tisdag 14 juli 2015

Sverige en kortis. Lite nya prylaaaaar

Hej! Nu är det full plugg som gäller! Jag tog resan hem till Sverige för jag kände bara för miljöombyte samt ja, det är svårt att fokusera i 40 grader värme utan AC. Jag köpte ju faktiskt en AC för flera år sedan i Sverige som jag ska försöka skeppa ner dit. Packlink är en hemsida som gjorde frakt väldigt billigt, jag skeppade dörr>dörr Madrid-Gbg för 39€ för en 50 kg väska. Jag borde ta sponspengar ifrån dom!!

Iaf så var det skönt att vara hemma även om det bara var för 6 dagar och jag bara har pluggat mer eller mindre.

Fick mig en 3dprinter på posten!





Procrast!

Året har som sagt präglats av att jag ej varit effektiv eller nåt. Jag försöker bryta dessa dåliga mönster och tycker jag har ett bra tips för folk som mig som lätt låter sig distraheras och ej kan släppa saker. Ofta ser jag länakr som jag vill kolla, eller så kommer jag på något jag bara måste göra och så tappar jag fokus. Däreför har jag skapat en urklippsgrej som nu alltid ligger på skrivbordet på evernote som heter "Projekt när jag har tid" så jag bara kan skriva ner skit snabbt där, och efterosm jag har allt pås amma ställe betyder det att jag går tillbaka till den och spanar in.m Såhär ser delar av den ut nu;


Ladda ner evernote och skapa en sån här lista

På tal om det, jag råkade visst köpa en dator. Detta att jag egentligen har 2 st dugliga just nu, jag är så dålig! Jag var nästan bara tvungen, det var en microsoft surface pro i5 som kostar som billigast 9500 kr som jag köpte för 5100 kr. Den är så sjukt fet alltså! För er som inte vet så har den lööööjligt bra betyg av precis alla, skärmen är fet, hårdvaran är förvånandsvärt bra, den väger bara 800 gram och mer bra för mig är väl det faktum att pennan är bra. Jag använder väldigt mycket såna anteckningar och även om jag har en androidsurfplatta med en bra penna är skärmen för liten, sen vore det grymt att göra camtasiainspelningar vilket alltså är att man spelar in vad som syns på skärmen samt vad som sägs. Dessutom är nuvarande surfplattas kamera ganska kass så jag kan ej använda den så bra som en "skanner" vilket gör att den saknar lite vad jag vill då. ¨

Men det är verkligen inget livsnödvändigt köp men även om jag köper ganska mycket halvkonstiga saker så har jag gjort oerhört få köp/resor eller liknande som ej var så genomtänkta så jag tänker att även om jag inte behöver en ny dator 100% så ähhh, folk gör mycket sämre saker varje dag. Typ mina kompisar som köper macbook pros.....
Den har vi köpt!

Sugen på en pokerreturn - Endast för sommaren då

Har väl pluggat 12-14 timmar per dag, enda lediga tiden jag tagit förutom detta inlägg då är att jag körde 2h poker ungefär. Jag är ändå sugen! Nu när man sålt av mycket aktier och fonder så kan man direkt gå in på nivåerna där timlönen är avsevärt högre istället för att spela på supersmå nivåer och jobba sig uppåt. För er som inte är insatta så tar "pokerbolagen" en högre % av omsättningen i avgift så "priset" att spela blir väl typ såhär, dessa är bara uppskattningar ifrån huvudet, de beror också hur bra du är givetvis :).

Fixed limit
1/2$ - 90% av din vinst tas bort
2/4 - 75% av din vinst tas
3/6 - 50% av din vinst tas
5/10 - 35% av din vinst tas
10/20 - 20% av din tas bort
30/60 - 10% av din vinst tas
100/200 - 2% av din vinst tas

Iaf, som ni ser så försvinner typ allt på lägre nivåer. 90% av alla spelare fastnar också i dessa låga nivåer just pga detta. De tar helt enkelt löjligt mycket avgifter. Så är det förresten mest på fixed limit men även i stor grad på pot limit omaha även om man har större vinstpotential där.

Så jag spelade lite och tyckte det verkade som jag fortfarande kan tjäna pengar!


Sommarplanerna då

Funderar på om jag ska boka en resa till Mexiko redan nu för nästan hela sommaren. Mamma fyller år den 28e juli, vi åker till Kroatien 28e augusti, Sen är jag i Sverige 5-18 september, det räcker nog alldeles utmärkt med Sverige-time.

Puerta Vallarta ska vara nice, det stora problemet nu verkar mest vara flygkostnad. Hittar inget billigare än 10k men det går ju åka till San Diego för 6k tur o retur. Vi får se.  Tanken med en längre resa är att

Ett alternativ vore Thailand med, vi får se.

söndag 5 juli 2015

Värmebölja och failure

PS: Bilderna och bildtexterna är något dissynkroniserade med övrig text.


Mitt nya bibliotek nära där jag bor (5min gång). Tyvärr visade det sig att deras AC inte var tiptopp. För er som kanske vore intresserade så kunde detta fungera bra pga höjden om de släppte in luft där nere och öppnade upp där uppe (varm luft stiger). Det blir ytterligare dåligt/komplicerat pga att det är så stor luftvolym och inga stängda rum = AC mindre effektiv. Rent allmänt bör man undvika stora utrymmen om de ej är väldesignade för ett specifikt syfte just pga detta skäl. Det är därför Mies Van der rohes byggnader först är rätt coola men förbrukar överdrivna mängder energi.
Här är en typisk Mies-byggnad som inte är så energieffetiv :).


Utsidan. Tydligen en gammal kyrka, vad vet jag!

Större delen av insidan. Jag satt på bänkarna till höger!





Hej!
Konstigt år som sagt. Det är sjukt jävla varmt här och det är en jakt på ställen att studera med AC tillsammans med min egen växande ADHD eller vad tusan det är. Nää jag vet vad det är, det är bara brist på motivation för dessa ämnen som jag just nu måste studera i juli. Vad vi bara kallar "Juli" är alltså extraperioden på ca 20 dagar som är för ämnen som man ej får godkänt i. Första året hade jag 1 ämne i juli, andra året två, tredje året hade jag inga och nu detta år har jag tyvärr 3. Blää.
32,7 grader kl 23:35. Därefter lärde jag mig hur/när man öppnar och stänger persienner på utsidan och balkongdörrar etc. Dock är det ofta 31 grader just nu men det är för att det har varit 40 grader utomhus som max och 25 grader som lägst vilket inte är normalt.
Iaf, det har varit 37-43 grader varje dag och det var redan svårt att fokusera som det var utan värmeproblem. Jag funderar på at köpa en AC men det är så dålig isolering här redan och det blir väldigt jobbigt med uthyrningen när det gäller sommaren. Typ som nu då har jag två som ska bo här tills september och jag själv behöver ju bara AC kanske 2 veckor per år förutom nu när jag behöver 6 veckor. Iaf, att lägga ut 15000 kr på AC som jag sällan använder suger men ännu värre är att det ökar elkostnaderna ganska rejält och med den 2 månader fördröjning som de har så blir det sjukt segt. Jag antar att jag bara får säga att om ni hyr får ni vänta så lång tid det tar innan jag får räkningen oavsett om de kommer ifrån USA, Holland eller whatever.

Köpte en pastamaskin för 19e och det var faktiskt jättekul! Gjorde pasta ifrån scratch som givetvis bara är ägg + mjöl och inte för komplicerat. Det jobbiga är städningen, precis som om man gör pizza. Torr mjöl flyger överallt och blöt mjöl fastnar och klibbar fast överallt. Ändå är jag jättenöjd, det var roligare än vad jag trodde att pressa olika typer av pasta. Jag gjorde 2 typer av ravioli, en med räk+gräslöksfyllning + pesto och en andra med chorizo + mozarellafyllning med tomatsås som tyvärr sprack för at jag var dum nog att köpa torkad chorizo som var hård och gjorde hål i pastan. Iaf så åt jag och två kompisar det som en liten avskedmiddag.
Här var pasta jag gjorde ifrån scratch med pesto som jag också gjorde ifrån scratch med basilika ifrån min balkong! Det var väldigt värt!

Iaf hade jag en resa till Sverige bokad den 9e juli och jag funderar hur jag ska göra med det. Är inte helt 100% inne vilka lärarträffar jag har just nu men tror det är mest mån +tisdag så funderar om jag ändå ska ta det jävla flyget, studera i kylan, säga hej till folk och sen åka tillbaka på söndagen. Eller så stannar jag bara.
Plaza Ildefonso - Här kör man botellón som mest innebär att dricka på gatan. Det göttiga är att kineserna vet det och säljer öl för 1€ st och de fungerar mer eller mindre som servitörer på dessa platser. Vissla eller räck upp handen så kommer dom med den kall öl!

Iaf, detta jävla studiefailure detta år gör att jag mår stundtals ganska dåligt men jag intalar mig själv ändå att ibland får det gå dåligt. Problemet detta år antar jag är en sorts snöbollseffekt av att ha varit frånvarande första terminen pga lägenhetsköp, kommit bakom där och sen tagit igen inne på andra terminen och så har jag legat mer o mer bakom hela tiden. Det har verkligen varit en nedåtgående spiral, det har gått sakta men jag har inte gjort något för att komma ur det egentligen och det blir successivt lite värre och lite värre tills nu då, då jag är ganska fucked. Och känner mig lite värdelös. Men samtidigt så kunde saker och ting varit väldigt mycket värre. Om jag inte skulle få godkänt på någon av dessa ämnena skulle jag förlora ca 30 000 kr i terminsavgifter, visst, en del tid men ska man må dåligt så mycket över relativt lite pengar? Jag antar att det kanske är mer ego än så, jag bara känner mig tillfälligt sämre än mina skolkamrater. Näää, att skriva av mig kanske hjälpte mig att känna lite bättre idag. Men problemet om man är semi-intelligent är att även om man inser vad problemet är (det är inget nytt) så hjälper det inte. Jag känner mig fortfarande ganska dålig även om jag vet att det ej gynnar mig.
Denna jävel är en fläkt med vattenånga som hjälper att fighta den oerhörda värmen som är just nu.
Anyways. På sätt och vis kan jag kanske ändå unna mig en lång semester nånstans chill pga årets börsinvsteringar gått bra. Idag är jag upp 14%  för året (index är upp 6%) vilket gör att jag egentligen inte behöver sommarjobba ändå och jag funderade på att boka en månad i Mexiko för att ha något att se framemot. Vad jag förstår har jag sista tentan den 22e juli så kan väl boka en hemresa 23e juli. Hemma en vecka, sen iväg till Mexiko och sen den 29e augusti åker jag en vecka till Kroatien. Sen fyller pappa 60 och så har jag ett bröllop den 17e och sen Spanien igen.

Det kanske ändå blir en rätt bra sommar, oavsett hur juli-ämnena går.

söndag 14 juni 2015

Airbnber 4life

Köpt en takfläkt!

Även bildskärmsmount som dock failer när man ej köper skärmar som stödjer det :D

Torrevieja en weekend
Hej!
Vad händer nuförtiden? Hos mig är jag lite fokuserad på airbnb asså och fixa lägenheten. Nu är jag färdig med min reformering då och idag satte jag upp en takfläkt, satte upp en annan igår. Fläkten är ju ett lite energieffektivare alernativ ä'n AC. Mitt största problem ´med AC förutom priset då är att det tar upp en balkongplats tyvärr. Man kan även få tillstånd att sätta upp det på väggen på utsidan men jag är inte helt säker på om man får, jag kanske ska fråga presidenten i föreningen om lov där, man drar ju sig dock lite för sånt.

Iaf så testar vi helt enkelt med fläktarna. De kostade 120 o 80 euro st, ena är mer kraftfull och har fjärrkontroll. Det som var lite segt var att båda var på ett ställe där lamporna är seriekopplade till en switch, inte bara det utan en dimmer. Har man låg frekvens på dimmern så funkar ej fläkten och det är inte bra för halogenlampan som är i heller. Att båda är till samma switch är väldigt olyckligt för strömmen måste vara på för att fläkten ska funka. Det innebär såklart att om båda lamporna nu är kopplade till samma switch får man helt enkelt välja om man vill ha fläkt + ljus eller om man vill ha mörkt utan fläkt. Så man får typ utesluta att sova med den på helt enkelt, rätt synd. Det finns ingen större väg runt det här egentligen som inte är väldigt dyr eller vänta, jo jag kom på en! Det finns led-lampor som är fjärrstyrda. Jag har tidigare snackat om philips hue som är coola men dessa kräver hela dyra system som tyvärr är rätt dyra. Däremot finns det lite sämre system som dock är avsevärt billigare. Man kan, i Spanien köpa en ledlampa med massa olika färger som även kan styras av och på via en fjärrkontroll för 9,6€ som också har fått rätt bra betyg. Dock är det en fjärrkontroll för varje lampa vilket innebär en massa fjärrkontrollar om man vill ha flera lampor, segt också när alla ser likadana ut. Men en för varje rum, det är helt okej ändå! Har redan besätllt denna, hoppas det funkar bra!

Ikväll kommer min första kund ifrån airbnb då. Det har än så länge gått jättebra men häromdagen har jag bytt villkor lite, till min fördel. Om jag gjorde som jag tidigare gjorde, dvs räknade på att jag vill ha, säg 800 euro per månad. Då tog jag 800/30= 27 euro per kväll. Men det är ju så att folk helst vill komma över helger. Eftersom det bara är 3 helgdagar (jag har 3nätter som minimum btw) så innebär det ju att över 50% är utan bokning. Då går ju månadsförtjänsten till 400e helt plötsligt. Och då, bara sådär, tjänar jag mindre per månad än jag hade hyrt ut men jag måste ändå städa, ge nycklar, byta lakan osv. Så jag höjde helgpriset. Sen så hände det att jag accepterade någon som sen avbokade. Om någon har bokat betyder det att ingen annan kan boka dessa datum. En potentiell sabotagemetod vore att som annan host boka in sig på folks kalenderar när man har hål och bara avboka, man förlorar inget på det. Man förlorar inget, förutsatt att man har standard-avbokningsinställningen som är "flexibel". Då får man avboka dagen innan. Jag bytte till strikt som innebär att man får avboka 5 dagar innan.

Sen efter det så tänkte jag att jag ju även kan hyra ut mitt rum för de helger jag funderar på att göra en liten weekend! Just nu bor jag i minsta rummet medans jag hyr ut balkongrummet och eftersom det är det sämsta rummet så tänkte jag ta mindre betalt. Det coola insåg jag var att jag helt plötsligt täcker 2 olika marknader! Lite snitsigare rum och sen för folk som vill köra billigt. När jag nämnde till folk vad jag tog betalt så sa några att det var sjukt, lägger man till en del kan man ju få ett hotell. Ett dåligt hotell men visst, jag förstår deras poäng. Vad man kanske lätt glömmer är ju 2 viktiga faktum IMO, 1 är ju att man kan laga mat och även om man kanske kan lägga till 20-30€ och få ett hotell så innebär det ju typ ytterligare 10-30 euro extra som man kan spara genom att äta inne. 2: Utcheckningstider förstör verkligen värdet på ett hotell IMO.

Iaaaf! Jag är väldigt sugen på airbnb och hoppas det fortsätter bra. Just nu har jag bokningar motsvarande vad jag tog in i hyra men då har jag också bara 1/3 av tiden bokad och jag räknar med att de flesta lär boka 1-3 dagar innan så jag hoppas att de hål jag har faktiskt blir tagna när de närmar sig.

OBS: Glömde posta detta inlägget men iaf! Vi kan ju uppdatera! Jag har varit sjuk hela veckan, inge kul alls. Det jobbigaste är j att man inte har någon energi med feber osv. Det har inte gått att arbeta alls förrens idag, nu får jag ta igen en massa antar jag. Igår kom fotografen och tog bilder och damn, det blev bra! Jag hade först ett litet hål här på airbnban men nu är det fyllt och jag har bara 5 nätter ledigt just nu, och det en bra bit framåt. Det är lite mer jobb än vad jag tänkte, jag är gärna social osv men man är lite mer on edge typ. Jag tror jag lär öka priset 10-15% med bättre bilder och bokar ingen ibland så är det fine. Jag höll på att ha lägenheten för mig själv helt igår när ena var bortrest och jag ej hade bokning men sen så kom bokningen och jag accepterade. Tanken att vara helt själv var ändå rätt go!

Iaf, jag länkar säkert lite bättre bilder snart. Jag inser nu att terminen verkligen börjar ta slut här även om jag tyvärr har två ämnen kvar för juli. Kanske tre.

lördag 23 maj 2015

Rumfix osv

Jag håller på och grejar med ett rum där jag bor! Det är inte färdigt än men vissa delar blev ganska bra, andra lite sämre. På ett märkligt sätt har allt varit kopplat till det där bygget. Jag har ett stort klädrack som ej kan vara på platsen där jag arbetar för det är så mycket damm och färg, enda platsen är framför skrivbordet vilket innebär att jag ej kan jobba så bekvämt vilket innebär bla bla bla. Och när jag har byggt klar den kan jag sätta fast den och lägga den under bla bla. Så är det!

Här kommer några bilder, jag är medveten att ni ser några misstag och sådär men vafan, det är ändå bra.

Detta är senaste. Sågade alla dessa och målade och har nu en hylla + stege upp. Nästa del är att att fixa ovansidan. 

Detta är min nuvarande obekväma arbetsplats. Jag funderar på att hänga upp hyllor ovanför men sen så verkar det mest vara jag som behöver sådär sjukt mycket förvaring. Har flera hyllor hos de andra och de använder dom inte. Bordet ska vara nerfällbart men eftersom väggen ej är rak så blir den extra instabil nerfälld, det kanske låter konstigt men så är det.

Hade dessa 3 boxar och slipade bort all gammaldags ornament så det  blev blankt, målade vitt och bytte handtag. Det blev väl okej men inte direkt magiskt.

Det är mer som ska grejas men jag kommer få en snubbe som målar, sen har jag lite och fixa och sen kan jag få en professionell fotograf till mig gratis ifrån Airbnb så basically känns det roligare att vänta.

Jag ska bygga ett tillfälligt matbord nu förresten som man kan ta fram bara för middagar. Jag hoppas kunna ordna en del såna när jag har fixat detta skolåret.

onsdag 20 maj 2015

Uppdatering, Buendia osv

Hej!
Skickade min mobil till Kina igår för att få den reparerad igår. När jag lämnade in den så sa de att det kommer ta bara 15-20 dagar att skicka den. Jag antar att de tär priset man får ta av att köpa en kinamobil. För er som int läst så köpte jag en supermobil för ca 2000 kr ifrån Kina, var väldigt nöjd tills jag krossade skärmen och den blev obrukbar. Jag kom på dock att jag har både tablet och en kamera så nu kan jag ju ta bilder ändå! Dessa bilde nedan är dock ej från mig utan de andra som var med på resan.


Här sov vi

Köpte båt!




Vi var och kampade på buendia! Ni kanske hör det på namnet men Buen dia betyder iaf fin eller bra dag. Det är typ garanterat att få en bra dag där! Vi köpte gummibåtar, tog bilar dit och kampade. Jut nu funderar jag på om man inte skriver "campa" eller om det är svengelska, det känns så fel med "kampa" som om det vore fight! Én stor del av "gänget" nu är ju ifrån egypten. Än så länge har det aldrig varit ett stort problem med språket, de pratar engelska eller franska när man är omkring men denna gång när det var 5 nya araber till så var de rätt respektlösa och pratade bara arabiska båda dagarna vi var där. Det är en svensk tjej som vi pluggar med om har en pappa ifrån syrien och också pratar arabiska, av nån jävla anledning var typ hon den som alltid förde över diskutionen till arabiska trots att det är hennes 3e språk. Jag antar att hon vill bevisa för alla att hon är en i gänget. Jag tror trenden att de människor som är mest olik mig här i Spanien är just de ifrån Sverige, impulsen att försöka vara en i gänget är något jag aldrig känner, haha.

Det var lite av en downer. Annars var det rätt gött, Vi var ju ändå 3-4 pers som ej pratade arabiska och det var ju mestadels de ja tyckte bäst om ändå.

Vad gjorde vi då? En av bilarna kraschade och fick skriva i polisrapport och grejer så vi fick vänta aslänge. När vi kom fram var det kolsvart. Vi tömnde bilarna, blåste upp gummibåtar i totalt bäckmörker och då det var en gigantisk uppförbacke och sen nerförsbacke till campinglängret bara 1 km borta så la vi all packning där. Jag ville supergärna åka båt i nattmörker då mörker och vatten är två "fenomen" som berör mig mest men jag var typ för trött eller något för att verkligen insistera att få åka båt. Det ångrar jag för inte bara missade jag turen, jag var även introvert grinig efteråt. Sen drog vi upp lite öl och grejer men jag la mig rätt tidigt. Som vanligt iår så har jag bara en naturlig tendens att vilja sova alldeles för mycket. Jag sov typ 12 timmar, la mig först av alla och vaknade absolut sist.

När jag vaknad var det en helt underbar dag. Vi tog båtarna upp och skule klättra i berg. Jag har testat några gånger innan, det slutar alltid att jag tappar greppet om händerna och typ ger upp. Ingen klarade av att klättra utom han som då klättrar så et blev att vi åkte runt i båtar och sen hoppade ifrån klippor. Eller en klippa. Det var typ 9-10 m högt typ. Jag hade druckit lite, funderade på om det fanns en chans att jag snubblade eller så om jag skulle försöka. Jag hoppade ändå. Satan va kallt det va!! Det kalla vattnet fick mig att inte känna värmen ifrån solen. Jag var i direkt solsken i typ 4h typ då, jag förstod inte alls att jag skulle bli helt sönderbränd.

Iaf så har jag ju varit lite dålig på att blogga iår, ungefär som jag är motsvarande dålig i skolan. Jag fick dock nån sorts happening, för första gången så tänkte jag tillbaka på något minne ifrån mitt liv men denna gången mindes jag ej vad som hände. Jag insåg sen att OM jag vill, kan jag gå tillbaka i bloggen och läsa och på så sätt få ledtrådar om hur den där kvällen kändes. Då kände jag att bloggen kändes mer meningsfylld. Med det säger jag hej då!

PS: Det är inte sådär superviktigt men jag tänkte bara säga att jag känner mig rätt laddad för att börja airbnb som en värd! La upp en annons igår och idag fick jag min första bokning. Förhoppningen är ju såklart att man kan hyra ut en massa och på så sätt få in lite kapital för att gör alite roliga saker och andra förhoppningen är att det visar sig att man tycker om de man hyr ut till. I ty ostels osv som jag ändå bot en del så är det ju ändå unga människor, folk som ofta gillar musik, är i en egen ålder oc ja, har lite mer gemensamt även om de flesta är mer hippie än jag. Nu får man väl ställa in sig på att det är typ ryska medelålders par som ej pratar engelska osv. Första paret som bokade var sydkoreaner dock, de pratade tydligen ej så mycket engelska. Haha.

tisdag 12 maj 2015

Snart jäklar kommer jag igång med bloggandet igen!

Hej!
Denna märkliga stress över inte så mycket jobb börjar släppa nu och jag går runt och tänker, ohhh, det skulle jag ta en bild på och blogga lite om. Men så är min mobil fortfarande paj, väntar på fix och då kommer bilder igen.

Så håll i hatten!!

onsdag 6 maj 2015

Göran Carl Heintz sparguide - Tankar och funderingar

Hej!
Min kompis frågade nyligen om vad han borde spara i. Jag tycker det är synd att så många av mina vänner ej sparar för det gör dom fattigare vilket påverkar dom men såklart även mig, inga pengar för resor, lite mer nice restauranger och sådär. Jag tänkte börja först med VARFÖR man ska spara samt sen för många som redan vet det om hur jag har skiftat i mina investeringstyper på senaste.

Del 1 - Varför man ska spara?
När jag pratar om spara så pratar jag om aktier och fonder. För er som inte vet vad fonder är så är det en samling aktier mestadels som gör att du sprider riskerna. Det kan vara indexfonder som följer alla företag i Sverige, alla i en viss bransch, typ läkemedel och det kan även vara större grejer såsom hela asien. Man betalar via avanza ingenting förutom förvaltningsavgift på 0,2 til 2% per år.

Hur mycket kan man tjäna?
Det kan svänga som tusan men i längden kan du räkna med 6-10% per år. Här har ni svenska börsen sen 1995, (tidigast tillbaka jag kunde gå) på avanza. Det svänger en del som ni ser men på 20 å har det ått upp 423%.
Stockholmsbörsen sen 1995 (upp 442%)



Man kan välja lite att se det lite hur man vill. Du blir definitivt ej rik snabbt men att spara varje månad ger tillslut sakta en passiv inkomst. Själv började jag när var 18 med 200 kr som snabbt blev 500 till mer och mer, det beror ju på din inkomst såklart och din livsstil. Själv lär jag forsätta spara 30-50% av vad jag tjänar medans för vissa kanske 10% är mer rimligt. Bestäm själv!

Vi kan väl göra en liten enkel uträkning. 2000 kr per månad med 8% beräknad avkastning per år.

Som ni ser så går det ganska sakta i början men efter ett tag börjar vinsten per månad bli högst påtaglig.

Efter 3 år gångna (4e året i tabellen) så har vi 519 kr per månad extra! Många har dock ett visst startkapital, kanske sparar mer i månaden. Vi tar ett exempel till. Vi kör startkapital på 150k, sen 5000 kr per månad.



Såhär kan man hålla på länge med olika exemple men trenden är ändå tydlig, ge det lite tid och skörda frukterna längre fram. I början sparade jag t ex kanske lite för mycket, kanske borde använt lite mer och sparat lite mindre men det är sånt som är upp till varje individ. För framtiden lär jag ta ut kanske 50% av alla vinster men då har jag också ett visst startkapital. Det är en fråga för varje individ.

FAQ och allmäna kommentarer
Guld är la bra? Det går ju aldrig ner i värde
Guld går definitivt upp och ner i värde, en av mina sämsta affärer var just att gå in i guld, jag förlorade 40% på ett år ungefär. Oavsett vilket vill vi inte gå plus/minus noll, vi vill göra en vinst och är man direkt ointelligent och ej sparar i fonder eller amorterar sitt lån så kan man ju iaf göra en LIIITEN vinst och skaffa ett sparkonto med garanterad ränta. Mer om det lite senare.

Vart ska jag spara?
Avanza kör jag på och de har vunnit bästa bank typ 5 år irad. Avanza är även bra på många sätt, kör bara på det :). Det är t ex lätt att sätta upp auogiron samt det finns även möjlighet att ha flera olika portföljer. Du kan t ex sätta så det blir 50 kr den 25e varje månad till "ny mobil", 300 kr/månad till resekontot osv osv. Jag tipsar folk som har svårt att hålla i pengarna att sätta ett autogiro en-två efter löning för det finns något psykologiskt att se att man har mycket pengar på kontot, man tar sig friheter som man inte annars gör.

_________________________________________________


Del 2 - Vad ska man spara i?
Första grejen du INTE ska göra är iaf att amortera eventuella lån förutsatt att du har en okej ränta. Nu har vi iofs rekordlåg ränta men då börsen går upp 6-10% per år förlorar du pengar genom att betala av något som bara kostar dig 1-3% ränta. Jag har en vän som säger att han tycker det är skönt "att vara skuldfri". Jag har sagt till honom att det är en väldigt korkad tanke och jag säger det här igen.

Därefter är det svårare att bestämma sig vad man ska spara i. Jag började själv spekulera i lite aktier jag tyckte lät lite spännande. Utvecklingsmarknader, 3dprintfonder, latinamerika, indien! Vissa av dessa gick verkligen hem och gick upp 250% över några år men samtidigt gick andra illa och i slutändan så märkte jag att jag mestadels följde index i längden med 2 stora dippar, när jag satte i 3dprinters och satte en del i guld. Jag insåg därför att jag är helt okej med att följa index och att jag ej behöver snabba pengar. Därför är jag mer inne i indexfonder med låga avgifter som också har fördelen att jag inte behöver lägga någon övrig energi på investeringar, även om jag tidigare tyckt det var kul, men bara när det gick bra.

Aktier då? Jofan! Aktier har ökat lite i intresse för mig. Det finns två faktorer som jag inte tog så stor hänsyn till so jag bryr mig om nu.
1) Fonder har förvaltningsavgift på 0,2 till 2% per år vilket blir bra med pengar i längden. Aktier har ett courtage som du betalar vid varje transaktion. Köper du en aktie som du har i 30 år så betalar du en gång. Billigt!

2) Direktavkastning. Aktieutdelning såg jag som en liten bonus men faktum är att många aktier har riktigt hög avkastning på 5-6% som de betalar ut varje år. Jag tror t ex coca cola har delat ut 5-6% per år i sådär 20 år irad. Detta är utöver aktiekursstigningen gör det lite mer intressant att ha lite osexiga aktier såsom stora banker eler liknande, företag jag tidigare tyckte var trista.

3) Dolda avgifter inuti fonder
Det är inte bara förvaltningsavgifter i fonder. Jag är ingen expert men det är tydligen ett 20tal övriga avgifter som tas med i priser som EJ sitter i förvaltningsavgiften. Det är där normansbeloppet kommit in, ett sorts index som kvantifierar dessa. Lite halvsvårt att relatera till detta dock då en av avgifterna är courtage och alla hedgefonder tex har stora såna kostnader. Betyder det att förvaltaren ej ska göra en affär när en aktie är påväg ner bara för att det kostar extra courtage? Nej. Vad är då rimliga avgifter? Svårt att säga tycker jag! Har ingen lust att researcha detta.

Problemet är bara att det blir ansträngande att följa index med aktier. Visst, genom att köpa olika stora delar av de 30 största bolagen i Sverige så har du typ 90% av sveriges marknad men vad gör du sen med månadssparningen? Visst, man kan göra upp lite olika system med det där men det blir snabbt rätt jobbigt tycker jag. Säg att du sätter in 2k per månad och har ett system att du köper först HM, sen Sandvik, sen Swedbank etc och får på så sätt en bra fördelning. Du har sen 30 företag och 300 000 kr i dessa. Du ska ta ut 200 000, vad gör du då? Säljer 2/3 av alla aktier? Visst, det funkar men rätt mäckigt. Avanza zero är grymt, det är en svensk aktieindexfond som är helt utan avgifter



söndag 19 april 2015

Linda Bengtzing, byggeri och frihet, samt magsjuka

Hej!
Delar av min familj har kommit nu med min brorsdotter som den solklara stjärnan. Hon är ju så himla söt, folk går fram och halvdör lite. Det gulligaste nästan är typ att hon har sprungit runt och kramat alla, ifrån famn till famn. Mest var det när de kom, tyvärr så fick jag ingen kram men det kan man ju förstå, senast hon såg mig var ju jul och så, det kanske kommer snart! Iaf så är det ju svårt att inte dö lite av gullighet men visst, att ha ett litet barns schema styr ju precis allt ifrån tider, matplatser, aktiviteter och sådär, det gör mig dock inte sådär jättemycket just nu för nu är ju allt rätt chill för mig, iaf ett tag till.
Snuttis är god!
Det var lite kul när vi gick runt igår. Vi såg Linda Bengtzing i Madrid och vi stirrade nog allihop. Jag tyckte det var lite skämmigt att fråga om bild men det blev en bild med mamma och lillan, sen ångrade jag mig att jag ej gick fram. Visst, teoretiskt sätt så skulle väl inte Linda Bengtzing vara så högt på min lista, hon är väl ganska liten nu också kändismässigt (mer innan även om det ju inte är Carola direkt) men jag har ett bra minne och ja, en kompis hade som standard att köra "Alla flickor", och "Jag ljuger så bra" på allsång som förfest när jag var lite yngre. Känner mig som en gammal gubbe nu, dock så finns ju många som trivs med det (en trogen läsare comes to mind :) men det är inget jag vill. Ska sluta klaga på att jag är trött nu för nu har jag upprepat mig för mycket men som sagt, jag är nu helt säker på att det till ganska stor del är konditionsbaserat. Idag gick jag och sköt lite fotboll, jag blev helt slut. Alltså, sköt, ej sprang för mycket. Blir man slut pga det så förklarar det varför jag ej orkar plugga och vill se tv-serier så mycket. Jag tror jag ska börja typ powerwalka med nu när jag har tid.
Sa jag att jag bara har ett enda ämne denna termin? Det känns så jäkla rätt. Det är bara lite udda att ha så mycket tid över. Tyvärr har jag blivit rätt magsjuk, sen verkar det som jag fick blindtarmsinflammation, hade många av de symptomen, det var sjukt jobbigt för det var svårt att fokusera på att göra något vettigt när det gjorde så ont men nu har jag haft 2 dagar utan jätteont och idag kändes det mesta helt bra. NUSÅ! Då ska vi göra lite grejer.
Igår var vi på ferra. Folk på vår skola är ju snuskrika men det skyltar aldrig med det, måste ändå säga att de verkligen inte märks på nästan någon. Iaf så var jag inte säker på hur jag mådde och inte heller om jag kunde få skjuts men det löste sig tillslut och vi tog bilen norr där de fanns en gated community. Alla husen var sjukt lyxiga och sen kom vi fram till hennes och vi dog lite halvt. Varför tog jag ingen bild? Det var en stor pool med några ljus som gradvis skiftade färg, en fenomenal typ terrass/undervåning och ja, en fenomenal överdel. Huset kostar säkert 10 miljoner, minst. Det var nog det dyraste huset jag varit i. Festen var helt okej! Minglade runt lite, kul när man känner en del olika, jag är oftast inte på humör på fester där man har nån kompis bara, sådär supersocial har jag inte känt mig på flera år. Pratade med några tvillingar och jag fick svar på min fråga vad som händer med om en drottning får tvillingar. Haha.

Jag har byggt lite som sagt, det är ganska bra för arkitekturen att göra sånt där för många strukturella element blir tydliga när man gör skit. Typ så är det viktigt hur man kopplar 2 olika delar med varandra. Det märkte jag. Först tänkte jag att det skulle funka bra med en skruv som satt kanske 2 cm ner. Det visade sig vara fel, de satt ej bra alls och de kunde rotera rätt fritt. Sen spikade jag en spik som hjälpte lite men inte mycket. Satte en längre spik och allt blev nu rätt bra. Fattades PRECIS några bitar så jag löste det genom lite trälim, såna där träbitar man har på ikea och safeade med lite tejp runtomkring.

 Annan sak man lärde sig är ju att man behöver förstärkning i 3 led. Sen kanske jag var lite överoptimistisk med hur långa span man kan ha mellan två pelare. Eftersom det bara är 2,5 cm tjocka grejer jag köpte så vågar jag nog inte lämna ett sån spann utan jag ska lägga till några extra pelare.
Fick slut på material så limmade ihop 2 bitar och säkrade med tejp :).


Det blev några skivor ändå, Joel :)! Spannet här är för stort tror jag för att det ska kännas säkert.

Jag är TYP färdig nu med förhöjningen men jag behöver lite mer material, sen tänkte jag göra en liten trappstege upp och sen ytterligare en stege ovanför denna del. Ett halvmisstag jag gjorde var att ej inse att med så tunna träbitar så kan jag ha små spann vilket gjorde att ytan under blir lite mer bökig att använda. Dock är den ganska bra ändå,

Jag har knappt jobbat med någonting egentligen nu senaste dagarna pga att det rummet jag är nu är en verkstad + sjukdom men jag bör komma igång med mer saker nu och ta det där bygget lite mer pö om pö.

onsdag 8 april 2015

Lite Marocko-bilder vetja!

Hej!
Nu är det issta dagen här i Marocko. Jag har haft lite otur med vädret varje jäkla påsklov senaste tiden nu, förra resan till Kanarieöarna var också inspirerad av vädret, det billiga priset och lite spontant sådär. Iaf så pajar det ju en hel del när man söker värmen och hittar en plats kallare och molningare än Madrid. Oavsett det så har det ändå varit rätt gött att byta plats, koppla av ifrån skolan och leva på en väldigt annan plats, på ett väldigt annat sätt. Det har dimpat in email ifrån skolan och fyfan, jag trodde denna terminen skulle vara bättre än förra men nej, den blev lika dålig tillslut. Om jag inte skrev det förra inlägget dock så har jag mer tidenna trimester och jag tror det löser sig tillslut ändå. Denna terminen hade jag 9h i skolan varje dag typ utom onsdag och jag var väldigt dålig på att jobba under lektionerna. Alltså under föreläsningarna (det är tänkt att man ska lyssna). Hade jag gjort det bättre så skulle man inte behöva jobba så mycket efter skolan och ja, man har ju inte så mycket mer tid efter skolan med ett sånt schema.

Jag ska gå ner i arbetstid men försöka köra effektivt. Jag tror mer och mer på att skriva ut mantran och sånt, jag har tidigare planerat dagar osv men om det bara ligger i ett dokument nånstans försvinner effekten ganska rejält. Jag ska bara köra 3+4h varje vardag denna termin, en del men inte för mycket men se till att få det lite mer effektivt. Det ska faktiskt bli jättekul att komma hem till Madrid. Jag ser framemot det mycket, framförallt då att se min familj den 11e. Lite ångest att börja skolan igen men ähhh, jag mådde så dåligt över betygen, nu har jag typ smält det och vill ta igen, även om jag varit mer sugen tidigare.