onsdag 5 juni 2013

The one that got away.

Hans Rosling som gör "roliga" och pedagogiska föreläsningar som jag gillar!
Jag ska bli farbror! Försöker hålla mig borta om samtal om föräldrarskap så gott jag kan men rent teoretiskt känns det som de roliga åren som förälder är kanske mellan 3-14 år, sen är det väl tråkigt i några år under tonårshormonstiden tills det blir kul igen. Jag antar alltså att frukterna av föräldraskap kommer skördas av min bror längre fram, det blir dock gulligt att se sen när de kan prata och går ifrån att vara vilken avkomma som helst till att utveckla en personlighet och en olikhet ifrån alla andra bäbisar.

Jag ska inte prata mer om min bror med undantag från det faktum att han blir 32, har en full utbildning och jobbat några år, jag kallar det ej ungt. Vad jag däremot kallar ungt är när jag ser bilder ifrån facebook med föräldrar som är yngre än mig och jag finner det otroligt sorgligt. Det spelar ingen roll hur 100%ig man är på något, skaffa barn är något irreversabelt och det är omöjligt för mig att förstå hur man kan vara så säker på något må det vara att jorden är rund eller att man gillar att spela musik.

Det är intressant när man kommer ifrån en ganska liten plats, man ser både med- och motvilligt hur alla i ens generation växer upp. T ex denna person jag såg idag på facebook, jag får nys om henne då vi delar 10% av våra facebookvänner (45ish). Det intressanta med urvalet är det faktum att det är ett väldigt brett spektrum av personer. Vad jag menar med det är att om,  man bor i en stor stad så kanske man bor i rikemans-distriktet, i förorten och klasskillnader gör sig tydliga. I Bollebygd fanns det inte stadsdelar eller befolkning för separation så alla som ville bli läkare, lastbilschafförer, advokater etc samsades under samma tak. Man får liksom en större spridning och vad som är tydligt är att man vet exakt vilka personer som får barn tidigt + det faktum att väldigt få personer gör något som jag finner särskilt intressant eller beundransvärt. Det kan tyckas sorgligt men jag känner att det lite lindrar den halvt omedvetna press jag känner på mig själv att jag började min utbildning så sent. Den pressen, särskilt som relaterar till andra borde såklart inte finnas där men det gör den, om än svagt. Det är också fullt sannolikt att jag inte kommer göra något i framtiden som de finner är intressant men jag hoppas motbevisa detta.

Jo, angående folk som blir gravida. Det är skönt för än så länge så har alla personer som blivit gravida varit sådana jag inte associerar mig själv med. Kanske tyckt det var lite sorgligt att den där tjejen som jag tyckte var snygg i högstadiet nu är off limits men i 9 fall av 10 är det helt lunch. Dock får man väl anta att de där jag tyckte om mer sakta men säkert också börjar stabilisera sig och också bli tråkiga. Jag höll på att försöka nyansera mig själv lite med att säga att skaffa barn och stabilisera sig är en mognadsprocess och en del av att växa upp vilket jag nästan höll på att lura mig själv med men det är det fan inte. Det är mest ett livsförändrande val, ungefär som att flytta utomlands fast permanent. Det är också en illusion att det skulle vara bättre än något annat. Jag hoppas och tror att när religionen försvinner mer och mer ur vårt samhälle så blir idén om förhållande som något bättre än självständighet borta. Notera dock att jag INTE påstår att självständighet är bättre, jag påstår bara att de är likvärdiga alternativ. Och sen att folk skaffar barn alldeles, alldeles för liberalt och för tidigt.

Kan trycka in lite fakta också. I Afrika är antalet barn per kvinna mellan 6-8 och i Europa är den runt 2,1. 1,8 är tydligen breakoff-point för att ha en population på +/-0 och i många länder, såsom Sverige så är vi under denna. Det gick snabbare för oss att gå ifrån 4 miljarder till 5 miljarder än 5 till 6 miljarder pga vi får allt mindre barn och detta betyder att prognoser visar att vi kommer stagnera runt 9,5 miljarder människor på jorden. Mångaser "barnlösheten" som något negativt och hänvisar just till dessa siffror men jag har fortfarande inte sett något argument som stödjer detta som något faktiskt negativt, jag ser mest positiva faktorer. Sök på "Hans Rosling" förresten där han flera superpedagogiska och roliga presentationer varav 2 iaf handlat om levnadshälsa och barnafödande och han som jag påstår att det inte är ansvarsfullt att föda så många barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar