fredag 29 november 2013

Thankgiving och Los Angeles!

Neeej! Jag glömde mina hörlurar. Mina precious hörlurar. Sånt händer! Så thanksgiving då! Denna tradition handlar tydligen om någon tacksamhet pilgrimerna visar för indianerna, antagligen för att de "fick"  bo på deras land. Man har ju såklart hört om traditionen men känslan av den är lite svår att förstå såhär för en utböling. Den stora kalkonen som serverar är ju obligatorisk. Man kan ju fråga sig lite varför förresten, har kalkonen en historisk koppling, känns spontant väl inte riktigt så.

Taco tuesday, nu ska de vara dedikerade och prata om deras projekt. Margaritas=avslappning!

Så iaf! Lite familjtradition är det iaf tillskillnad ifrån halloween och liknande så kan ju kännas lite ensamt såhär utomlands. Jag bokade dock min resa hem nu så det känns som jag kommer få fint med familjetid ändå 19 dec - 6 januari är jag hemma förresten. Jag blev bjuden på två middagar faktiskt samt att de hade en i hostellet men jag körde på en med Matt, IT och de där. Mötte upp IT vid skolan och tog bilen till Golden Hill där de bodde i ett ganska tilltaget hus. Eller jag antar att de bodde på ovanvåningen av ett hus så detk anske inte var så tilltaget ändå. In kom hans flickväns föräldrar som hade rätt mycket redneck-vibe men var rätt så sjyssta må jag säga. Farsan var långhårig med hulk-hogan-mustache och började fråga om det är någon av oss som vill ha några fåglar? Jag förstod inte riktigt grejen, att äta kalkonen, har han gått ut o jagat eller whats the dealio? The dealio var att han tydligen föder upp duvor. Good for him!


Det serverades massa snacks, bacon med vattenkastanj, kex med massa typer av ostar, skinkar och salami samt sen då kalkonen med massa annat amerikanskt. Det var gravy, cream spinach, en märklig typ av fruktsallad och kalkonstuffing som jag trodde skulle gå in i kalkonen men då de bara körde bröst så skulle man hälla över det. Och skinka! Potatismos! Det mesta var rätt gött faktiskt med undantag för spenat-grejen som smakar som de flesta spenatröror, nämligen hemskt. Vi pratade lite om ditt o datten, lite Tarantino och amerikansk fotboll. Middagen började vid 4, vi var där strax innan 2 så vid 6 var man rätt kaputt och kändes som en bra tid att bege sig. Mycket trevligt måste jag säga. Jag gillar mer o mer familjegrejer, och inte då nödvändigtvis min familj även om min familj är den bästa och jag älskar alla så mycket. Typ det var nog highligthen i Japan skulle jag tro när vi hade släktmiddag och jag hängde med.
Inte ens sneda väggar fick jag ha!

Okej! Så nu sitter jag på bussen till LA. Våran professor har bokstavligt talat fått folk att gråta varje lektion nu och satte en del press på oss. Jag gjorde något helt annorlunda än alla andra för semi-presentationen i måndags. Jag antog att han skulle hata det egentligen men även om han iofs är rätt svår att läsa så lät han inte alls så negativ och hade bara några få korrigeringar. Iofs så har han nämnt flera ggr att han vill ge folk feedback men att nivån på vissas arbete är så låg att han inte kan ge feedback. Det tycker jag är ett jäkla bullshit argument ärligt talat, man kan ju alltid visa vägen om så för en streckbyggnad men jag känner att man har lite skön tid att arbeta fram tills nu på måndag. Jag har varit lite rostig i både autocad, photoshop, rhino och illustrator så även om jag tycker han fokuserar för mycket för byggnadsdetaljer, mått och skit istället för övrig design så känns det väl okej. På tal om design, våra lärare säger emot varandra rätt gött och det är svårare än nånsin att veta vad man ska ta med sig och framförallt göra tills nästa gång. T ex så förstörde han min relativt enkla design till en box, sen när han gjorde det försökte jag göra något intressant på insidan istället med lite halvkreativa ritningar med lite vinklade väggar och skit samt att jag ville ge djup i byggnaden genom att sänka ner köket lite, höja upp vardagsrummet och ingång då jag gillade den effekten. Trodde han skulle vara okej med det där men han bara sa direkt "naah I hate it. Too complicated" och strök hela skiten. Är väl okej att inte hålla med mig men känns inte som hans argument var för övertygande alls.
Iom högtiden så har vi iaf tors+fredag lediga så nu då torsdag kväll åker jag till LA. Det kostar 25$ tur o retur via greyhound men 15$ ena vägen vilket jag kör på då jag vet ej när jag vill åka tillbaka. Vad jag ska göra där är lite av ett mysterie, jag ska bo hos min kompis och det är fullt möjligt att det blir aktiviteter man lika gärna kan göra i San Diego, dricka öl och äta ute :). Det är också möjligt att jag får tummen ur och "gör stan", se lite Hollywood o skit. Vi får se.




Kul detalj! En kurs vi har är rätt intressant men väldigt lätt plus att vi har delar som skulle kunna funka bättre. Iaf så är det ibland rätt komiskt när folk ska presentera sin skit som de gjort lite halvlatjo utan att ge sken av att det inte är så begåvat. Två ggr har jag börjat skratta rätt högt vilket inte är så värst bra stil. Denna gången var det kul då de sa typ "We have made research on this solar collection device. Actually a lot of research. We have found this photovo--- och så kunde han inte ens uttala ordet. Photovoltaic. Som att inte varenda person i stället visste vad det var! Också kul var när flera sa "and this is going to be made out of recyclable materials". En lätt sak att säga, kanske lite svårare att faktiskt göra ibland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar