tisdag 19 mars 2013

Las fallas i helgen.


Las fallas! Tanken var först att åka med några, biljetterna blev dock slutsålda. Sen var det en annan kompis som var tvungen att plugga så köpte den. De nya gängets tanke var att träffa upp dom andra rätt snabbt och det lät fint för mig. De jag åkte med är trevliga människor, helt klart verkligen men jag känner dom inte så himla väl att det blir naturligt för en hel kväll.

Tidig morgon åkte vi, 8 vid Torres de las Ventas, en stor jäkla tjurfäktningsarena. Det var tidigt och det regnade dessutom, man var inte rktigt på humör, inte för att det var någon fight igång men jag ville mest sova på bussen. Var lite orolig att jag kommit rätt men jag träffade några britter som jag fick för mig att fråga om de skulle till Valencia kl 8 och det skulle dom! Detta är förresten tredje gången i mitt liv tror jag som någon med engelska som modersmål trodde jag var ifrån ett annat land med engelska som modersmål! Hon trodde jag var irländsk, lite märkligt kanske :D. De var au pairer och vi gick emot bussarna, där var det 3 svenska au pairer som jag hälsade på innan jag såg de andra jag kände och jag kutade smidigt iväg. Au pair alltså. Det finns nog inget värre liv än att vara au pair. Eller det beror på, det kan nog vara rätt kul med. Jag hade en kompis som var au pair i manhattan för en gammal fröken sverige tydligen och fick åka helikopter till Aspen, levde allmänt jetsetliv och tror hon fick en massa ledigt samt bra betalt med. DET funkar. Att få slavlön för att ta hand om bortskämda barn typ 15 timmar per dag (det är långa timmar iaf) och att dessutom inte ha en supernaturlig möjlighet att träffa folk (t ex i klassen eller på jobbet) ser jag som tortyr.

Kom fram säkert iaf till las fallas, det enda jag visste var att det var en stor fest och massa dockor som skulle tillslut brinna.


Mycket riktigt var det fullt med folk. Vi strövade runt lite överallt. Andelen trumband var helt klart överrepresenterade på denna festival, det var nog det enda vi såg faktiskt, 3-4 grupper som roterade.

Vissa, eller rättare sagt många, av dockorna var rätt mer vågade än vad vi skulle ha gjort dom i sverige. Mycket bröst, mörkhyade män med stånd osv, denna var ju mild. Äpple var uppenbarligen temat i denna. Varje stadsdel gjorde tydligen sin egen sån här grej med sin mening.  

Tyckte det var lite kul när en i gruppen svarade "They are perfect for their specific purpose, you  desperatly want to see them burn, and fast" i svar till frågan om vad han tyckte om dockorna.

Rustik o trevligt ändå



Haha denna parad var rätt lame.

Märklig vägg, går säkert att göras coolt dock.
Nåväl! Så vi gick runt, drack öl, käkade paella, crepes och hade trevligt. Vi lyckades dock inte få tag på de andra, min mobil dog vilket ju är ovanligt klumpigt för mig. Träffade massa trevligt random folk, främst när jag lyckades gå vilse och komma bort ifrån gruppen lite senare men tillslut kom man säkert hem. Träffade en filip med perfekt amerikansk dialekt (han hade inte bott i USA) men det var kul att han hette Heavy. Är inte det ett märkligt namn? Byter man inte då? Nieet, nu börjar jag snart skolan, tjiiing på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar