måndag 20 februari 2012

Utgång, ostfondue och stuff (10 feb)

Ostfondue!
Efter föreläsningen gick vi och tanken var att vi skulle ut. Lill och några till visste tydligen ett ställe som skulle vara gott. Det var rätt dyrt och vi funderade på att dra men jag blev rätt på när jag såg att de hade ostfondué så jag fick typ lägga utslagsrösten och vi gick in. Det var tydligen fyra olika ostar och jag var nästan helt säker på att en ostfondué skulle vara som en vanlig fondué med olja där man doppar saker i (i detta fall ost) men tydligen så var det brödet man doppar i en ostblandning. Lite mysko IMO att blanda emmentalerost, gorgonzola och lite andra vitt skilda ostar men det funkade ändå okej även om det inte var fantastiskt. Jag beställde också en brioché som jag faktiskt bakat själv en gång och verkar som jag har några serious bakingskills för min variant var löjligt mycket godare, smakade väl okej men det var snustorrt, nu vet jag att jag låter lite extra snobbig men efter vad jag läste på wikipedia så är själva tanken med brioché ett bröd som har extra mängd ägg och socker jämfört med vanligt bröd, kanske mer smör också.

Hursomhelst så åt vi där och det är alltid supertrevligt att äta tillsammans med trevligt folk, förstår fortfarande inte varför svenskar är så dåliga på det generellt, det är inte bara nyårsafton eller födelsedagar man bör gå på restaurang.

Just dessa 30 minuter av kvällen var inte de roligaste.
Matthias, den nya svensken visste ett ställe som tydligen var en av världens bästa bartendrar jobbade som låg i närheten, Del Diego. Det där med drinkar är ju en högst subjektiv upplevelse, mycket mer subjektiv än t ex mat IMO. Det finns ju denna skolan med vad som nu är en perfekt dry martini, bronx och alla såna där drinkar med vermouth och sån skit, helt odrickbart IMO. Klassiska drinkar antar jag att de är. Sen finns det fruity drinks vilket kanske är mer min kopp te! Eller tekopp som jag brukar säga. Den godaste drink jag druckit var på en rätt skön bar i sydafrika, deras special var en med vad jag tror var champange+mer men det grymma var citronsorbet. Helt löjligt fräscht och nice. All frusen frukt gör ju en drink underbar imo. Nåväl! Detta var iaf en mer klassisk bar och jag betalade 10€ för ett cocktailglas av hans "specialare" som var döpt efter honom själv. Denna drink hade kanske skulle varit god om det inte fanns bittermandel i, jag gillar det inte alls. Måste varit Advocaat som hade smak av  bittermandel för allt annat var rätt standardgrejer och det var inte göööd. 
  
Nåväl, väl där var lite sådär imo, vi hade inte direkt partystämning och det var rätt obekvämt då vi inte hade någon plats för jackor och skit och vi satt lite obekvämt. Detta illustreras också på denna bild, jag försökte få bild på när 3 av 6 satt med mobiler men hann bara få med två. De två spanjorerna som var med här är trevliga personer men en av dom höll på som fan med att fråga hur man säger skit på svenska/norska och typ säga det till folk och tyckte det var himla kul. Det är så jävla tröttsamt efter ett tag allt sånt där, jag måste försöka styra konversationen bort från allt sånt där, som jag skrivit innan så vore det nice om man i så stor utsträckning som möjligt slutar vara ett helt land och istället är en person med individuella intressen. Haha, ni märker säkert att jag blir irriterad av att tänka på det bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar