onsdag 29 maj 2013

Mini-depression, brittparty samt plan för ekonomin!


Hej!!

Hoppas allt är fint! Hos mig är det lite värre. Varit väldigt trött den senaste tiden men försöker övertala mig varje dag om att det är kort tid kvar och att jag bara får kämpa, det är ju snart sommarlov, ett långt sådant dessutom. Problemet är bara att det bara inte går, jag tror det beror på att det är en sak som bara suger energi ur mig. Det är ämnet strukturell analys som är så ointressant och tråkigt och varje gång jag kommer in i klassrummet känner jag stress och otrevnad. Självklart sitter det bara i huvudet. In fact, jag har insett att jag är överdrivet negativ till ämnet, tom för de sakerna jag faktiskt klarar av känner jag enorm ångest inför. Det är lite svårt att ändra bara. Känner mig sjukt trött. Finns en stor chans att jag får sikta in mig på extraperioden i juli för detta ämnet, betygen blir inget bra och även om alla får dåliga betyg (32 av 40 fick IG första tentan) så hjälper det inte mig. Så det är lite tråkigt och påverkar mig mycket just nu.

Var på fest i helgen hos en kompis som är så snäll. Hon är härlig men jag känner att jag varit så jäkla seg o trött i huvudet jämte henne senaste tiden, på något sätt extra trött i huvudet. Hon har dock en massa vänner runt sig hela tiden, kanske tom för många. Det var ganska kul ändå, pratade med en del rätt kul folk, fick skjuts hem av en läkarstudent som skulle hemma runt 5.

En sak som också är påtaglig just nu är min ekonomi! Framförallt pga Fundior som har ett halvårs studiemedel som de vägrar betala ut, jag tror jag har väntat på ett uttag i 2 eller 3 månader nu. Detta har lett till ett ganska överdrivet ekonomiskt tänk tror jag, jag har nog aldrig snålat som jag gjort nu. Eller jag har aldrig snålat sådär jättemycket, denna veckan var nog första gången jag tog ett annorlunda beslut pga pengar. Det är lite konfunderat, egentligen har jag ju det okej ställt för en student sen mina glansdagar där jag sparade undan lite men jag har också en pekuliär situation som student med tanke på att jag läser så länge och kommer vara 3-4 år utan studiemedel. Jag funderade på huruvida jag överdrivet det senaste eller ej. Jag bestämde mig för att göra en uträkning.

Så en vanlig student lånar ca 7000 kr/månad för 9 månader om året. Det är 63 000 kr lån per år. Efter 6 års studier bör den således ligga back 378 000 kr. Därför kan jag inte riktigt relaterat till hur mycket/lite pengar jag har utan istället hur jag ligger i fas jämfört med en vanlig student som kanske börjar med 0 kr men samtidigt har studielån etc. Jag räknade också med att jag inte skulle ha någon inkomst kommande 4 åren, något som inte nödvändigtvis är sant. Dessutom räknade jag med att leva för 7700 kr/månad, lägre än student som bör ha ca 9300 kr/månad med bidrag+lån.

Givet dessa parametrar kommer jag bli fattigare än en vanlig student under 5e året av min utbildning och sen, givet att jag går på UEM hela utbildningen så kommer jag var 128 216 kr fattigare än en vanlig student av 6 år. Byter jag iofs till Sverige sista 1/2 åren för masters så förbättras ju det där rätt avsevärt men det är inte alls säkert om det går + om jag vill det. 128 216 kr är ändå inte sådär superfarligt. 32 054 kr per år. Detta är iofs inkluderat de pengarna i fundior, det hade sugit att torska dom. Totalt sett är det dock inte alls så farligt, jag tror jag ska glömma den där tanken rätt snabbt. Det godkänner också mitt nya mobilköp som jag nog ska göra ikväll då, kul kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar