onsdag 26 juni 2013

Midsommar, 3dprinters osv



Hej! Nu är jag hemma i Bollebygd! Har tagit det ganska lugnt, det är skönt att ha lite plats, att ha lite sjyssta grejer, örter, kaffemaskin, bra spis, mycket plats, fin tv och allt det där vi inte har i Spanien. Badkar! Jag tog ett bad!

Har också massa skit hos mina föräldrar så jag kan bo några dagar utan packning, det är också skönt. Skönt igen är att jag tvingat på dom att köpa en 23"-skärm var så jag kan koppla in min laptop :). Spelat lite poker på sidor som jag inte kan spela på ifrån Spanien och började först väldigt bra, var uppe 3k vilket är mycket för mig nuförtiden men tyvärr blev det tillslut bara 1700 kr när kvällenv ar slut, dessutom förlorade jag exakt så mycket dagen efter så, jaa det blev inte mycket pengar gjorda där, är ändå sugen på att spela efter alla tentor är klara, nu har jag inte tänkt spela sådär supermycket.

Förresten kommer jag bli ipad-ägare! Det var nämligen ett pokererbjudande som var skitbra verkligen, jag får en ipad typ gratis. Blir lite halvlöjligt att ha både en 7"tablet och en 10,1"tablet (ipaden då) men sålde ju en annan ipad som jag vann men denna är tyvärr ipad3 och kan nog inte sälja denna för lika bra pris som förra. Tror det blir skitbra för skolanteckningar iofs, 7"aren är bra på vissa sätt men anteckningsmässigt tror jag ipaden är klockren och smidigt. Nåväl!

Midsommar! Jag tyckte det var supertrevligt att träffa mina vänner! Tycker alltid det är kul men jag tror denna var nog extra kul, ofta kan det bli någon sorts meningsskiljaktighet mellan någon men nu var det bara supertrevligt. Kände mig lite fattig bara att tigga mat, jag blev tillsagd att Bolles stänger 5 men stängde 4 så 16:30 var det stängt för alla råvaror, kött, potatis osv. Man har ju vant sig av allt sånt där då vi kan köpa matvaror 365 dagar om året fram till 24 och alkohol till 10. Alkoholdelen blir nog lättast att glömma men jag ska beställa sprit ifrån tyskland snart så jag lär ha i lager.
Pappa har byggt lite extra!

Iaf midsommar då så hade vi massa lekar, spelade fotboll, åt middag, spelade fifa, singstar och massa skit. Var några boråsare där, trevliga men det är så kul när man ser någon med superborås-stil, det är verkligen en klädstil. Vi snackar väldigt solbränd, en väldigt specifik frisyr, något bögigt halsband och jag vet inte. Denna stil verkar iaf vara permanent och ej modeberoende. Personen med starkast sån stil verkade dock snäll!
Farsan har lite resurser! Kaffemaskin också och badkar och annat gött :)=.


Just nu är jag på pappas jobb och gjorde lite 3d-printers-grej. Jag tycker det är väldigt intressant men jag får nästan lite dålig samvete. Det är nämligen så att hans maskiner är asdyra och materialet är också superdyrt. Jag gör iaf först en kindle-case som ska vara awesome. Jag slänger upp en bild, tanken är att verkligen minimera sizen specifik för min kindle så det passar bra i alla kavajer etc, det caset jag har nu är för en större model och det låter löjligt men den är några mm för stor vilket gör att man får trycka ner den i alla jackfickor och platser, skulle den bra vara liiiiite mindre kommer den glida ner skönt. Dessutom tänkte jag att det vore nice att göra ett case där man kan lägga kort osv då jag ofta går iväg bara med min kindle. Så jag la till några väldigt små och tunna rammar och väggar så man även kan lägga till en penna om man vill. Pennan fungerar dock mindre bra då det ska stängas rätt fint men ibland kan man leva med det faktumet.. Jag tänker mig att jag har kreditkorten på den mindre (bör funka fint) och kanske klipper ut lite papper som random anteckningspapper på den större delen.
Mitt case som jag gjorde som test. Blev bra att skriva ut! Trodde det skulle bli lite fel.
Detta är en 3d-printer som kosar dryga 16000 men pappa säljer dyra, någon för miljonen. Den jag skrev ut på kostade 300 000 kr. hehe.
Det vore rätt nice att ha faktiskt men främst handlar det om att jag ville testa att skriva ut något på en 3d-printer och se vad de gör bra och dåligt och få en bättre känsla för dimensioner, hur många mm extra man vill ha som mellanrum för att passa saker (just nu använder jag 1,5mm på varje kant), hur tjock vägg som känns stabilt och håller osv osv. Ena sidan av detta case väger iaf 89g och tar 2:22 timmar och vore kul att räkna ut priset för det där men vet ej kilopris så blir ju svårt :D. Med 50$/kg som är för ABS-plast blir det ju ca  31 kr. Kan säkert lätta till den rätt rejält, om ni ser så är det en rundad botten som är fylld osv. Jaja vi får se!

Träffade även pappa (igår) och var med honom och min bror idag och han kommer över ikväll så ska vi ha middag och kanske kolla fotboll eller något.Imorgon ska jag fortsätta skriva ut men rätt snart efter ska jag till Gbg och då måste jag nog börja plugga också. Vore skönt att inte bara klara av skiten men även göra det med marginal, det skulle vara superskönt faktiskt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar