onsdag 15 januari 2014

Tillbaka i SD!




Min första möbel jag gjort (inte färdig btw)! Inget jättesnyggt direkt men förhoppningsvis funktionell!

Heej! Första inlägget tillbaka i SD! Att komma tillbaka var rätt gött faktiskt. Jag möts av ett schema som är avsevärt göttigare än förra. Borta är 8:30-lektionerna på måndagar och onsdagar och möbeldesign är en favorit som jag hoppas införlivas. Jag har börjat göra en del grejer själv iaf medans vi bara har haft 2 lektioner, man har inte fått en touch hur det kommer att bli. Jag är sjukt laddad. Dels för att jag är sugen rent generellt, dels för att jag behöver möbler och inte vill köpa dom för 5 månaders användning :). Det är iaf ett fält jag gärna skulle gå in på mer. Just nu har jag inga briljanta idéer alls men jag tänker att man sätter denna mentala snöboll i rullning, skissar lite då och då så kommer något upp. Vi börjar med ett nattduksbord och sen gjorde jag en hylla. Dom blir fula men man lär sig eller kanske mer påminner sig om maskiner osv. Bra stuff för man gör en del misstag som kanske annars hade förstört ett "riktigt" arbete. Jag lägger upp bilder sen!

Hemmet, rummet.
Vart bor jag!? Jag bor kvar samma deppiga ställe. Återigen, sjyssta killar, superkallt rum. Omöblerat i princip. Relativt smutsigt. Jag bor liksom i en husextension så det är dålig insulerat. Det är fullkomligt iskallt på morgonen och natten. Stor säng men inget skrivbord har jag så det blir lite awkward att äta där. Jag försöker tänka att i sovrummet sover man och att det drar mig till skolan mer. Jag tänker att jag äter frukost där, sen skriver jag en lista på vad jag ska göra där (för dator etc är obekvämt) och sen har jag det klart, och jobbar. Och läser på kvällen. Värmeljus är förresten inköpta för att behandla kylan. Kan nog kanske funka ändå och bidra till min produktivitet även om det inte känns optimalt i övrigt!
Utanför mitt gym
Har sökt runt lite på andra ställen nämligen men att bo gött är väldigt väldigt dyrt. Vi snackar att det är svårt att hitta något för 5 lax per månad. Jag övervägde att hyra något dyrt och jag överväger fortfarande det men vi får se hur det går. Jag tänker att betala 5-6k per månad bara för 3-4 månader kan funka fint.
 UPDATE: Jag har nu kanske hittat ett sjysst ställe avsevärt bättre placerat, avsevärt göttigare rum även om det känns lite överprisat på 695$ per månad. Jag har balkooong! Det lämnades ett meddelande på min telefon iaf om att de säkerligen kunde hyra ut rummet till mig men jag behövde lämna lite dokument. Om det nu är fallet så kan jag flytta in dirr.
Första koncept-skissen till welcome-centeret.

På tal om det! Jag gick igenom lite ekonomi och skit och 2013 var det bästa ekonomiska året för mig sen mitt guldår i pokern 2008 eller 2009 eller när det var! Känner mig både duktig men även att dörrar öppnas upp när jag spanar in mina olika sparkonton. Har nämnt det tidigare men jag gillar avanza där man kan namnge olika typer av konton och på så sätt öronmärka pengar. Värdet eller nåt annat förändras såklart inte än att ha allting i ett stort konto men det känns kul att se att resefonden har 17300 kr i sig som man vet kommer användas till kul stuff. Det är typ vad jag har förresten, det ska väl räcka en hel del för spring break och månadsperioden jag har i USA efter jag slutar skolan. Inte till något extravagant men det är ju inget jag behöver heller. Iaf så läste jag att lyckonivåerna av att planera en resa är högst signifikant, enligt dessa undersökningar så var det faktiskt mindre viktigt huruvida om man gjorde resan eller inte, folk blev ändå gladare. Och visst känner jag igen euforin av att söka info och drömma sig bort lite. Jag hade väldigt trevligt sökandes runt info om Mexico, Argentina, Guatemala och alla andra ställen som jag INTE åkte till o studera spanska. Nu passade det iofs inte med visumet etc men ändå. Iaf inplanerat är New York, San Fransisco och Miami. Untz untz untz! Kanske ska boka flyg redan nu.
Fixa cykeln. 15$ för ny broms är nog billigare än vad det skulle vara i Sverige.
Övrigt
Annars i livet känner jag mig rätt glad asså. Har tidigare använt bara den allmäna intuitiva känslan av dagen som ett mått på hur man mår och jag finner mig själv just nu trallandes och på allmänt gott humör, kul! Suget på möbeldesign känns som det är något som tänder en eld i mig för första gången (jag ställer dock inga krav på hur det slutar) och jag spenderar en hel del tid i material-labbet och annan skit känns kul med. Jag tror denna läraren har lite mer frihet och jag känner mig jäkligt hungrig på att faktiskt göra ett intressant projekt denna trimester. Jag tror det blir, ska köpa lite böcker och tycker jag har lite bra idéer för ett projekt vi precis har börjat med just nu. Vi ska designa ett välkomstcenter på en specifik plats. Jag tror jag kommer förnya mig själv i denna process, det känns härligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar