tisdag 7 maj 2013

Studentliv och full lön

Hej!

Spanade lite på en imac för just nu håller jag på och renderar och då vill man tydligen ha många kärnor och oavsett om man har bästa laptopen på marknaden så är dessa processorer tvåkärniga oavsett om man har icore 7 som jag som hyperthreadar till fyra processorer. Processorer till "vanliga datorer" har dubbla och vi snackar 4 kärnor som hyperthreadar till 8. Vore kul att ha en imac men gick in och såg hur dyrt allt var och fyfan, man blir ju verkligen illamående om man vet vad saker BORDE kosta. Du får alltså betala 400$ extra för att få en 512 gb SSD istället för en pissig 1 tb sata-hårddisk. Svenskt pris blir väl 4 lax extra då det brukar vara 1$ = 10 kr istället för den faktiska 6,5ish som kursen är, pga skatter etc. Vill man uppgradera ram från 8 till 16 så kostade det  200$, för det priset kan du få typ 48 gb minne. Totalt sett vill man verkligen inte köpa en imac tillslut. FAAAST! Detta med en studentbudget.

Jag tänker att det är sjukt hur mycket pengar man ska göra av med när man jobbar. Det är verkligen mindblowing. Förra månaden snålade jag mest rejält som jag gjort nånsin och då använde jag 6600 kr. Vad tusan gör man med 34 lax i månaden som är snittlönen för en färdig arkitekt i sverige? Visst går det åt en massa i skatt men ändå. Då kan man ju kosta på sig typ 9000 kr överpris för en fin Imac kanske. Frågan är vad man gör sen när man liksom kan dra in typ 16 000 kr efter skatt varje månad? Det blir 192000 kr per år. Fattar inte vad jag ska göra med dessa pengar ärligt talat, när jag tjänade bra så sparade jag undan en stor del men det gick också åt halvdyra utbildningar i Australien och dylikt. Iofs, samtidigt har man studieskuld som ligger och hackar.

Funderade på om jag skulle göra någon sorts uträkning och budget för när jag blir färdig men insåg sen det galna i det där då man uppenbarligen inte vet om man får jobb men framförallt vad man får betalt. Jobba 75% vore asdigg, 6 veckors semester blir tungt att anpassa sig till. Man vill inte heller ha dom på rad, är ju asgött med massa lov och skit utspritt då det räcker med en vecka i taget för att bli avslappnad.

Nåväl, nu svamlar jag bara, dags att plugga lite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar