fredag 21 mars 2014

Terminen är slut, jag åker till Hawaii snart osv

Slutmodell som blev sådär.
Hej! Sista 10 dagarna har varit väldigt tuffa på mig. Jag jobbade länge för en stor onsdag när 90% av allt arbete skulle vara färdigt. Dagen efter blev jag sjuk, sen sjukare och jag smärtade mig igenom sista arbetsgrejen när en jäkla modell skulle vara klar. Jag saknar rätt många skills som dessa har angående att göra modeller (för vi gör inga färdiga nogranna modeller) och särskilt när man har bråttom med tid, har hög feber så blir det svårt att göra saker alltför clean. Ni ser nedan hur den blev. Hursomhelst så visade den själva idén och det tycker jag är det viktiga. Tur var det iaf att presentationen inte handlade om den och det verkar som jag fick en av de bästa omdömena och min lärare verkade nästan mest positiv även om han är lite lurig ibland. Iaf så lät det som jag lär få rätt bra betyg vilket känns skönt!


Här var jag trött och pratade om att använda planritningen som en soltatuering. Sånt händer på 2h sömn.

Sen återstod mest smågrejer då men ändå saker att ej förglömma. Möbeldesign och rhino grasshopper-klass. Grasshopper är ett tilläggsprogram för rhino som är ett 3d-designprogram som gör att man kan knyta sin design till formler som du lätt kan ändra. Fördelen är att du kan t ex skriva en definition på t ex en trappa där du kan specificera höjd på trappsteg, hur höga handtag, hur mågna trappsteg etc och den skapar det på en sekund perfekt. Gör du skiten för hand kan det bli klurigt att förändra vissa saker. Problemet är att hitta en bra formel och alla funktioner. Iaf så var slutprojektet i denna kurs att skriva en sådan definition, sen använda den för att printa ut en bana. Alltså gå ifrån en 100% digital produktion till något 100% analogt. Målet var att göra en bana med en viss längd, försöka få den att gå så långsamt som möjligt med minst 1 loop och den skulle ha max 3ft i kubik. Våran var bäst! Kolla kolla!



Kan även extraknäcka som ett bord!
Sista delen var möbeldesign då. Det gör mig jävligt irriterad. Skulle jag varit frisk skulle jag kunnat jobba med allt hårdare och få klart allt men tyvärr blev det lite sista minut på den här kursen som faktiskt kommer i andrahand. Jag sa till de vi kände som är i workshopen med trä att jag verkligen behövde jobba och de skulle säga till om de var öppna längre än planerat (det skulle officiellt vara stängt onsdag och framåt). Först hör jag att jävlarna hade öppet på onsdagskväll, detta trots att jag frågade dom vid stängning kl 4 om de skulle vara öppet senare. Nej sa de då. Helvete tänkte jag men det fanns inget att göra. Lite jävla arg jag blev då på torsdagen (idag) när jag hörde att de jobbade hela natten. Jag frågade varför i helvete han sa att de skulle vara stängt om de skulle jobba och då sa ena att de sa att det borde inte varit folk där. Vafan är det för svar, de släppte ju in folk? Detta var förresten de i min möbeldesignklass som också jobbat med huvudprojektet före detta och alltså var för sena. Så iaf släpper jag det och sen runt 12tiden hör jag folk som säger att det är folk som går o jobbar nu där. Jag går förbi och kollar läget, jag ser andra i samma klass där och en som jag smsade och jag bara ilsknar till. Visst är det mitt eget fel att jag ej började tidigare, skulle jag inte varit sjukt hade det fixat men visst kunde man haft större marginal. Men med samma logik borde 2/3 av klassen få IG för de inte heller planerade i tid men skillnaden var att de faktiskt fick extra tid medans jag ej fick det. Nu vill jag såklart inte att folk itne ska gå godkänt, jag bara säger att det är satans jävla orättvist.

Okej, skit i det. Så imorgon ska jag prata med läraren och om han säger något negativt om att jag ej får extar tid kommer jag typ dra några skruvar i nedan och göra världens enklaste stol. Förstatanken var nämligen att ha möjlighet att göra en sån liknande för att ligga ner men med andra grejer men jag antar att något sådant ändå skulle räkna som en stol, om än inte så sofistikerad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar