fredag 9 maj 2014

Köpa bort din sorg + Dominikanska republiken är nu bokad för sommaren :)

Heeej! Ni ska få en låt av mig som ni ska lyssna på när ni läser detta inlägg. Är ni med? Kom igen, vi gör det lite mer multisensoriskt! Vi kör Beck – Unforgiven.

Midterm

I måndags hade vi midterm, det är vad det låter. Här i SD kör de jury-stil på redovisningarna på vårat projektarbete. Om jag inte har nämnt det så är projekt/studio-arbetet det största ämnet i form av tid och vikt och det återkommer då varje termin i princip. Jury går ut på att du redovisar (kort) och de bjuder in främlingar som ska kommentera på det du visar. Du står vid dina stora utskrivna papper framför alla och det är ju mycket mer laddat än att den läraren du känner ska ge lite feedback. Problemet med midterm är just att det faktiskt är midterm, alltså halvvägs in i processen. Det känns som att jag gärna vill ha bra feedback men först när jag uppnått en nivå som jag känner mig bekväm med. Så var inte fallet.

En annan sak som man nästan får faktorera in är att försöka ha en liten upphämtning. Typ så vill man ju inte presentera något vecka 5 och sen på vecka 10 ha typ exakt samma stuff fast med lite extra. Man vill ju ha en lite natt-och-dag-effekt, så känner iaf jag. Så jag valde medvetet att inte göra allt så bra jag kunde. Haha detta var ingen ursäkt faktiskt men jag utelämnade medvetet några grejer för jag tänkte att jag behövde mer tid på att göra det kraftfullt. Iaf så blir det ju fortsatt problematiskt när man ska få feedback på halvfärdigt arbete. Själv skulle jag föredra att ha en jury 8e veckan och sista 10e veckan.


Dominikanska republiken. Förresten tror jag att vi har just denna bild som bakgrund i mitt barndomshem i badrummet. Alltså exakt denna bild.

Övrigt

Jag skrev väl sista att jag var lite nere? Jag tänkte att jag kunde bota det där med lite shopping. Jag tror detta har blivit min dyraste typ 15dagars-period nånsin. Jag hoppas iofs få tillbaka min stulna dator på försäkringen men ändå, jag shoppade loss som tusan på amazon och ebay. Skärmar, kablar, datorer, eldrivna enhjulingar, Dominikanska republiken-resor och minneskort. Laptopbatterier. Ojojojoj. Effekten var faktiskt den jag önskade, fokus på annat, om än egentligen triviala saker och det kändes bättre.
Köpte en ny mobil, 1800 kr second hand, typ 2900 kr ny. Bra deal!

Jag är ju nu rätt sugen förresten på att brygga eget öl och att göra lite film. Jag höll på att försöka börja prioritera inför sommaren, när jag ska göra vad etc men sen så insåg jag hur ung jag ändå är, även om jag känner mig gammal. Jag insåg sen att jag precis lärt mig en livslektion, alltså en större sådan. När jag var kanske 18 och några år framåt var den stora lärdomen att bli mer socialt kompetent, att man mår bra med andra människor. Jag hade några mer som jag inte minns nu men detta året i San Diego har ändå illustrerat vikten av fritid- och arbets-balans. Att bara säga det känns uppenbart men det är ju en sak att säga eller att verkligen förstå det. En klassisk sägning som folk säger hela tiden är ju det faktum att man ska njuta av varje dag och leva i stunden. Alla har ju hört det, även om man är typ 15 år. Min tes är att när 60 åriga (+) gubbar säger såna saker så är det inte för att de har hittat något revolutionerande, jag tror bara de har gått ifrån att förstå att det är så till att det verkligen har sjunkit in på dem på ett sätt som förändrar deras beteende. De kanske kan sätta sig i solen i 30 minuter och bara känna att livet är underbart.

Iaf så tror jag nog att jag förstått arbets/fritidsbalansen mycket mer verkligt än tidigare. Jag tror inte längre att jag kan jobba typ 14h per dag och vara lycklig för lycka handlar om en kombination mellan ett bra privatliv och arbetsliv. Just nu negligeras privatlivet en väldans massa men jag tror att överarbetningen förra  terminen gör att inte ens arbetslivet går sådär superbra, jag har lärt mig mycket mer på samma tid innan. Iaf så är det ändå rätt skönt att jag har en liten dipp typ på 2 månader men jag känner redan att jag inser det och anpassar mig.

Min tes är att man börjar leva vid 18 och slutar leva vid 70ish, jag har därför levt 9 år av 52, dvs dryga 20%. Att starta juicebar, restaurang, cafe etc finns det massa tid för.

______________________


Dominikanska republiken!!

Ohh baby! You better believe! Förra året vid typ samma tid så pratade jag om att åka till Mexiko för att förbättra min spanska och ha det allmänt gött. Problemen med Visa-ansökan gjorde det hela rätt opraktiskt men jag insåg ju nu att jag har en gyllene möjlighet att åka dit! Därför bokade jag en resa 15e juni till 9e juli! Att bo där är jättebilligt, och att leva ännu billigare. Det är liksom att besöka en paradisö och spara pengar, det blir grymt. Visst finns chansen när man stannar så länge att man på något sätt inte gillar det men chansen för en grym resa är påtaglig. Jag har iaf en kompis där och checkade lite airbnb samt flygresor. Jag hittade tillslut en jättebra biljett dit. När jag sökte på San Diego till Santo domingo så var typ alla resor på 25 timmar varje väg och det var rätt mycket ångest. Att ha 6-8h mellanlandning är bara tortyr men om man har en flygplats nära centrum och även tajmar in dygnens timmar så kan det bli alldeles klockers. Dessa resor är just så, jag har 13 timmar i Miami, anländer kl 6 på morgonen vägen dit och sen samma sak på tillbaka resan minus 2 timmar. Frågade en kuban i skolan om hur det funkar med att gå från o till flygplatsen och han sa att bör bli asbra, det tar ca 40 minuter ifrån flygplatsen till stranden. Om ni inte visste det är Kubanska befolkningen väldigt stor i Miami eftersom det är så nära. Iaf så blir dessa 22 timmars resa helt obefintliga och det blir bara sjukt gött. Tajmingen är ju som sagt helt perfa, det var ju lite synd när jag åkte till Brussels tidigare iår och jag kom fram typ 8, sen när jag var i staden var klockan 9 och allt var stängt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar