onsdag 27 mars 2013

Tips; Asuslogic file duplicator-finder

Tips; Asuslogic file duplicator-finder
http://www.auslogics.com/en/software/duplicate-file-finder/
Gratis och funkar fint (Finns några alternativ om betalfunktioner men inget som lockar just nu)

Tänkte bara tipsa om det här programmet för folk! Det söker och ger alternativ för hanteringen av dubletter. Detta kanske inte intresserar alla men själv gillar jag att aldrig slänga saker, bilder, filer eller liknande. Har tre externa hårddiskar ibland har det hänt att jag gjort om mappar, grupperat om och så inser jag att det antagligen finns två mappar med mina semesterbilder eller whatever. Vad detta program kan göra är att du väljer några diskar eller foldrar att jämföra med, väljer om den ska ignorera filnamn, filskapningsdatum eller inte och se ger den dig en lista på kopior. Du kan även välja t ex att du tar bort alla dubletter direkt men kan även bli mer specifik att t ex välja alla dubletter i en viss mapp eller liknande. Själv körde jag denna på mina två externa hårddiskar med en terabyte vardera och friade precis 120 gb samt att jag skulle kunna friat 160 gb mer om jag skulle haft problem att många serier och liknande fanns i dubletter.

Tror det blir mer o mer intressanta med liknande grejer då SSDs kommer ta över och utrymme blir allt viktigare även om det finns tusentals relativt enkla lösningar (externa hårddiskar, SDkort etc). Dessutom är det nog rätt nice om man, som jag, har molnservice där man kanske bara har 5-25 gb backupspace och vill utnyttja den maximalt. Mitt system nu t ex är att jag har 11,2 gb med sugarsync för skolfiler där jag har nuvarande saker på datorn. Sen när den blir full så flyttar jag över den till skydrive där jag har 25 gb och när skydrive är full då så kör jag ner filerna till en extern där de är lite mindre säkra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar