är att jag hoppas starkt på att högtalarna är så bra som de borde vara. Gillar min x-mini högtalare som är smidigt o bra men vore skönt att ha fin ljudkvalité på dirren utan att tänka på att ladda batteriet då o då.

Kanske ska minska min teknikbudget ifrån 525 kr/månaden till typ 325 kr och lägga 200 kr extra i månaden på kläder istället? Eller spara lite extra för framtida lägenhet. Förresten är jag sjukt sugen på det där, det blir så tydligt när man är här i spanien med hus som är halvt fallfärdiga (okej, en liiiten överdrift) och man tänker på att man ska ha en splitterny fräsch spis med fungerande ugn osv. Det göttiga är att jag inte känner någon press, jag känner bara en positiv längtan vilket är latjo. Gud va jag strukturerar allt bra nu förresten, hoppas jag ska fortsätta göra fint ifrån mig i skolan, denna vecka ska jag banne mig vara produktiv som fan! Dags att göra upp veckoschemat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar