onsdag 29 oktober 2014

Lite av varje vetja.

 Heeeäääj! Vad görni!? Det är nästan så att veckoblogg är även det alldeles för ofta, jag fattar inte hur jag kunde skriva ungefär varje dag tidigare. Vad händer? En kompis hade svenskt besök och det var lite party hos han. Jag har varit rätt sjuk och tröttheten märktes verkligen, runt 3ish kände jag inte för att dra vidare utan gick hem till läggan som vid det här laget var söndersmashad. Jag stannade förbi för att se, shit va mycket de har förstört på bara 2 arbetsdagar. Det är väl i sin ordning men visst börjar man tänka, fuck, är det detta jag har betalt så mycket pengar för? Sen tänkte jag att om jag ändå tänkte riva allt kunde jag tagit något ännu mer risigt, det blir liksom inte risigare än såhär.



Sov där som sagt i all smuts och arbetssot. Jag var nämligen tvungen att fortsätta montera ner alla möbler ifrån två rum till ett enda, skulle ta mig typ 2h + pengar att åka hem o sova, föredrog att sova där. Hittade två fåtöljskuddar ifrån gamla ägaren, rena lakan, en typ bilstolsmadrass och somnade rätt gött ändå. Jag spenderade ca 8h på att montera ner och lyfta ur all jävla skit som de tidigare ägarna lämnat. Det var liksom gammal stereo utan högtalare, tattiga jäkla skyltar som jag inte förstår varför någon har, en gastank-grej, en fruktansvärd massa morgonrockar och massa äckel. Jag la ut saker folk EVENTUELLT ville ha lite mer tydligt än de som hade mest smuts och mycket riktigt var mycket av det jag la ut som typ badrockar, handdukar etc borta rätt snabbt, det gick åt som smör.



Typ det köket jag tänkte satsa på när det kommer till färger.
El classico!
Lite senare var det dags för El classico som spelades i Madrid, alltså Barcelona vs Real Madrid. Jag mötte upp Mathias och hans boys (vi bor ju typ grannar nu) och vi begav oss emot Santiago Bernabeu, ni vet den stora stadium som det spelas vid. Jag tänkte att det var en ganska dålig idé om vi inte hade biljetter, är man inte i stadium så är man förpassad till en bar och ser man det på tvn så spelar det väl ingen roll vart man är, den geografiska närheten hjälper inte direkt. Mycket riktigt var det superpackat i alla barer och vi fick gå djupare ut för att hitta en bar som visade matchen som inte var megapackad. Vi hittade tillslut ett packat ställe som hade en liten glugg dock, där gick vi! Vilken stämning, man kunde ta på den. De andra hade dock varit ute till 8-10 dagen innan och jag var lite risig med, middagen efteråt var stundtals fåordig. Gatorna var som vanligt, alldeles fulla med folk, det tar liksom aldrig slut och svenskarna blev typ överraskade "man tror att det ska ta slut men det är bara mer folk!". Det är sant, det är därför atmosfären är så grym här, folk = liv, gleshet= tomt och kallt

El classico på en bar

Mm riktiga tacos, så som de är gjorda i Mexiko..... FAST! i Madrid :D. 
 Jag var inte helt färdig med arbetet så även denna natt sov jag i lägenheten och jag noterade i natten att ljus sipprade in ifrån ovan taket, det kan inte vara något bra. Mycket riktigt fick jag mail några dagar senare att de hade ett "falskt tak", drop ceiling och vad det nu heter på svenska som vi tog bort och när vi tog bort det såg man att strukturen satt lite märkligt men framförallt att man behövde något där. Den behöver inte vara så låg som den var i stora delar av stället men den behövde vara där. Det innebar att jag får betala typ 28000 kr extra för renoveringen o lägga till det, lite surt. Bort går 2 ACs som jag väntar med tills jag ser lite vad jag kan hyra ut rummen för osv och får in lite kapital. Kapital är ju för övrigt något väldigt subjektivt på sätt och vis. Jag skriver ju ibland att jag är i ekonomi-mode men det handlar ju oftast inte om att jag inte har råd att göra något, alltså betala för något, det händer ju som tur var inte med tanke på att jag har sparat undan en del sen tidigare. Problemet är bara att man inte direkt vill äta upp undansparade pengar, framförallt när börsen går kass, man kanske har förlorat på poker eller att man investerat i en jävla bank som Fundior som går i konkurs och man förlorar en massa pengar. Så iaf jag funderar på hur mycket jag vill lägga ut på skit, typ om jag ska ha granit-bänkskiva eller inte, om jag ska köpa en askön madrass eller om jag ska köpa en billig jävel som jag ska byta ut när jag får in mer pengar.
Reina Sofia. Jag antar att utsidan kanske inte är så sexig även om det är ett av världens mesta kända konstmuseum...

Växtväg precis jämte. Tufft men också en del arbete vad jag förstår.

Caixa forum, en "flytande" byggnad.

 Det kan låta som andra alternativet är bättre MEN folk förstår inte att dessa beslut handlar om siffror, i detta fall antalet kronor. Om en billig säng kostar 500 kr medans en dyr kostar 8000 kr är ju skillnaden klart att man i detta fall köper en billig och funderar på en dyr. Skulle siffrorna vara 1500 kr vs 2000 kr skulle det nog skifta till den dyrare. SÅ borde mer folk värdera sina åsikter och det är ungefär därför jag tycker kärnkraftsdiskussionen är så jävla hjärndöd för folk (inklusive jag) behöver siffror för att avgöra om miljöskäl, risk samt andra faktor för att riktigt kunna ta ställning.

Ett spaceat djur bara för randoms skull!


Det kanske kan bli en arkitekt av mig :D.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar