måndag 9 september 2013

Resa till Japan, San Diego och bra poker :D

Japan-resa!
Hej på er! Gud va glad jag känner mig just nu! Jag har nämligen löst det mesta rätt bra och bokade även en liten 2-veckors resa till Japan! Trodde jag skulle besöka en kompis där men "intresset" var högre och blev "erbjuden" att besöka fler ställen så nu ska jag träffa 2-3 st på olika delar och det är ju superkul att få en personlig guide av locals. Åker redan på onsdag iaf och tanken är att äta gott, ta det rätt lugnt och gärna få in lite architecture-gasms väl där och mycket bara observera kul saker. Har köpt JR-railpass för 14 dagar så man kan åka runt en massa, det är lite halvgambling med den saken då jag beställde idag och det är bara ganska säkert att den faktiskt kommer fram imorgon här i Sverige. Detta papper ska man byta ut emot ett band väl i Japan och lite märkligt att om det ändå inte är en giltig biljett som kommer hit, varför kan man inte bara få en kod online?

Planerar att besöka Tokyo, Kyoto, Sendai (där kärnkraftexplosionerna var som värst btw) samt Sapporo, tid på varje plats får vi väl se. Ta det som jag känner för.

Har lagt över en del i en specifik resekassa och antar att jag kommer äta upp 70-80% av denna för Japan vilket gör det lite halvvärre för eventuell Mexiko-resa längre fram. Tror dock jag lägger undan pengar för en sådan oavsett, är likabra när man ändå är så nära och kan "räkna bort" flygkostnaden om jag ändå är i Kalifornien.

San Diego
Allt verkar klart nu. Jag har mina dokument, min plats bokad, jag har tid bokad på ambassaden i Stockholm och att de nekar mig visum vore oerhört osannolikt och också oerhört förödande. Det ska ta 7 dagar därifrån att få tillbaka passet så tänkte boka en resa 9 dagar efter med avbokningsskydd om 1) jag blir nekad eller 2) Det tar längre tid för godkännandet.

Ser supermycket framemot det iaf, det ska bli kul med en ny stad och kultur att utforska. Börjat tröttna lite på Sverige nu och vill gärna börja plugga igen.

En annan sak som var kul var att det verkar som jag slipper betala en "extra fee" på 3500€ då det fanns 5 gratisplatser (jag var den sjätte) där och en verkar ha hoppat av. Kulkul!

Pokern!
Fortsätter att gå bra! Jag la in en ny "riktlinje" som medför lite stabilare resultat och nu med dessa 2 bra veckor och övriga helt okej veckor så känner jag mig allmänt lugn när jag spelar. Typ igår låg jag back 5000 kr vilket är rätt mycket nuförtiden med de låga insatser jag kör nu men var liksom lugn och gjorde en väldigt disciplinerad comeback till +900 kr. Hade lite flyt såklart men spelade utan någon som helst ångest, skönt!

Kul är också att man kan unna sig lite extra. Jag älskar att göra upp uträkningar på hur och på vad jag ska fördela vad jag tjänar osv, senaste halvåret har jag inte haft några större vinster att fördela men nu kan jag börja skissa upp igen. Blir lite extra cash för att hyra något lite finare i San Diego, lite cash(20%) för resa och sen ska jag börja etablera ett litet nytt sparkonto som jag kallar "sommarfonden" som mer eller mindre går ut på att spara för varje sommar att leva för, dvs inte behöva jobba.

Säg att jag räknar med att jag behöver 7k och jag har 3 månader sommarlov så om det är 14000 kr i sommarfonden så har jag täckt upp 2 månader. Hoppas kunna täcka upp denna fonden så jag aldrig behöver ta något skitjobb de kommande 3 somrarna som jag kommer plugga sen. Nu känns det dock som jag faktiskt har bevisat att jag fortfarande kan spela poker som ett stabilt sommarjobb och att jag inte kommer behöva jobba med något tråkigt. Är dock öppen för att ha något vanligt sommarjobb som är intressant och kul men känns som jag inte är i en sån situation/grupp där såna förslag bara kommer fram helt spontant :).

Nåväl, ska ta med kameran etc till Japan så räkna med lite kul saker där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar