lördag 23 november 2013

Dåliga investeringar, återkomst till aktiemarknaden och hem i jul?


En grej jag gjorde för en kurs. Kan lite skratta åt det vi gör men det finns faktiskt värden under ytan. Inte för att detta är något briljant, kanske borde croppa lite så ni ser vart det börjar och slutar.

Dåliga saker x2
Herregud vilken ångest jag hade senast jag skrev. Den var befogad dock och det påverkar mig fortsatt. Jag frågade om jag kanske kunde flytta till systerhostellet och hon in-charge sa liksom att jag nog överdriver, alla gör bort sig och sådär men jag sa liksom att även om man blivit ursäktad rent "formellt" så kommer det alltid vara bak i deras huvud, och om inte det kommer det garanterat att vara i mitt huvud och en sån miljö känner jag inte för att bo i. Nog om det!

Jag åker antagligen hem över jul iaf och återkommer runt 6e januari då vi startar igen. Priserna är dock rätt höga, kunde få en bra resa för 7k på ca 18+18 timmar varje väg nu kostar det 9k och tar ofta 25+25h. Ska försöka söka runt nu snabbt innan det ökar ännu mer om det kanske går att kombinera med en endagarssemester nånstans. Typ en resa gav 19 timmar i Toronto. Ska se om det är nära flygplatsen osv.

Ytterligare en dålig sak är att det verkar nu som min bank, Fundior där jag satte 50 lax av mina CSN-pengar garanterat går i konkurs. Det där suger verkligen men försöker inte att tänka på det. Det är dock lite svårt för jag vill ändå veta hur det utvecklar sig (jag har en google alert på nyheter angående företaget) då man kanske kan göra något. Jag pratar nu med skatteverket dock om jag kan kvitta denna stora förlust emot tidigare aktievinster som jag har. Effekten kan isf bli nästan 0. (EDIT: Det visade sig inte stämma, jag får inte göra avdrag).

Mitt skrivbord efter lite utveckling. Lite mer organiserat, analogt är dock alltid svårt.

Cykelkillen!!!
Varför åker inte alla kollektivtrafik eller cyklar? Jag köpte nämligen en, jag har inte cyklat i trafiken innan men gud va smidigt det går. Jag accar tom snabbare än bilarna även om de säkerligen tar igen det där på längres sträckorna. Min cykel kostade 60$ vilket ju är gratis men jäklar var den går! Osäker på varför men trots att vi hade cyklar hela min uppväxt (och jag använde dom) så köpte vi mountainbike och de är ju  tyngre och trögare. Dessa lätta grejer glider fram som bara satan! Grejen med det är ju att det förändrar typ hela min rutin. Varje sak jag bär med mig måste vara högst befogad och framförallt så promotar cyklande en annan typ av ledigare klädsel.

Måste även lägga till $15 + 15$ för cykellås och lampor (annars får man böter) vilket känns lite löjligt på en så billig cykel men å andra sidan får jag lite extra träning + sparar en massa pengar på busskort plus att jag hoppas kunna sälja skiten när jag åker.

Jag tog kemtvätt-oskuld i veckan. 2.97$ för en kavaj, det händer nooog i sverige.

Återkomst till aktiemarknaden
På tal om aktieaffärer. Jag intresserade mig för det där lite när jag var 17-18, gjorde lite teknisk analys och läste vissa kvartalsrapporter osv men kände att det blev rätt tråkigt + avkastningen på poker var rätt mycket bättre så jag slutade bry mig och tradea. Fördelen med aktier är ju dock att det är procentuell avkastning och det är inte som poker, dvs desto högre upp du når desto svårare blir det att tjäna pengar. Antar du att du kan tjäna 5% i edge på aktier dvs dubblar du alltså din timlön om du går ifrån sparkapital på 100 000 kr till 200 000. Blir det tillräckligt högt kanske det kan bli intressant igen. Fast har jag dessa pengar så sysslar jag nog iofs hellre med andra, roligare grejer men ändå. Hursomhelst, jag tog ut lite cash ifrån pokervinster och sen fick jag precis cash av CSN så jag gjorde lite investeringar igen. För 2-3 år sen gjorde jag lite undersökningar om bra företag inom en viss nisch-marknad och ville köpa lite aktier. Problemet var då att jag hade pengar låsta och inte kunde köpa. Ett av dessa företag har gått upp 260% på samma tid och det andra har gått upp 90%.

Nu insåg jag dock att jag kan köpa aktier och ville då köpa 2 aktier i amerikanska bolag. Jag la därför en order på ena men då var man tvungen att godkänna ett avtal för handel i USA. Jag gjorde detta men 2-3 dagar senare så kunde jag fortsatt inte köpa dom, de hade väl inte godkänt mig än. Sen dess har aktiejäveln gått upp 7%. Köpte dock tillslut och den har redan gått upp 2,5% vilket är kul! Grejen är dock att det mest bara var dålig timing, jag har inte gjort någon kortsiktig analys utan tanken var bara att investera och ha aktierna i några år eller mer.

Bra poker!
Vet ej om jag skrev det men pokern har gått finfint i november. Iaf så har jag lagt till lite extra kul info i mitt excel-dokument för pokern. Jag nämnde tidigare att jag har upprättat en "sommarfond" som går åt att finansiera framtida somrars levande baserat på pokervinster för att liksom slippa söka riktiga jobb. Så jag satte x kr som en beräknad levnadsavgift. Sen delar jag årsvinsten på poker delat på detta belopp och sen tar det ggr antalet dagar i månaden och då får jag en siffra som visar hur många dagar jag tjänat in. Denna ökas/minskas iom att jag vinner eller förlorar. Som ni ser nedan har jag 1,5 månaders levnadscash för nästa sommar! Jag har även en resefond där jag räknar priset på en semesterdag som mycket dyrare (man äter ute, hotell + flyg osv) och denna fungerar ungefär likadant, även om de är separata. Hursomhelst så är det rätt kul och motiverande att se denna summa öka! Som ni ser kan jag ha nästan 3 veckors semester innestående. Beror såklart på vad för typ av semester, jag inser nu att Japan-resan i sommar (iofs inkluderat en hel del shopping) gick på 2,2x ggr semesterpriset jag räknade med.

Deli Lama - Kul namn! Deli känns amerikanskt, främst newyorkish!

Ville mest ta bilder på lite roliga "recept" eller kanske mer korrekt ordlagt, kombinationer.
Övrigt i livet!
Jag har varit rätt antisocial sen mitt fail i helgen men ska försöka inte bli en eremit och verkar som jag har lite kul planer i helgen :). Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar