fredag 2 januari 2015

Nyårslöften

Nyårslöften:

Nyårslöften eller de mesta typer av målsättning är värdelösa om de inte innehåller en viss förändring av beteendet. Att t ex säga att jag ska börja träna räcker inte, man bör sätta mål på minst x ggr per vecka eller minst 1 kg förlorat eller whatever. Därför ska jag försöka skriva mål där jag lägger in steg så man kan uppnå dessa mål. Målen är i fet stil.

Jag lovar att lägga 6h per vecka på spanska. Min spanska är OK men kunde vara väldigt väldigt mycket bättre. Jag har gjort lite olika saker för att bli bättre men jag borde ha gjort ett riktigt effort att bli bra, det har alltid varit bortprioriterat. Detta år ska jag bli grym!

Ha en ännu mer aktiv fritid. Istället för att jobba skolarbete 5-8h per dag, sen ta en paus och jobba 4-6h till hemma gör att man har mindre fria kvällar. Iår ska jag få in i rutin att varje vecka iaf stanna kvar 2-3h efter skolan, även om jag är trött, och bara jobba klart. Gärna på om det är någon dag med mindre tid. Andra "verktyg" är att jag ska minska på mängden arbete som inte är DIREKT relaterat till arbetet. Dvs mindre extraarbete och mindre extra läsande. Resultatet är att man är en av dom som planerar utflykter på typ veckodagar och har lite mer pauser för att i längden orka med att jobba energiskt.

Fotboll. Se till att styra upp fotbollen! Denna är inte objektivbetingad men det är mest för att jag bara får vara lite aktiv och leta lag osv. Lusten att spela finns alltid, jag behöver bara fler kontakter.

Njut lite mer av livet. Det är något jag gör men jag tror jag kan bli lite bättre. Jag tror dock att jag alltid har känt ett behov av att tjäna pengar men nu iår för första gången i mitt liv så ska jag inte göra något aktivitet för att tjäna något. Jag tror pokern och andra projekt har liksom mentalt tänkt att om jag bara tjänar x kr per år så kommer jag ha pengar för att göra kul grejer i framtiden. Nu har jag levt så i typ 8-9 år och nu har jag en skön lägenhet och annat, den tiden jag väntat på är nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar