måndag 21 januari 2013

Salamanca! (Bilder kommer väldigt snart!!)

PS: Tog shitloads med bilder men de kommer upp lite senare! Måste hämta minneskort o hålla på!


 God afton. Klockan är sex, vintern i centrala spanien påminner mer om hösten, det blåser kallt men jag tackar min vinterjacka multum. Vi har varit i Salamanca, det skedde rätt spontant. Hängde med lill och Julie och med skulle tydligen en kines som hette Zhe och en belgiska jag träffat tidigare fast ganska längesen. Köpte en öppen biljett med långdistans buss. Jag gillart! Sköna säten och wifi är rätt digg, är lite orolig dock för att lägga ribban för högt, alla bussresor blir ju nu obekväma i jämförelse.

Kom fram i lördags runt halv tio, checkade in på hotellet det var helt klart avsevärt fräschare än väntat, riktigt nice. När vi var klara var klockan strax över tio vilket i spanien innebär att alkohol ej får säljas i affärer och vi köpte två flaskor i hotellbaren. Kostade 7 + 9 och jag tänkte på sverige där de av en mystisk anledning tar 300 kr för en flaska utan att göra mer än att öppna den, en öl måste de ju iaf ha kallat. Nåväl!
Övriga sällskapet hade en historia här, med stället och med varandra och om jag generellt ogillar nostalgi med min egen historia så blir känslorna exponentiellt värre när det gäller andras förflutna. Det höll sig dock kort men det betydde iaf att vi hade en plan. Vi skulle till la chupiteria, gatsby, irish rover och några andra ställen jag ej minns.

La chupiteria var, som namnet antyder (chupito = shot) ett ställe där de har en jäkla massa shots, billigt dessutom :). Från 75 c till typ 2e tror jag. Väldigt goda förresten, jag drack några långsamt. Dansade lite där. Var kul på menyn förresten, det stod liksom en rad med fresas-limón-kiwi. Det lät gott tyckte jag, beställde 5 såna åt alla. Vilken? Fresas-limón-kiwi sa jag. Var ju såklart bara tre olika smaker.

Sen gick vi emot the irish rover som säkert kunde vara nice men det var inte så många där, tydligen hade de flesta tentamen på måndag. Där kom två till som kände de vi var med. En väldigt nördig men väldigt trevlig spanjor med hans taiwanesiska flickvän som också var trevlig. Också en kines med hans kinesiska flickvän, han verkade rätt skön fast hans flickvän var värsta buzzkillen ever. Kanske hade en dålig dag, who knows.
Sen gick vi emot Daniels som var någon typ av mellanting, typ en livad bar. Pratade med lite olika folk, var en holländsk tjej som flörtade med mig, det var lite lurt, hon var rätt söt men jag fann mig själv konfys av att hon var längre än mig. På pappret är det ju verkligen skitsamma men det kändes helt klart lurt.
Sen skulle vi till något ställe som kändes lite som park Lane i atmosfären. Lite hotellkänsla. Träffade en tjej där och vi gick sen till en indieklubb, hon var speciell på ett väldigt charmigt sätt, lite halvgalen aura. Tror vi var ute tills det stängde vid 6-7 nånting.

Andra dagen vaknade jag upp sent. De andra hade gått runt lite, jag mötte upp dom runt 3 tror jag vid plaza mayor. Vi gick runt på lite restauranger, en som hette cuczo var helt fantastiskt. De sålde tapas för runt 2e och det var helt sjukt fräscht och gott. Lite som svenska idén om tapas men mer eller mindre gratis. Ett sånt hak hade jag älskat att driva. En snabb munsbit bara. Fördelen med det är ju uppenbarligen dess flexibilitet att kunna ta en snabb öl med en god snabb rätt eller göra en hel middag av det. Ärligt, jag måste starta en sån restaurang i mitt liv.

Sen gick vi genom staden, förbi universitet, katedraler mm. Som ni ser så är hela staden byggd i samma sorts sten. Det kan ge intryck av att det är gammalt, vilket det ofta är men tydligen finns det lag att nya byggnader var tvungna att använda samma sten som fanns i en gruva några mil utanför staden. As nice!
Förresten, om ni undrar vad texten är så är det studenter som tagit examen och det är tydligen tradition att skriva i tjurblod. Gud vet vad det står, tjurblod verkar inte som den mest hållbara bläcket.

Te!

Hade gärna velat tagit ytterligare tapas men det var bestämt att vi skulle ta bussen vid 6.










Plaza mayor som i Madrid.






Jag var uppenbarilgen inte där då :)




Grym restaurang


Fantastiska tapas





Katedralen var stängd.

















En astronaut! Märkligt!





















Trött på väg hem


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar