fredag 25 juli 2014

Officiellt slut med poker, lite trött och stipendier!


Tillbaka i Göteborg! Det är rätt fint ändå
Hej folk!
Nu har man varit hemma i Gbg en stund. Började direkt med att signa upp på 24h fitness och det blev rätt snabbt uppenbart att 25 dagar av sandstrand och mojitos inte är så bra för min kondition. Usch va dålig den är. Tänkte försöka jobba upp den lite, den är bara så dålig just nu att enklare jogging för första gången i mitt liv var lite halvjobbigt. Det var ändå inte så längesen jag sprang (iofs bara 10 minuter men ändå!) 3-4 ggr i veckan. Märkligt! Det går jag lösa iaf, så här kan vi inte ha det!

Poker = Nu har jag slutat
Pokern har gått brutalt dåligt. Ibland handlar det inte om pengarna (även om det såklart suger) men när man förlorar rätt mycket rätt snabbt på oturliga vis så suger det. Det har alltid svängt upp o ner och ger jag det tillräckligt med tid kommer det gå bra men jag har inget sug kvar. Idag tog jag ut allt och snart köper jag fonder för allt. Kanske ändrar mig nästa lov men resten av sommaren blir det inget iaf och mycket möjligt för resten av livet. Om det nu är slutet så får jag ändå vara glad över vad det givit mig (lägenhet, resor och ett gött studentliv) även om jag tycker jag haft mer otur än de flesta över det hela taget. När man gamblat lite högre på lukurativa bord har det gått dåligt i 75% av fallen. Nåväl, det är därför det kallas gambling.

Käkade på favoritrestaurangen Hello Monkey på magasinsgatan, alltid en hit


Stipendier
Lägger lite tid nu på att söka stipendier. Det är ett intressant koncept. Om/när jag blir rik ska jag göra samma sak. Det är lite märkligt dock när man läser vad de vill ha. Ibland är det rätt sjuka saker. Eftersom det alltid är någon död persons cash så antar jag att de är rätt strikta när det gäller att respektera det och ändrar inte i önskemålen. Hursomhelst är det rätt trist att gå igenom dessa hemsidor och sen läsa att de erbjuder cash för studier i arkitektur men sen längst ner står det att personen måste ha varit född i Stockholm eller nåt sånt irriterande. Ofta är det nåt som gör mig ej kvalificerad. Senaste var det en arkitektstipendiat och de gav ut stipendier till lite olika professorer. Jag fattar inte poängen med att ge ut massa cash till folk som redan har cash. Att ge ut prestigefyllda priser förstår jag men varför ger de inte uppmärksamheten till folks prestationer och pengar till människor som eventuellt kommer prestera senare?
Ljus och arkitektur är en bra kombo
"Stipendium: 125 000:-
Marie Wahlström är doktorand vid KTH Samhällsplanering och miljö och arbetet ska ingå i hennes
lic.avhandling."

Min stiftelse om det nu blir någon (jag gillar det avsevärt mer än arv förresten) kommer säkert också bli något intressant i stil med vad de gör men jag ska även ha en liten sådan om bara en trevlig fest. Typ en gång om året så går avkastningen i fonden till att hyra in världens bästa kock att göra en fetingfest i min ära. Det hade varit nåt!



Det är alltid kul att jobba runt och se nya ställen som smäller upp. Här hette det babicu eller nåt sånt där, nån variant på barbeque. Den var fin! Fanns massa nya runt Feskekörkan. Även en ICA hade smällt upp där. Kanske min gamla lägenhet har ökat i värde pga av det om den gatan har aktiverats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar