söndag 12 februari 2012

Ma Yansong, konference och föreläsning

Vi fick ledigt ifrån fysiken för att skolan hade bjudit in en kinesisk arkitekt som skulle kritisera arkitektstudenterna som går femte årskursens arbete runt 11:30-tiden. De redovisade sitt arbete med powerpoint osv och sedan så fick han ge input. Han tyckte det mesta hade rätt stora problem, eller så fick han bara för sig att det var onödigt att säga saker som var bra, han var nämligen enkom negativ. Det är dock rätt lätt att vara när man är bra på något och tycker att man får anstränga sig för att vara lite mer komplimerande generellt, det har jag försökt jobba på iaf. Det är inte så konstigt direkt i teorin, är man bättre än de flesta på saker så reagerar man bara på det som stör en. Nåväl.

Hans kommentarer var dock sjukt bra och rätt filosofiska. Han pratade mycket om helheter och ursprungliga tanken och hur idéerna de hade inte riktigt överrensstämde samtidigt som han också kom med konkreta och realistiska invändningar. Ett exempel var när han sa att han ville designa en byggnad som låg på något sätt i enlighet med  stadens natur och formning (tror det handlade lite om bergsslutningar osv) medans han sa att det visst var väl fint men att hans design inte direkt uttryckte detta för folk som såg byggnaden eller använde byggnaden, tanken fanns bara i hans huvud men hans design överförde inte denna idéen vidare. Jag tror det är rätt viktigt för designers och konstnärer då det kanske verkar superdjupt och genomtänkt men det handlar ju som sagt om sändare och mottagare och det spelar ingen riktigt roll om man tycker att man har en sjukt avancerad och intressant idé om ingen annan förstår den. Det spelar inte heller någon roll om man tror att en intelligent elit förstår (säg 5% av lyssnarna), du vill att iaf majoriteten ska förstå. Eller det beror ju iofs helt på vad man vill förmedla, skulle jag t ex vara med i melodifestivalen skulle jag vara jävligt nöjd om 5% av alla lyssnare skulle köpa min skiva sen. Nåväl.

Vi plöjde av elev för elev av varierande grad av engelskakunskaper och sedan kom vi till sista eleven. Alla andra stod framme och presenterade sin idén men denna hade en mikrofon, satt 10m vid sidan av presentationen och läste innantill ifrån ett papper, på snuskigt dålig engelska. Det var helt omöjligt att höra vad hon sa, jag trodde de skulle avbryta och göra något åt det, kanske att någon läste upp åt henne, men pinan varade i vad som verkade vara en evighet och efter kanske 10-15 min i reel tid så avslutade hon med en ursäkt. Då tog läraren över och bad om ursäkt för henne också (haha) och sa att anledningen till varför de valde henne för att redovisa var att hon hade en väldigt annan approach och förklalrade lite lätt om projektet osv. Hursomhelst så tänkte jag hela tiden vad Ma Yansong skulle säga. Han ändrade beteende dock, kanske pga sympati, och var ovanligt positiv.



Efter denna ändå rätt intressanta föreläsning bestämde jag mig att jag skulle gå på hans egna föreläsning som skulle ske i Madrid senare på kvällen och det ångrar jag inte! Det var i Cibeles som vihade besökt innan och kom in i föreläsningssalen då han började. Givet hade han en macbook och satt vid scenen och pratade om sina olika projekt. Han (och hans team antar jag) designade två torn i centrala Toronto och det var ärligt talat riktigt jäkla vackert. Dessa torn var riktigt vackra ärligt talat och jag älskade det. Sen visade det sig att han i princip alltid jobbade med mycket organiska linjer, runda byggnader osv och det mesta var riktigt härlig och underbart. Det blir levande, personligt och härligt. Ska lägga upp lite mer bilder snart så ni ser vad jag menar men är offline nu så har begränsat antal bilder. Sen kom vi till ett komplex (lägg bild här) som han byggde som tyvärr var rätt groteskt men det finns ändå något intressant i det hela. Men det var det enda som jag inte gillade och vad jag lärde mig utav föreläsningen var mest hur man kunde få en egen design och att jag borde jobba mycket mer organiskt samtidigt som jag tror det är väldigt viktigt att anpassa sig och ta tillvara på omgivningen. Fast att anpassa sig efter omgivningen är både rätt och fel, ibland är omgivningen så tråkig att det helt klart är bra att göra något fint och annorlunda och hoppas att man startar någon sorts effekt av förändring.

Riktigt intressant iaf, jag känner attj ag blir mer och mer inne i ämnet och hoppas och tror att jag ska börja göra lite mer egen research och läsa runt lite så man får lite mer kunskap och inspiration och kanske hitta sin nisch ytterligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar