tisdag 24 december 2013

Långa inlägget runt terminsslutet i San Diego, återkomst i Sverige!

Min cuttade topografi som nästan blev mer intressant än slutprojektet.
Nämen hej! Skriver ifrån Bryssels flygplats. Förresten, kolla gärna in min flygplatsguide som jag uppdaterar varje gång jag är uttråkad på en flygplats. För denna resa uppdaterade jag Washington och Bryssel!
Här är länken, det ger info angående wifi + restauranger och lite annan kuriosa. Rätt skönt att spendera sina 2h på mellanlandning i ett ställe som kanske har obegränsat wifi.

Haha det roliga här var att jag glömde en gigantisk vägg framför kameran så de två understa är helt förstörda :D
Så ja sista tiden i San Diego var rätt tuff. Det var kul att man började se hur bekväma folk blev, de sover i skolan, de har på pyjamasbyxor, kollar film i klassrummens projektorer och mycket takeway, rätt gött att ha ätpartners, få skjuts till restauranger osv. Chick-a-fil är en kedja jag inte hört om innan. Det är som KFC fast upphottat. In-and-outburger med. Svagt mer deluxe än McDonalds. Skit i det!
Landscape architecture - modell vi gjorde.

Okej så mitt projekt då. Vi skulle göra en zero-energy building och vi skulle ha vissa dimensioner när det gäller hur stor tomten var, hur många rum osv osv. Att designa ett hus som inte drar nån energi är svårt och det blir ingen sexig design. Vi skulle också anpassa det efter 4 olika typer av klimat. I mitt huvud var det viktigt att faktiskt göra detta, inte göra en design och sen implementera lite solpaneler och annat mest för att och sen påstå att den inte behöver energi. Så jag försökte göra lite kul grejer på insidan då utsidan var lite trist. Läraren fokuserade på korrekta konstruktionselement och jag fick börja om ifrån början hela tiden och allt intressant togs bort. Men men! Juryn som var rätt kritisk emot alla sa ungefär vad jag sa, att jag hade massa bra idéer som jag skulle utforska och delvis skita i amerikanska byggnadsregler. Hehe det blev lite sådär "in your face" till läraren. Men ändå, lite synd att lägga 2 månader på ett projekt som jag inte brinner för. Fast jag lärde mig ändå massa runtomkring så det kanske inte gör något. Dessutom brushade jag upp mina färdigheter med program som jag inte använt på något tag. Det var längesen vi gjorde planer och sektioner med vikt på dimensioner och skalor så ja, det var väl okej!
Linedancing igen på Incahoots
I juryn var det förresten en sur kvinna. Hon sa att min modell såg ut som något ett barn hade gjort. Okej, jag är 100% enig med henne att det är långtifrån en sexig modell men det är svårt att ha mer detaljer eller göra det mycket bättre än vad jag gjorde.  Visst, man kan väl ha synpunkter på att gräset kunde gjorts bättre (jag tycker iofs det var ok) men annars tycker jag det var finfint. Hon tyckte också mina sektioner var otydliga vilket är total bullshit men klagade på siteplanen vilken var helt klart bristfällig. Det var kul förresten efter det. Så jag bestämde mig mentalt för att jag skulle tycka det hon sa i fortsättningen till andra var korkat. När jag pratar bestämma mig om det så pratar jag inte om ett aktiv valt utan mer bara känslomässigt. Och uppenbarligen är det ju fruktansvärd korkad inställning att, innan man hört någon, bestämma sig för vad man kommer att tycka. Det visar ändå hur löjlig man är som människa. Så jag gav mig själv en mental örfil och skärpte till mig.

Hursomhelst var det jättekul och intressant med en jury som inte bara sa positiva saker hela tiden. Man vill ha lite Idol eller kanske Idol är ett dålig exempel då de antingen är lyriska eller elaka, väldigt lite mittemellan. Jag skulle gärna vilja ha en jury för nästa projekt där jag lovar mig själv att vara lite mer extrem. Det fanns förresten så otroligt mycket jag kunde ha gjort för att göra mitt projekt mer intressant, jag skyller på att jag var tvungen att starta om ifrån scratch i princip varje vecka (vi skulle ha 2 sektioner, 2 perspektiv, en plan och 4 elevationer varje gång). Men främst skyller jag på att jag inte hittade en bra pluggrutin som jag nämnt ovan. För jag pluggade verkligen 12timmar+ per dag, varje dag. Så tiden var det inget fel på.

Tidzonsinställning har gjort att jag vaknade ungefär kl 4 på morgonen varje dag. Käkade lite ost och vin runt 8-tiden :).
Min byggnadssektions-detalj.
Angående allt annat i San Diego så känns det som det växer på mig. Jag kommer närmare folk, håller på o breddar ut min umgängeskrets och gör lite resor då och då. Jag var i Tijuana nyligen! Haha på tal om det. Så min kompis har ett fast track-kort som man betalar extra för. 20 minuter så är hon i San Diego ifrån Tijuana. Det finns även långsamma linjen med bil, till fots och några andra versioner som går olika snabbt. Söndag eftermiddag är väl kanske inte bästa tiden för den långsamma versionen. Det tog 7 timmar. 7 timmar i en gigantisk bilkö. Och jag kände mig rätt dum emot min kompis men vi trodde det skulle ta typ 2timmar och det fanns liksom ingen väg ut. Så efter en Carl Jr (hamburgarekedja) så behöver man ju gå på toa. Hon med så då sa hon att jag skulle föra bilen framåt. Inga problem tänkte jag! Inte visste jag att de har mexikanska lås! Sån har jag aldrig sett. De har alltså en tredje broms som en stor spak vid ratten (inte handbromsen) så när det började bli dags att köra framåt fick jag inte ur skiten! Folk började tuta och nu var det 2 bilars avstånd som jag borde köra fram. GAAAH! Just då var jag världens största gringo. Kom sen på att man fick ta fotbromsen samtidigt och kunde sen rulla fram tillslut. WOho!

Sista juryn. Scaaary!
Okej så nu är jag hemma om en timma. Pappa hämtar upp mig. Jag tänker att jag ska ta det superlugnt fram tills jul, hänga med familj och vänner och sen spela poker 8h per dag. Laga lite kul mat ska jag göra med! Sköta lite övrig business med, lite synd att jag missar min födelsedag och inte hann fixa ett bättre ställe att bo på väl där men så kan det gå ibland!

För övrigt så efter 18 timmar på flygplan så är jag väldigt sugen på att slå till för en sån där minidator jag nämnde en gång. Så transformer book t100 har 11 timmars batteritid och test med hård belastning visar 9-10 timmars användande. Det vore rätt skönt asså men jag har iofs bara en enda långflygning efter jag landar i USA (den kostar 2400 kr där, 3990 kr i Sverige) så då kanske det känns lite onödigt ändå. Eller :D?
Nää, nu börjar det bli lite väl långt här. Sorry att jag inte har fler bilder! God jul som tusan förresten!!
Bästa dagen sen 2010 den 23e!

 Jag kanske tar lite bilder o skit och skriver sen! Nu när jag skriver denna raden har jag varit hemma några dagar, mest sovit, hängt med mina föräldrar på olika orter och sovit + spelat poker. Pokern har gått helt fantastiskt sen första timman, haft helt löjligt flyt och vann helt sjukt mycket igår, speciellt med tanke på hur lågt jag spelat. Ska inte börja spela superhögt direkt utan hålla det lågmält fortsatt men det blir nog en hel del spel i mellandagarna!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar