fredag 30 november 2012

Handyness, löpning och tentor

Jobbar man med loads på balkar i dataprogram kan man få såna här spexiga diagram. För övrigt fattar jag inte varför den ej diagonala blåa boxen till höger går uppåt istället för nedåt, det gjorde den inte förra gången och alla blåa värden bör ändå vara nedåt...

Hej hej!

Idag hade vi en 4timmars-uppgift. Hade en skön studysession igår och kändes som jag lärde mig en massa då och att jag genomförde tentan rätt bra, jag förstod liksom vad jag höll på med även om jag inte är helt säker på att jag skulle klarat att göra det för hand, istället då för med mha programmet som vi använder. Det handlar iaf om att räkna ut lite olika loads på balkar och skit. Så när man vet maximala kraften så väljer man en typ av balk och gör lite uträkningar på det, handlar då om böjning, kompression (och respektive balks resistens emot det) samt lite sånt där. Hade ändå ett skönt flow så även om jag fick en mindfuck när det handlade om något så enkelt som bara enhetsomvärdering (kändes som de gjorde om kN/cm2 till kN/mm2 olika i olika exempel fast med samma uträkning) men jag hoppas o tror det blev rätt ändå. Vi får se.

Var precis ute o sprang, än är helvetet inte över, jag har tenta imorgon som jag väldigt väldigt gärna klarar av. Det är min nemesis, matten. Jag ska skriva en längre post som handlar om hur det känns att gått ifrån att tyckt att det mesta jag gör bra, till raka motsatsen, känner att jag presterar dåligt på allt överlag. Nu har jag dock ändå lärt mig en hel del matte det senaste men eftersom jag pluggat mer utanför vår lärares matte (men samma ämnen såklart) så är jag lite orolig för 1) hjärnsläpp och allmän panik samt 2) att jag har läst fel saker.

Imorgon 11:30 smäller det iaf, har inte dygnat än (eller varit uppe supersent för att plugga) någon gång alls denna termin så känner att jag kan kosta på mig en liten dygning idag för att säkerställa att jag verkligen klarar det här. Skulle tro att jag redan nu bör klara det men ibland blir man överraskad.

Just det ja, när jag kom hem så dratte mitt jävla hemmabygge med hyllan som har blivit min andra nemesis ner. Det verkar som dubbelhäftande tejp, hur stark den än är, inte funkar särskilt bra på kakel för några större vikter. Fick bli att jag borrade ett håll i sidan av kaklet men tyckte jag var lite snitsig som satte in en spik "bakvänt" istället för en skruv då liksom jag endast kunde jobba på "baksidan" av hyllan och inte framför.

Nu dusch, sen matte, hej då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar