måndag 26 november 2012

Världens sämsta namn o Alex Schulman

Hej! Podcaster är ett fenomen jag gillar mycket. Har följt två under en längre tid och nu så kommer mer och mer. Jag skulle gärna vilja göra en egen podcast eller vara en panelmedlem. Hursomhelst, en som växer på mig är Alex och Sigges podcast. Kollar även ibland på schulman show vilket jag ändå tycker det är trevligt.

Tyckte rätt illa om schulman först när han kom med tusen apor och någon löjlig blogg. Tråkig humor var det oftast på tusen apor osv. Sen kollade jag på Schulman show och tyckte han var lite trevligare. Sen är han rätt kul där ibland och gör trevliga observationer. Sen lyssnade jag på podcasten då, rätt långsam men ändå rätt härlig. Bäst är såklart Sigge Eklund (kanske lite självgod) som har ett rätt trevligt och varierat språk som förgyller historier och lite udda tankar ibland och sen är Schulman också lite kul. Fast det stör mig rätt rejält att han tror sig själv vara en bra berättare. Pratar ofta om sig själv som författare och att han läser Tranströmer hit o dit. Det är väl kanske samma grej med Apple fanboys som tror att de är kreativ för att de köper en macbook och att det funkar så mycket bättre. Jag vet inte.

Vad som är mest störande är såklart inte den detaljen utan namnen på hans barn. Charlie är ett rätt lamt namn, det var väl kanske dock relativt längesen. Nu födde han nyss ett till barn och de har valt att kalla det Francis? Seriöst? Prinsessan Estelle verkar ju som ett genialt namn i jämförelse. Texas samt Lennox ifrån Soffi propp verkar komma ifrån samma inspiration, något typ av media-Stockholm antar jag.

Själv tycker jag det där med namn dock är relativt svårt. De finaste namnen kommer antagligen leda till massmobbning som barn och väldigt mycket awkwarda stunder som vuxen. Jag gillar gamla romerska o grekiska namn. Aristoteles, Dionysus eller liknande. Ska man tänka lite mer realistiska namn så hade jag några favoriter som jag inte längre kommer ihåg. Vad jag inte skulle välja är de sjukt androgyna namnen som också verkar vara exakt vad som är mest populärt. Jag tänker på Simon, Hugo, Lucas, Elias, Liam, Viktor, Emil, Leo, Arvid, Edvin, Wilmer och dessa av samma natur. Lite gulligt och töntigt. Sen finns det ju lite gammaldags normala namn som är rätt neutrala men lite för tråkiga för att vara alternativ. Det finns t ex inget fel med Adam, Karolina, Josefin etc men det är kanske inte så kul att dela namn med tusen andra. Göran är väl kanske dock ingen hit :D.

Nåväl, nu ska jag göra vettigare saker. TJiing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar