fredag 3 oktober 2014

Massa kaos med massa bilder.

Bloggade jag i onsdags? Gud vilken panik jag hade denna dag. Jag hade tidigare ett bankkonto iaf som jag skulle skicka över pengarna till för att skriva ut en stor check då för lägenhetsköp. Jag antog att det var öppet men det var stängt. När jag ville öppna det igen så sa dom att de kunde öppna det men de krävde att jag även la till någon typ av försäkring. Jag sa att jag inte ville ha nån försäkring och de sa att det var reglerna. Detta är ett exempel på hur spanska system funkar, det bara tar stopp utan supermycket logik. Visst, jag förstår att de inte vill att jag startar ett konto, sen tar ut alla pengarna direkt och inte använder det men de borde även förstå att jag inte tänker betala massa hälsoförsäkring varje månad när jag redan har försäkring.
Grönsaksaffärer är återigen tillbaka i mitt liv. Finns typ 9 typer av tomater, massa annat kul och allt är billigt och dubbelt så gott som sverige, antar att transporterna och etengas etc gör svenska grönsaker till skit.
Sen behövde de ha ett papper om mina studier som jag behövde fixa ifrån skolan som ju är typ 45 minuter bort. Och då bankerna ofta bara är öppna på förmiddagen så ja, det innebar en dags försening. Det innebar att jag inte hade något konto att skicka pengar till och då det tar ca 2 bankdagar för internationella transfers så var jag rädd för att jag ej skulle ha pengarna på måndagen då jag skulle betala 10% av lägenhetsköpet. Det gjorde att jag sov väldigt dåligt den natten. Det är förresten rätt olikt mig. Jag är faktiskt väldigt tacksam ändå för pokern för den har lärt mig så mycket om livet. T ex så är jag oftast rätt lugn när det gäller saker och ting när jag vet att jag har gjort rätt och även om saker och ting är osäkra så vet jag att jag inte kan göra något mer och att varje joule av energi som jag lägger på att oroa mig är värdelöst. Sen kan det gå lite som det vill men det finns inget jag kan göra. Den natten var dock ingen sån natt, jag antar att en lugn sommar på 3 månader samt övrig stress gav mig lite av en chock kanske.

Skolcampus som vi ska analysera.
Andra saken jag var orolig för var att jag gått typ 2 veckor på föreläsningar utan att veta att jag går på rätt kurser. De har nämligen varit upptagna för att fixa för mig och iom att jag läste lite andra ämnen i San Diego så är det troligt att min schema skulle se annorlunda ut jämfört med mina klasskamraters. Som tur var så följde jag rätt person och jag har gått på rätt klasser förutom en extra som jag borde ha gått på. Historia om konst och arkitektur. Det är ett sånt ämne som jag är väldigt lämpad för att läsa förresten, det passar mig bara mentalt. Jag gillar att läsa och är bra på att förstå idéer, saker jag är lite sämre på är typ att sätta samman info grafiskt är något som tar mycket längre tid än det borde för det tar några försök innan det blir bra. Iaf så är jag övertygad om att dessa 2 missade veckor är lugna.
Fick ett litet porträtt efter mig :D
En tredje sak som var lite stressande var just med lägenhetsköpet. Så i Spanien då så har de väldigt gamla byggnader och många är skyddade statligt av detta när det gäller underhåll etc. Kulturskydd heter det väl på svenska. Iaf så kollade jag in en lägenhet som var ett 300år gammalt ministerie för munkar och de hade gamla antika trätrappor, gammal mur, gamla träbjalkar etc. Mycket historia såklart men också inte så rent och minimalistiskt alltid. Det innebär också strukturella problem samt dåliga planlösningar. Alla kanske redan vet detta men även om jag tidigare förstod det enkla konceptet planlösning så visste jag nog inte vad det innebar förrens nyligen. Det är så fruktansvärt mycket plats som de lägger på typ trappor och gångar i huset. Också genom att skapa avlånga lägenheter så försvinner ju ibland upp till hälften av lägenhetsytan till en passage som är värdelös. Därför är min lägenhet relativt bra ändå, just nu har den 8 kvm passage men med omredigering så bör det bli typ 5. Dock som jag nämnde med konstruktionen så blev jag snabbt varse om att byggnadsinspektionen har sagt att resultaten var "desfavorable", alltså att de failar. I denna så såg jag även att struktur och befästningar var en del och det låter fruktansvärt dyrt. Därför flippade jag typ ut en del och även om mäklaren visade mig papper på reparationer som är beställda så vet jag ju ej om det var en temporär lösning, huset kanske tom skulle rivas om 5 år!

Här lägger man lite manke till och göra fina stora dörrar :).
Mötte upp en kompis och gav mig av till inspektionen och det var en del fel men som tur var var det inget större fel och jag kunde andas ut.
Nu är iaf det mesta av det där löst då och jag känner mig relativt nöjd med köpet, nu kan jag fokusera på annan skit som jag behöver ta tag i. Jag tänkte dela in följande tid i några veckoscheman och fokusera på en sak i taget fast göra det bra.

Betala för clownskola, wtf? Är man verkligen en professor utan bara en clown? Det är jag inte ensam om att tycka men clowner är ju bara obehagliga förresten.
Närmasta 3 veckorna kommer mycket av min tid att gå åt till att välja möbler, sätta upp dom, gå och handla och allt sånt där som hör lägenheten till. Sen att hyra ut mm. Att tro att jag kan göra massa annat med det + skolan är nog osannolikt så därför skjuter jag på övriga problem.
Därefter är det dags att verkligen vara ybersocial och styra upp med lite kul grupper osv. Jag har redan en del vänner här, ganska många tycker jag men om jag verkligen ska ha en chans att känna att Madrid är min stad permanent så måste jag hitta lite kul nytt folk utanför skolan, som även kommer vara här om några år vilket ju inte alls är garanterat med vår internationella skola där många ju åker hem när de är klara. Som jag säkert nämnt så är jag främst sugen på matlagning, musik och fotboll. Det är ju dock inte bara att gå till en typ en rockbar och typ hänga runt, det där blir ju inte så kul och leder inte till något. Man får komma på hur.

Hyrde ett ställe i Villaviciosa medans renoveringen etc pågår. Funderar på att ha ett sovställe där för långa dagar med en kurs ifrån 3e året som börjar 8:30. Det innebär att vakna typ 6.







Svårt var det att sitta och lyssna på lärare i längre perioder, särskilt när vissa av dom har väldigt dålig engelska typ som denna.





Klantade mig som fan och var en dålig grupparbete-medlem. Sista dagen ställde jag klockan på 5:50 men vaknade vid 9 och fick slänga ihop något snabbt. Lite snabba photoshopfilter är det ingen som ser igenom ;)?

En väldigt användbar funktion dock att göra bilder till cartoonish och sen highlighta saker man vill ta fram. Detta var ju inte särskilt intressant men enda jag hittade, det röda representerar iaf dött utrymme.
Fotboll ja, det är otroligt kul att spela men inte så kul att prata om eller titta på. Spelade med några häromdagen och min spanska förståelse måste bli bättre när spanjorer pratar snabbt. Det leder till nästa sak som kanske måste förbättras innan det ovan.
Spanskan! Det är ju ett mål för iår då att gå ifrån konversationell till typ obehindrad grym. Jag antar att det också begränsar hur kul man kan ha det med folk, typ att mer fritt kunna skämta och prata om lite mer komplicerade saker. Det borde jag nog styra upp innan jag ska "branscha" ut liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar