torsdag 27 februari 2014

PB, tävlingsbidrag för Öya-festivalen i Norge + gevärsman precis jämte vår skola!!

Nyheter om man med gevär utanför min skola!

Gevärsman utanför vår skola!! (Länk till artikel + kort nyhetsklipp)
Kom till skolan och då sa folk att utanför Hodads, en restaurang jag varit på och som jag cyklar förbi varje dag, hade en man med ett gevär börjat skjuta på folk ifrån sin lägenhet högst upp. SWAT kom och sköt ner honom. Scaaary!


Heeej! Förra veckan nämnde jag väl att jag gör samma sak som tidigare, det känns som jag har lite att addera! Eller jag har lite personlig skit att ta upp men jag har ju valt att skippa vissa delar av privata livet här i bloggen även om jag pratar om massa jätteprivata saker med! Iaf så går mina projekt lite sådär upp o ner. Jag lämnade in ett bidrag till min första arkitekttävling nånsin i fredags, för att sen märka att deadlinen var på lördagen! Inget problem alls ju om man inte bortser att jag var uppe tills kl 5 torsdagsnatt och hade presentation i skolan på fredagen och ja, jag borde ju ha jobbat mer på den. Så vi har en TA (teacher assistant) i skolan som är jättesjysst. Han kommer ifrån Iran och ger ofta bättre feedback än vad våra lärare ger. Och han är verkligen i skolan typ 19 timmar per dag. Han var med mig den natten iaf tills klockan 5 och jag frågade honom vad han tyckte. Han sa typ "are you seriously asking me about a competition project the night before the pin-up? Joo det var jag ju :).
Projektet jag gör i skolan
Fredagen var där så precis innan lektionen började vid 4 så försökte jag slänga ihop lite skit för att få en bra presentation. Det var liksom presentation nr 2 av ett arbete vi redan hade presenterat mer officiellt men den gången där vi hade jury etc så presenterade vi i ett rum med över 100 personer vilket gjorde det svårt att höra, endast jurymedlemmarna längst fram hörde. Så iaf när vi presenterade för klassen tänkte jag att jag skulle göra lite recap och sen berätta vad jag hade ändrat sen sist. Grejen var att jag blev näst sist på presenterarlistan och fick 3 minuter när alla andra fick typ 10-15. Jag kom igång med min recap och där nånstans blev jag avbruten och fick massa kritik. Amin, som TAn heter var den enda som pratade och var supernegativ och jag liksom förstod att gårdagens natt skulle få vilket arbete som helst att verka som en andrahandsprioritering. Ifrån högsta betyg i gruppen ifrån förra presentationen till kanske en av de mer negativa presentationerna. Tog det dock med ro och tänkte nästan skämta lite med Amin och säga "I know why you were so negative last time, can I get real feedback this time :)?" men jag tar nog hellre längre feedback när jag har arbetat hårt och fått något nytt att visa upp. Jag känner att detta fortfarande är en process och att jag har en del att utforska! Nåväl! Det var sjukt kul att lämna in uppgiften. Jag höll på att posta den online på fb och kanske även här men sen tänkte jag att anonymiteten i uppgiften (man fick absolut inte avslöja sin identitet i de filer man la upp) och liksom internets utveckling att det säkert är lätt att se om någon ändå lägger upp sitt bidrag. Iaf så blev jag rätt nöjd trots att jag bara jobbade med det en kväll. Allt liksom bara flöt supersnabbt för jag trodde att jag bara hade några timmar på mig att ladda upp, precis som för en vanlig deadline.

Hoppas inte jag skrev om det förra bloggen men det är iaf bara för studenter, priserna är på 30, 15 och 7k norska och jag såg förra årets vinnare som itne såg så imponerande ut ändå!!!

Modell över min möbel + lite flygande delar. Man var tvungen att ha minst 3 st "veck" och 3 olika funktioner. Att göra allt stabilt visade sig vara svårare än jag trott.

KVÄLL I PB!
Så i pacific beach, ett område i norra San Diego, ska tydligen det mesta hända. Det är ju så avskilt där jag bor och går i skolan, speciellt med min cykel. Jag har varit där och jag har vänner där men jaa, som saker och ting sker så tar det typ 1h med kollektivtrafik och det är mest bökigt. Min kompis Sara har en syster som jag träffade en gång och bara sådär skulle hon också plugga i SD samtidigt som jag. Iaf så var jag där förra helgen en kortis och när systern bjöd mig på party i deras ställe precis vid stranden så kände jag att det absolut vore trevligt att se lite nytt folk osv, kanske få lite connections i SDSU som verkar ha lite mer av en collage-vibe än vårat ställe. Jag minns när jag började springa i Villaviciosa de Odón, "förorten" jag bodde två år i i Spanien att när jag sprang nya vägar så liksom breddade jag ut kartan över det djup som staden hade. Trots att dessa vägar egentligen inte hade något speciellt gömda inuti dem så kändes det ändå som den växte och blev mer till min. Iaf! Jag gick som en idiot till busshållplatsen 20:30 och det stod var 15e minut. Jag väntade typ 25 minuter tills jag kollade igen, bussarna dit slutade gå vid 7? Alltså, vad är detta? På en söndag kanske men på en fredag? Jag kollade kartan och 14 minuter nokia maps innebar 15$ taxi i min hjärna men det var ju tydligen rätt off, det gick på 29$!

Kom dit och hörde skandinaviska accenter och jag kände mig rätt glad med min! Om jag inte har nämnt det tidigare så har även jag en tydlig accent. Min tanke i bakhuvudet är att jag inte vill försöka konstla någon dialekt men att jag vill undvika att prata svengelska, en icke-amerikansk/engelsk dialekt funkar fint! Iaf så blir det beerpong med svenskar, en dansk, några tyskar och några andra random internationella. Det kändes väldigt backpacker! Inget fel i det nödvändigtvis, det blir bara lite halvmysko när det är typ 12 killar och 4 tjejer och det är någon kille som försöker ragga på nån tjej.

Utsikten där är fantastisk förresten, de bor verkligen med stranden som utsikt. De bor flera tjejer i ett rum vilket jag inte kan förstå men med risk att låta sexistisk så är det väl en tjejsak. Träffat massa tjejer som inte verkar ha samma problem att bo i samma rum, aldrig sett en kille, skitsamma, vad gör det? Känner ju egentligen inte de så bra, förra gången vi sågs skulle de gå ut i downtown första gången och ja, de kände lite så som jag gjort tidigare på Stingaree etc där vi var, det liksom kräver att man är på ovanligt gott humör annars kan de bli rätt trist. Iaf så åkt vi in till PB där de skulle på något obestämt ställe först. Någon kanske hade ragg och när vi gick in på första stället, Typhoon fick inte jag komma in. Varför? Jag hade en väska med mig! Det gick inte att betala för att deras garderob, det gick inte att lägga den bakom disken utan att de skulle ta ansvar, de bad mig slänga min läderväska. Aldrig i livet. Iaf så pratade jag med vakterna, sen när jag inte fick komma in tänkte jag messa dom och fråga om vi kunde gå till annat ställe så gick till mcdonalds jämte och ja, även om det låter deppigt så verkade ingen av de jag gick med att bry sig. Vet ej hur länge jag var där men fick inget svar och började bli rätt sur. Även om vi inte är kompisar och vissa kanske hade druckit lite tycker jag att man verkligen inte alls är förpliktigad, när man bjuder någon som är långtifrån hem. Jag kom sen på att jag säkert kan fråga mcdonaldsfolket om de bara kunde ha min väska en stund, sen gå in och fråga om de skulle vidare snart (det var ju tal om förfest på ett ställe och sen vidare därefter) men när jag sa att jag inte kom in så verkade det inte spela någon roll. Frågade om det var dags att gå vidare kanske men de visste inte. Tyckte återigen inget stort brott har begåtts men ja, jag upplevde det ganska neggigt att man inte bara sa, "kom du inte in? Då går vi till andra stället direkt!".

Aja, spela roll. Så jag tänker att jag ska gå hem för klockan är bara 12:30. 4 timmar visar nokia maps så njaaa, 2 timmar hade jag pallat med ljudböcker men det är lite väl. 30$ till och sen kanske om de har nattaxa svider, särskilt med tanke på att jag är inne i economy mode rent mentalt så blää. Frågar några som går om de vet något billigt sätt att ta sig till downtown och ja, det är uppenbart men vi har efterfest som alltid låter mycket mer party än bara "drink hos någon hus sent på natten" och jag sover på soffan! Det går lite i linje med min personliga utveckling senaste åren. Största skillnaden för min personlighet är hur mycket mer positiv jag är generellt och mer ofta försöker hitta positiva vinklar i vilket och släppa ut mindre energi. T ex så är det väldigt lätt för mig naturligt att skriva om saker som är dåliga men att skriva om saker som är bra blir mycket svårare. Vid detta laget är jag medveten om att jag har tappat 100% av mina läsare och skriver till mig själv men iaf är världen bra om man bara låter den. Träffade 3 st intelligenta människor och hade jätteintressanta samtal (mer ovanligt än vad jag vill) och sen var de supersjyssta och skjutsade mig hem efter vi käkade brunch ihop.
Dagen efter försvann iaf pga bakfylla och jag började starkt fundera på att inte dricka, äta kött och godis för en månad. Jag tänker dock att det enda som bör förändras är om man, som den kvällen, man tar drinkar sent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar