fredag 28 mars 2014

Åker till Hawaii, lägger upp bilder och skriver sen!

Introgrej med lite Hawaiiansk sång och dans ifrån en Hawaiian som gick i arkitektskolan och hennes mamma.
Hej! Andra försöket att skriva blogg.

Jag är på planet till Honolulu, Oaoh Hawaii vilket är största ön befolkningsmässigt men inte alls storleksmässigt. Tydligen är 60% av Hawaiis befolkning asiatisk, mest filipinos och japaner. Det är hela 6 timmar bort vilket förklarar en hel del och det känns märkligt när man läser mer hur det kan vara en amerikansk ö. Fast å andra sidan är Falkslandsöarna utanför Argentina brittisk så det kanske inte är så lurigt ändå. Skit i det!!

Sista dagarna spelade jag mest poker och kollade tvserier. Det gick helt okej, det blev inte sådär supermycket pengar men jag inser att vinstsnittet var väldigt bra vilket egentligen är viktigare än själva kronorna just nu. Om jag vinner med stor marginal på lägre nivåer så betyder det att jag kan öka nivå sen i sommar och ändå förlita mig på den inkomsten, detta eftersom det är PLO jag spelar då, i tidigare formerna hade endast kronorna räknats.

Iaf så har jag 6 nätter här. Det ska bli sjukt skönt med lite 100%ig semester och jag räknar med att läsa mycket, dricka och äta väldigt gott och bli lite brun. Tänkte ut och springa lite om jag får möjlighet, vi får helt enkelt se hur det blir längre fram. Vi bor tydligen nära stranden. Jag tar lite sjyssta bilder när jag kommer fram och lägger upp.

Studentarkitektkonferensen börjar iaf imorgon och ska pågå i 2-3 dagar, därefter är det mer fritt.
Muren till Shangri La och folk som badade!

Jag lägger upp bilderna sen, idag var en händelserik dag men kvällsdelen är ej avslutade. Tyvärr har vi kräsnaste matätaren nånsin med oss så de slentrianhatar allt som ej är amerikansk friterad mat. Jag säger tyvärr uteslutande angående restaurangvalet då det finns mycket intressant här. Iaf så var jag inte sugen på Californian pizza efter att vi var på Cheesecakefactory igår så jag tänkte att det var en perfekt tid att hänga lite i hotellrummet i sängen. Det kanske låter lite deppigt men på något subliminalt sätt tycker jag det är härligt att spendera några timmar på kvällen i ett hotell på varma ställen och bara andas lite. Det kanske tar mig tillbaka till ungdomen och familjeresor med Chicago på balkongen efter en dag av utmattande sol/dagsutflykt. 

Men men, bilder och info senare!

fredag 21 mars 2014

Terminen är slut, jag åker till Hawaii snart osv

Slutmodell som blev sådär.
Hej! Sista 10 dagarna har varit väldigt tuffa på mig. Jag jobbade länge för en stor onsdag när 90% av allt arbete skulle vara färdigt. Dagen efter blev jag sjuk, sen sjukare och jag smärtade mig igenom sista arbetsgrejen när en jäkla modell skulle vara klar. Jag saknar rätt många skills som dessa har angående att göra modeller (för vi gör inga färdiga nogranna modeller) och särskilt när man har bråttom med tid, har hög feber så blir det svårt att göra saker alltför clean. Ni ser nedan hur den blev. Hursomhelst så visade den själva idén och det tycker jag är det viktiga. Tur var det iaf att presentationen inte handlade om den och det verkar som jag fick en av de bästa omdömena och min lärare verkade nästan mest positiv även om han är lite lurig ibland. Iaf så lät det som jag lär få rätt bra betyg vilket känns skönt!


Här var jag trött och pratade om att använda planritningen som en soltatuering. Sånt händer på 2h sömn.

Sen återstod mest smågrejer då men ändå saker att ej förglömma. Möbeldesign och rhino grasshopper-klass. Grasshopper är ett tilläggsprogram för rhino som är ett 3d-designprogram som gör att man kan knyta sin design till formler som du lätt kan ändra. Fördelen är att du kan t ex skriva en definition på t ex en trappa där du kan specificera höjd på trappsteg, hur höga handtag, hur mågna trappsteg etc och den skapar det på en sekund perfekt. Gör du skiten för hand kan det bli klurigt att förändra vissa saker. Problemet är att hitta en bra formel och alla funktioner. Iaf så var slutprojektet i denna kurs att skriva en sådan definition, sen använda den för att printa ut en bana. Alltså gå ifrån en 100% digital produktion till något 100% analogt. Målet var att göra en bana med en viss längd, försöka få den att gå så långsamt som möjligt med minst 1 loop och den skulle ha max 3ft i kubik. Våran var bäst! Kolla kolla!



Kan även extraknäcka som ett bord!
Sista delen var möbeldesign då. Det gör mig jävligt irriterad. Skulle jag varit frisk skulle jag kunnat jobba med allt hårdare och få klart allt men tyvärr blev det lite sista minut på den här kursen som faktiskt kommer i andrahand. Jag sa till de vi kände som är i workshopen med trä att jag verkligen behövde jobba och de skulle säga till om de var öppna längre än planerat (det skulle officiellt vara stängt onsdag och framåt). Först hör jag att jävlarna hade öppet på onsdagskväll, detta trots att jag frågade dom vid stängning kl 4 om de skulle vara öppet senare. Nej sa de då. Helvete tänkte jag men det fanns inget att göra. Lite jävla arg jag blev då på torsdagen (idag) när jag hörde att de jobbade hela natten. Jag frågade varför i helvete han sa att de skulle vara stängt om de skulle jobba och då sa ena att de sa att det borde inte varit folk där. Vafan är det för svar, de släppte ju in folk? Detta var förresten de i min möbeldesignklass som också jobbat med huvudprojektet före detta och alltså var för sena. Så iaf släpper jag det och sen runt 12tiden hör jag folk som säger att det är folk som går o jobbar nu där. Jag går förbi och kollar läget, jag ser andra i samma klass där och en som jag smsade och jag bara ilsknar till. Visst är det mitt eget fel att jag ej började tidigare, skulle jag inte varit sjukt hade det fixat men visst kunde man haft större marginal. Men med samma logik borde 2/3 av klassen få IG för de inte heller planerade i tid men skillnaden var att de faktiskt fick extra tid medans jag ej fick det. Nu vill jag såklart inte att folk itne ska gå godkänt, jag bara säger att det är satans jävla orättvist.

Okej, skit i det. Så imorgon ska jag prata med läraren och om han säger något negativt om att jag ej får extar tid kommer jag typ dra några skruvar i nedan och göra världens enklaste stol. Förstatanken var nämligen att ha möjlighet att göra en sån liknande för att ligga ner men med andra grejer men jag antar att något sådant ändå skulle räkna som en stol, om än inte så sofistikerad. 

tisdag 11 mars 2014

Dödens död och semi-buddhist

Min lilla torn i studion växer. La till en box jag gjorde på nedansidan som man kan flärpa upp, mitt kylskåp, lite träningskläder i en låda plus skit och såklart min Aerogarden :).


Hej!
Jag kanske har gått in i väggen. Har ofta känt mig utmattad men det har alltid lösts genom att käka nåt gött, ta en dusch, träna eller i värsta fall en lugn kväll, kanske med något trevligt att dricka. Inget av detta har funkat i 3-4 dagar nu, jag har kopplat av som fan, försökt träna osv men nää, jag har ingen större lust att arbeta just nu egentligen, ofta har jag ingen lust att göra något alls. Jag tänker att det kan ha med att jag ändå spenderat många timmar i skolan (om än inte supereffektivt) och att vi nu är snart färdiga med denna termin. På onsdag är den stora inlämningen och ja, sen blir det chill en stund och sen spring break, det ska bli så gött va! Hawaii och New York då, morsan kommer på besök lite senare då, det ska bli supertrevligt verkligen.
Fiesta de los reyes!
Så jag finner mig i situationen, jag tänker att göra lite yoga gör mig gott, också att meditera lite. Jag har nu gått 4 ggr på buddhisttemplet och jag känner inte att jag har sugits in i några grupp men att jag uppskattar stunderna för självreflektion. Igår när jag gick så var det väldigt många frågor om att hantera ilska. Som tur var för mig har jag mestadels ett rätt sunt förhållande till ilska, jag känner inte att jag tar ut det på andra människor, jag blir sällan arg utan det är en mer avslappnad besvikelse eller andra negativa känslor isf. Det som också är uppenbart är att det ju faktiskt inte är en religion igen. Eller jo men isf i små drag. När jag menar religion så pratar jag om hängivelse till något övernaturligt. De pratar ju i princip bara om att vara medveten om vad man känner, fundera varför man känner dom och inse att de ofta är uppbyggda på dina eget skapade förväntningar, förutfattade meningar eller projektioner. Vad som skiljer sig ifrån övriga religion är väl också att den inte säger hur du ska leva, det finns inga regler.
Besökte Old town med en kompis! Det var jättetrevligt faktiskt, lite turistiskt men hade ett ovanligt stimulerande samtal som INTE handlade om arkitektur. Kuul!
Iaf, jag lär fortsätta gå men jag lär inte läsa särskilt mycket eller gå in alldeles för mycket i det där. Jag vill mest ha en veckopaus där jag funderar på vad som är viktigt i livet, vad jag borde göra och sådär.

lördag 8 mars 2014

Morgonmänniskor

Saker går i verkligen i cykler, sällan linjärt. När jag var 15 år kände jag mig jättesmart, jag tänkte att jag inte orkade hänga med korkade människor. Sen växte jag upp, insåg att alla hade olika kvalitéer som är sköna och att smarta nördar saknar ganska mycket av andra egenskaper. Så jag försökte bredda mig lite som människa, blev mer social osv. Nu känner jag att jag gått tillbaka lite till hur jag var som 15åring. Folk har verkligen olika kvalitéer men det är rätt få som har något större värde för mig fast mer hur många idioter det faktiskt finns, och hur hopplöst det faktiskt är att göra något åt det. Och bara för att man förstår varför de är idioter så tar det inte bort det faktum att de är det. Det om det!

Iaf, idag var jag tvungen att gå upp tidigt för ett gruppmöte. Grupparbeten får man manna upp, oavsett hur pigg/trött man är. De har börjat jobba massa för de har samma studio (alltså samma grupplokal) och jag har missat de 2-3 ggr de träffats för de har inte sagt till mig! Förra veckan visade det sig att de har säkert pratat och adderat mig i en gruppkonversation men jag har ej fått smsen. Iaf så har slutresultatet varit att jag bidragit ganska lite. Just därför klagade jag inte när de ville träffas kl 10 på lördag morgon. Jag gick dit, jag kände ångesten direkt bara av att det är tidigt. Det är som att kroppen släpar några millisekunder efter benens rörelser. Jag kom iaf in och ser vilka som är och jobbar såhär tidigt. De är alla de jag tycker minst om i klassen. Jag tänker då att det är ungefär som den cykel jag skrev ovan. Visst, jag är nattmänniska men det är rätt barnsligt att tycka illa om morgonmänniskor. Men jag tänker mer och mer att det är personlighetsdefinerande drag som kanske ger mer uttryck än vad man tror.

Sen har vi självklart den stora massan som jobbar och måste gå upp tidigt, hehe ni får skylla er själva!

torsdag 6 mars 2014

Kompisval, lite halvsur osv.

Köpte lite halvdyrt trä för att göra en stol! 39$ kostade detta kalaset.
Tjaba! Ytterligare en vecka har gått, har varit lite trött och inte riktigt på humör för att göra saker. Lite av en neråtperiod asså men jag har bestämt mig för att komma ur det där snabbt. Får se till att göra det.
Så jag nämnde tidigare hur min roll här i San Diego har förändrats lite med vad jag är van vid. Jag har inte varit den som socialiserat runt med alla utan jag har ofta skaffat nån vän eller två i varje ny grupp med en helt okej men inte helt överdriven spridning av vad ska man säga, gruppens totala antal. Typ om jag pluggar i en klass med 50 pers så hälsar jag kanske på 15, hänger med 4. Här känns det dock som jag är lite mer all over the place men jag kanske inte på samma sätt har några säkra kort, så att säga.

När mina växter blir större och kräver nya hem, då gör man väl lite betongkrukor!
Eller jag har det men jag funderar på om vi två är ganska olika egentligen och har rätt olika värderingar, sätt att umgås och sådär. Jag höll på att skriva detta innan ikväll men idag precis för 15 minuter sen var vi väl ganska oense.  Skämtade lite lätt till honom om en sak han sa exakt för nån vecka sen och han sa typ att han inte uppskattade att bli retad. Jag sa att han ju sa exakt samma sak om sig själv för nån vecka sen men det spelade väl ingen roll. Jag förstår också situationalitet, IE så kan det vara okej att säga en sak 1-och-1 men man säger inte samma sak framför fler människor. Så gjorde en annan kompis för nån dag sen förresten vilket kändes lite som ett övertramp men ja, jag reagerade inte så hårt på det. Iaf så skulle vi gå ut och han bara snackade om att han ville träffa tjejer. Okej, det är ju liksom rätt normalt och även helt okej. Gick ut på ett ställe och tänkte att vi kunde tjöta lite, dansa lite och sen får väl han göra sin grej. Det var som jag även upplevde med några andra halvbekanta för flera år sen, folk som bara gick ut för att ragga.  Det finns massa man kan förstå men man blir äcklad när man märker hur lite de lyssnar på en annan kille och hur lite annat de kan ta in. Not my thing.
Iaf så är han en riktigt sjysst kille, givmild och med stort hjärta men jag funderar på om vi skulle varit såhär nära om vi båda hade bott i staden i 5 år+ och lärt känna större grupper, lite sorgligt... :(.




Ä finns väl bara i svenska och... tyska? Häuser?  Okej vissa andra ställen med tydligen. Känns svensk och skippade de bara A:et så fine!

Enkel jävla ritning jag gjorde på enklaste våningen i en byggnad jag designade. Byggnaden i sig var inte så enkel dock, återstår att se hur jag representerar allt.


Rent övrigt så ja, det är väl typ samma skit, jag jobbar på lite sådär halvineffektivt, läser lite om mycket, tränar en del osv. Är rätt sugen på min resa till hawaii och new york nu faktiskt men försöker även att återuppliva onlinepokern. I februari spelade jag absolutmegarekord-lite poker för att vara mig, 752 händer medans tidigare bottenrekord varit runt 5k nånting och även om jag inte räknar med att tjäna några större pengar här pga legaliseringen av onlinepoker (mycket begränsad tillgång) så vill jag lägga upp händer och få feedback för att vara förbered i juni eller juli för att tjäna in lite på PLO igen. Nu verkar det som jag har nåt en nivå där som är faktiskt långsiktigt lönsam (det känns jättebra) men det är liksom inte in i ryggmärgen så det kan falla ur men jag kan också bli massa bättre. Iaf vore det jättekul om jag kunde tjäna typ dubbla vad jag gjorde förra sommaren (som ändå var helt okej) och lägga en sorts grund så jag kan resa även nästa sommar + inte behöva få sån ångest när CSNskulden ökar 11000 kr nästa år endast pga räntan. Haha usch!

Påpassligt att Köpenhamns arkitektur ska komma på besök :). Får gå dit för att få igång ett litet snack med min potentiella master-plats!

torsdag 27 februari 2014

PB, tävlingsbidrag för Öya-festivalen i Norge + gevärsman precis jämte vår skola!!

Nyheter om man med gevär utanför min skola!

Gevärsman utanför vår skola!! (Länk till artikel + kort nyhetsklipp)
Kom till skolan och då sa folk att utanför Hodads, en restaurang jag varit på och som jag cyklar förbi varje dag, hade en man med ett gevär börjat skjuta på folk ifrån sin lägenhet högst upp. SWAT kom och sköt ner honom. Scaaary!


Heeej! Förra veckan nämnde jag väl att jag gör samma sak som tidigare, det känns som jag har lite att addera! Eller jag har lite personlig skit att ta upp men jag har ju valt att skippa vissa delar av privata livet här i bloggen även om jag pratar om massa jätteprivata saker med! Iaf så går mina projekt lite sådär upp o ner. Jag lämnade in ett bidrag till min första arkitekttävling nånsin i fredags, för att sen märka att deadlinen var på lördagen! Inget problem alls ju om man inte bortser att jag var uppe tills kl 5 torsdagsnatt och hade presentation i skolan på fredagen och ja, jag borde ju ha jobbat mer på den. Så vi har en TA (teacher assistant) i skolan som är jättesjysst. Han kommer ifrån Iran och ger ofta bättre feedback än vad våra lärare ger. Och han är verkligen i skolan typ 19 timmar per dag. Han var med mig den natten iaf tills klockan 5 och jag frågade honom vad han tyckte. Han sa typ "are you seriously asking me about a competition project the night before the pin-up? Joo det var jag ju :).
Projektet jag gör i skolan
Fredagen var där så precis innan lektionen började vid 4 så försökte jag slänga ihop lite skit för att få en bra presentation. Det var liksom presentation nr 2 av ett arbete vi redan hade presenterat mer officiellt men den gången där vi hade jury etc så presenterade vi i ett rum med över 100 personer vilket gjorde det svårt att höra, endast jurymedlemmarna längst fram hörde. Så iaf när vi presenterade för klassen tänkte jag att jag skulle göra lite recap och sen berätta vad jag hade ändrat sen sist. Grejen var att jag blev näst sist på presenterarlistan och fick 3 minuter när alla andra fick typ 10-15. Jag kom igång med min recap och där nånstans blev jag avbruten och fick massa kritik. Amin, som TAn heter var den enda som pratade och var supernegativ och jag liksom förstod att gårdagens natt skulle få vilket arbete som helst att verka som en andrahandsprioritering. Ifrån högsta betyg i gruppen ifrån förra presentationen till kanske en av de mer negativa presentationerna. Tog det dock med ro och tänkte nästan skämta lite med Amin och säga "I know why you were so negative last time, can I get real feedback this time :)?" men jag tar nog hellre längre feedback när jag har arbetat hårt och fått något nytt att visa upp. Jag känner att detta fortfarande är en process och att jag har en del att utforska! Nåväl! Det var sjukt kul att lämna in uppgiften. Jag höll på att posta den online på fb och kanske även här men sen tänkte jag att anonymiteten i uppgiften (man fick absolut inte avslöja sin identitet i de filer man la upp) och liksom internets utveckling att det säkert är lätt att se om någon ändå lägger upp sitt bidrag. Iaf så blev jag rätt nöjd trots att jag bara jobbade med det en kväll. Allt liksom bara flöt supersnabbt för jag trodde att jag bara hade några timmar på mig att ladda upp, precis som för en vanlig deadline.

Hoppas inte jag skrev om det förra bloggen men det är iaf bara för studenter, priserna är på 30, 15 och 7k norska och jag såg förra årets vinnare som itne såg så imponerande ut ändå!!!

Modell över min möbel + lite flygande delar. Man var tvungen att ha minst 3 st "veck" och 3 olika funktioner. Att göra allt stabilt visade sig vara svårare än jag trott.

KVÄLL I PB!
Så i pacific beach, ett område i norra San Diego, ska tydligen det mesta hända. Det är ju så avskilt där jag bor och går i skolan, speciellt med min cykel. Jag har varit där och jag har vänner där men jaa, som saker och ting sker så tar det typ 1h med kollektivtrafik och det är mest bökigt. Min kompis Sara har en syster som jag träffade en gång och bara sådär skulle hon också plugga i SD samtidigt som jag. Iaf så var jag där förra helgen en kortis och när systern bjöd mig på party i deras ställe precis vid stranden så kände jag att det absolut vore trevligt att se lite nytt folk osv, kanske få lite connections i SDSU som verkar ha lite mer av en collage-vibe än vårat ställe. Jag minns när jag började springa i Villaviciosa de Odón, "förorten" jag bodde två år i i Spanien att när jag sprang nya vägar så liksom breddade jag ut kartan över det djup som staden hade. Trots att dessa vägar egentligen inte hade något speciellt gömda inuti dem så kändes det ändå som den växte och blev mer till min. Iaf! Jag gick som en idiot till busshållplatsen 20:30 och det stod var 15e minut. Jag väntade typ 25 minuter tills jag kollade igen, bussarna dit slutade gå vid 7? Alltså, vad är detta? På en söndag kanske men på en fredag? Jag kollade kartan och 14 minuter nokia maps innebar 15$ taxi i min hjärna men det var ju tydligen rätt off, det gick på 29$!

Kom dit och hörde skandinaviska accenter och jag kände mig rätt glad med min! Om jag inte har nämnt det tidigare så har även jag en tydlig accent. Min tanke i bakhuvudet är att jag inte vill försöka konstla någon dialekt men att jag vill undvika att prata svengelska, en icke-amerikansk/engelsk dialekt funkar fint! Iaf så blir det beerpong med svenskar, en dansk, några tyskar och några andra random internationella. Det kändes väldigt backpacker! Inget fel i det nödvändigtvis, det blir bara lite halvmysko när det är typ 12 killar och 4 tjejer och det är någon kille som försöker ragga på nån tjej.

Utsikten där är fantastisk förresten, de bor verkligen med stranden som utsikt. De bor flera tjejer i ett rum vilket jag inte kan förstå men med risk att låta sexistisk så är det väl en tjejsak. Träffat massa tjejer som inte verkar ha samma problem att bo i samma rum, aldrig sett en kille, skitsamma, vad gör det? Känner ju egentligen inte de så bra, förra gången vi sågs skulle de gå ut i downtown första gången och ja, de kände lite så som jag gjort tidigare på Stingaree etc där vi var, det liksom kräver att man är på ovanligt gott humör annars kan de bli rätt trist. Iaf så åkt vi in till PB där de skulle på något obestämt ställe först. Någon kanske hade ragg och när vi gick in på första stället, Typhoon fick inte jag komma in. Varför? Jag hade en väska med mig! Det gick inte att betala för att deras garderob, det gick inte att lägga den bakom disken utan att de skulle ta ansvar, de bad mig slänga min läderväska. Aldrig i livet. Iaf så pratade jag med vakterna, sen när jag inte fick komma in tänkte jag messa dom och fråga om vi kunde gå till annat ställe så gick till mcdonalds jämte och ja, även om det låter deppigt så verkade ingen av de jag gick med att bry sig. Vet ej hur länge jag var där men fick inget svar och började bli rätt sur. Även om vi inte är kompisar och vissa kanske hade druckit lite tycker jag att man verkligen inte alls är förpliktigad, när man bjuder någon som är långtifrån hem. Jag kom sen på att jag säkert kan fråga mcdonaldsfolket om de bara kunde ha min väska en stund, sen gå in och fråga om de skulle vidare snart (det var ju tal om förfest på ett ställe och sen vidare därefter) men när jag sa att jag inte kom in så verkade det inte spela någon roll. Frågade om det var dags att gå vidare kanske men de visste inte. Tyckte återigen inget stort brott har begåtts men ja, jag upplevde det ganska neggigt att man inte bara sa, "kom du inte in? Då går vi till andra stället direkt!".

Aja, spela roll. Så jag tänker att jag ska gå hem för klockan är bara 12:30. 4 timmar visar nokia maps så njaaa, 2 timmar hade jag pallat med ljudböcker men det är lite väl. 30$ till och sen kanske om de har nattaxa svider, särskilt med tanke på att jag är inne i economy mode rent mentalt så blää. Frågar några som går om de vet något billigt sätt att ta sig till downtown och ja, det är uppenbart men vi har efterfest som alltid låter mycket mer party än bara "drink hos någon hus sent på natten" och jag sover på soffan! Det går lite i linje med min personliga utveckling senaste åren. Största skillnaden för min personlighet är hur mycket mer positiv jag är generellt och mer ofta försöker hitta positiva vinklar i vilket och släppa ut mindre energi. T ex så är det väldigt lätt för mig naturligt att skriva om saker som är dåliga men att skriva om saker som är bra blir mycket svårare. Vid detta laget är jag medveten om att jag har tappat 100% av mina läsare och skriver till mig själv men iaf är världen bra om man bara låter den. Träffade 3 st intelligenta människor och hade jätteintressanta samtal (mer ovanligt än vad jag vill) och sen var de supersjyssta och skjutsade mig hem efter vi käkade brunch ihop.
Dagen efter försvann iaf pga bakfylla och jag började starkt fundera på att inte dricka, äta kött och godis för en månad. Jag tänker dock att det enda som bör förändras är om man, som den kvällen, man tar drinkar sent.

torsdag 20 februari 2014

Plugga i Danmark nästa skolår? + New York City snart!

På nattur så kan man hitta lite träbelysning :).
Hej! Hur är läget? Vad är nytt då? Ja skrev jag att jag fick rätt bra betyg på våran midterm? Det var kul! Känns mycket mer inspirerande och det är kul att jobba igen, känner mig mer intellektuellt stimulerad även om jag har chillat lite i en vecka nu. Vi har structures också vilket här i USA är skitlätt, jag fick 27/30 och 26/30 på proven utan att jobba något alls. Trodde alla tyckte det var lätt men folk får typ 13/30 osv osv. Jag säger inte det för att skryta nödvändigtvis, jag säger det mest för att illustrera att min känsla av denna quarter är att det är lättare och roligare. Lättare i skolan men jag hoppas jag kan translatera denna tid in i att jobba med frivilliga saker, jag tänkte att jag ska försöka börja tävla i några av arkitekttävlingar som finns runtom i världen. Jag anmälde mig till en nu som handlar om att designa en möteplats för Öya-festivalen i Norge. Endast studenter får vara med och priserna är på 30 000, 15 000 och 7000 NOK. Jag såg även föregående års vinnare och läste igenom vad som krävs och det känns helt klart möjligt att komma topp 3! Vi får se hur det går men kul att utmana sig själv och jobba lite internationellt, även om man inte placerar sig högt och arbetet blir, praktiskt men inte teoretiskt, bortkastad tid.



Kompisar gjorde en "guerilla art"-grej i skolan över natten.


I övrigt har jag halvlite att reportera, jag jobbar på med saker jag skrivit om, försöka plugga hårdare, fixa iordning mitt nya rum, försöker laga lite kul mat igen och göra kul saker på helgerna. Pokern har jag inte börjat med sådär men jag ska sätta in pengar via western union imorgon (inte alls vanligt men sidan täcker alla extra kostnader) så då ska jag nog försöka spela igen. Eller först ska jag jobba hårt denna veckan.
Beer gaaarden i Pacific beach.
Förresten, jag kanske ska plugga i Danmark nästa år! Min kompis berättade att vi bör kunna hoppa på deras masterprogram i Danmark redan nästa pluggår (jag sparar alltså ett år) men jag är just nu och undersöker det där. Det kanske är omöjligt att komma in, de kanske har övriga krav etc men man kan ju hoppas! Jag har inget emot att göra dessa åren i Madrid egentligen men att spara tid och en jäkla massa pengar vore skönt.

Förresten kommer morsan på besök i april och efter en vecka på Hawaii med andra ifrån skolan så ska jag vara hemma 3 dagar, sen möta morsan i New York! Det ska bli kul! Det vilda New York får jag uppleva längre fram, jag är rätt halvtrött på festandet just nu ändå.
Bord färdigt. Det är tänkt att ha lite cpiga ben förresten!
Nää, nu ska jag jobba lite natt!

torsdag 13 februari 2014

5 senses osv

Lite golf på fredagen!
Heeej! Läget!? Jag antar att denna har jag inte mycket nytt utan det fortsätter i samma fotspår. Jag fixar grejer där jag bor, håller lite på med möbler och läser lite. Jag skrev om bråk med min roomie sist och jag var lite orolig först men nu är jag nog rätt lugn, ska prata lite kort med landlorden när jag betalar hyran och ja, de andra tycker om mig och verkar som landlordsen också så det ska nog bli bra tillslut, bara ignorera den där bråkstaken.

Tidig stadie av mitt projekt. Ska såklart inte vara äggvitt heller.
Betong. Jag håller på och leker lite nu med betong. Gick och köpte 30 kg betongmix, bar det 10 kvarter på mina axlar. När jag kom fram till shoppen så sa dom att det var för grov betong och att det inte skulle funka. En massa bortslösade newtons! Iaf så testade jag att göra en form att hälla I betongen I och skulle göra en blomkruka. Gjorde en till form för att sätta inuti för att skapa ett hålrum och jag gjorde massa fel. Det blev skit. Nu fixade jag ett annat bättre betong och lärde mig andra saker. Jag tänkte göra en örtbox och expandera nuvarande örter så de har mer plats att sprida rötter, växa etc. En bänk med blandning med cement och trä. Vi får se.


Tidig insida av mitt bygge.

Vägg med vatten.

Detta kvartal har vi en ganska soft lärare och jag har ett gött schema och jag känner att jag hänger med och har ett kul projekt. Det handlar om att implementera 5 sinnen in I arkitektur och lära mig mer om att jobba med texturer och material etc. Detta I en värld där modern arkitektur ser ut ganska exakt såhär;

Min skit är inte alls färdig men tanken är att välja material som man vill ta på, som ger ifrån sig ljud eller mer än ljudet, en ljudfond I bakgrunden. Hur man arbetar med ljus är en annan viktig aspekt. Det känns kul och intressant.


Med ett lättare schema tänkte jag försöka göra en ny kul sak varje helg, träna på som vanligt och börja spela poker igen för jag tappade en hel del I januari trots att jag inte spelade något. Jag har tid att ta igen det nu men inte alltför mycket. 5h per vecka eller så. Ingår I det där är förresten att sova 7 timmar per dag ifrån ca 7:30 att jag gör nu. Kanske låter som en liten grej men det ger uppenbarligen 3,5h extra tid per vecka. Jag tänkte gå ner 1 minut per dag. Nää känner inte för att tjöta mer, ciaaao!


Sketen liten minimodel bara på en tidig version av min modell. Ser inte alls ut så nu.

torsdag 6 februari 2014

Roomiebråk och en kväll i TJ


Hej! Onsdagsblooooogg! Med tidsskillnaden vet jag ej om vi kör på svenska onsdagen eller amerikanska. Skitsamma antar jag, bara det finns någon ungefärlig regelbundenhet. Bråkade precis med min roommate som jag faktiskt höll på att nämna redan innan denna incident! 
Det var nog mitt absolut längsta bråk på, på flera år, så långt jag kan minnas. Det händer faktiskt inte så ofta, tack och lov! 

Roomiebråket, mer detaljerat
Som jag alltid brukar göra ta jag vissa delar separat då jag tror många är extra ointresserad. I detta fall var det rätt bisarrt. Jag kom hem efter gymmet, klockan var 11. Käkade, läste i mitt rum och sen skulle jag diska. Började göra rent köket med tvättsvamp. In kommer griniga roommaten och jag har tydligen varit högljudd. Väcktes hon så är det väl antagligen för högljutt liksom, fair point, jag insåg inte att det lät så mycket. Hon var dock sjukt aggressiv och högljudd och jag sa kanske 5 ggr att jag är uppriktigt ledsen för att jag lät så mycket, jag trodde jag var tystare men att hon överreagerar och det hade funkat lika väl om hon bett lite vänliga eller slutat skrika. Hon fortsätter då och prata massa nonsen om att jag väckte henne och att hon bara vill att jag ska vara tystare och det gick i cirklar. Varje varv försökte jag tydligare och tydligare berätta att jag är ledsen för att jag var högljudd och att jag verkligen ber om ursäkt för det men att hon kunde sagt det lite mer chill då hon sa tusentalsgrejer i onödan (jag klipper ner 10 minuter till en enda mening).

Iaf så blir ju saker obehagliga om man gör fel eller typ om det är någon man tycker om för då finns det ofta liksom en förståelse där både har delvis poänger men också en vilja att enas. Jag satt mest bara och lyssnade på hur ologiskt allt gick ihop och hur lite hon tog till sig och det blev mer lustigt än egentligen jobbigt. Konstiga jag minns var typ följande, jag har svårt att förklara vad som är konstigt bara att logiken inte gick ihop:
Crazy: Why did you move my things?
Jag: I waited 3 days to ask you but you werent home so I cleaned out the toilet cabinette, lifted one of your things from one shelf to the one above.
She: Well, how would you like if I moved your stuff?
Jag: If you feel that they are in the way or you are cleaning then go ahead. In fact, you can even use them if you want.
She: I dont want to use your things.
Jag: Ehh? Okay? 

Hehe visst förstår jag att hon inte vill använda nåt men liksom, det går ju fel där som ni ser.

Aja, hursomhelst så känner jag mig relativt fri ifrån skuld (mer än att jag var högljudd som jag bad om ursäkt för) och är nästan lite road men också lite oroad för framtiden. Henne skiter jag fullständigt i men vill gärna att hemmet ska vara utan stress men också orkar jag inte med eventuella förändringar med övriga roomies. Näää nu har jag skrivit nog om det. Vi skiter i det!

MÖÖÖÖBLER
Fokusert fortsätter. Jag har designat en del som jag tänkte skulle bli första riktigt välgjorda möbeln jag gjort även om formen är väldigt fyrkantig och kanske tråkig men iaf får jag öva att göra saker riktigt ordentligt. Det lär ta mycket mer tid och bör innebära att jag ser över mina metoder att göra saker. Att måttstocken tappar sin "raklinjighet" medans man drar och gör ena sidan en millimeter längre kanske verkar som en skitsak men innebär ofta att grejer blir instabila och allt blir paj. Att vara exakt innebär oftast att det tar mycket längre tid men förhoppningsvis ökar man sin inre exakthet så allt går snabbt senare. Problemet att göra mer ordentliga saker som ska se bra ut (problem nummer 2) är bara material och pris. Fram tills nu har jag tagit material som ligger i "scrap bin" men större delar och finare format innebär att man får köpa skit själv. Det kan bli dyrt! Eller iaf relativt dyrt. I klassen vi har nu ska vi använda en viss mängd plywood av nån sort och det ska tydligen gå på 65$ bara den. Dyrt som fan för ett material som inte ser så bra ut ens. Verkar iofs som man kan köpa annan skit men jag tänkte nog också ta mindre material och limma ihop för att försöka få en coolare textur men vi får väl se. 65$ är ju en del men inte så i det stora hela heller. 

En kväll i TJ!
Lördagen var det dags för lite TJ! Har en kompis som bor där ju, varit där en gång innan! Blev typ lovad ett besök till en vingård etc och en liten tour men jag var sen, de var sena och det visade sig vara för sent. Vi mest drack. Gick till Las pulgas som tydligen är ocoolt men alla går dit. Jag bryr mig inte.









På vägen hem mådde jag jättedåligt men sjukt linjära moln?

torsdag 30 januari 2014

Möbelnörden, deeep house och buddhistisk mediation.




Från ovan molnen!

Häromdagen skulle vi ut. Fernando och hans syster och hennes tjejkompisar skulle till ett ställe så jag hängde med. Visste inte riktigt vad för ställe så jag tog bara på mig en vit/ljusblå-randig skjorta vilket kanske inte var så neutralt, det skulle visa sig bli väldigt fel. Mötte upp Fernando vid min skola och såg hans syster för första gången. Herregud vilken vacker kvinna. Han är väldigt kinkig när det gäller familj etc så hon är offlimits, bara att respektera! Nåväl! Det finns en bar som heter Basic downtown nära min skola som vi gick till. Stället är ändå jäkligt skönt, det kan bli en ny favorit. Fin inredning men framförallt skön atmosfär.
Basic
Det är en bar/pizzeria vilket låter sunkingare än det egentligen är. Mötte även upp Konrad där som man inte hade sett  på ett tag. Därefter skulle vi iväg till ett annat ställe, åkte rätt långt bort ut ifrån stan och parkerade. Jag minns neonfärgerna i garderobsrummet för man såg massa nya grejer som jag aldrig sett tidigare i mitt pass och mitt id-kort. Det ger lite fingervisning kanske om vad för ställe det var. Det var folk med lurviga jackor, sjalar, djurhuvuden, furries. Alltså inte direkt freakish men jag insåg att det fanns en chans att en stor del av populationen var höga. Vi hälsade på deras vänner. En av dom var en norsk snubbe, helt löjligt lik Thor och han hade på sig en sån där indisk dress och hade rätt stora surfar/weed-vibbar. Sjysst kille oavsett.
Hypnotiserande.
 Iaf så raggade han på Fernandos syster och de hängde väl hela kvällen. Jag hängde iaf med dom och några andra på efterfest och sen käkade vi lunch/frukost dagen efter. Vi drog  lite vietnamesisk phô och systern skulle gå på meditation i downtown senare på kvällen. Hursomhelst så sågs vi där downtown och det var liksom fikarumsaktigt med ett kök med te och folk småpratade med enda skillnaden kanske då att hela stället var buddha-inspirerat men också märkligt nog så var Bob Dylan påtagligt där med bilder, böcker och skivor.

Tydligen så efter kl 7 stänger templet dörrarna, en väldigt gammal dörr såklart och när den stängdes var fridfullheten var tydlig. Förstår att man tänker lite sekt-vibbar men det är egentligen bara fördomar som man projicerar på det, allt är gratis och jag har även hört andra som gått på läger och grejer i Sverige där man inte krävs på pengar eller räknas betala. Så även här alltså.

Iaf så slogs vad som lät som en klocka och vi vandrade uppför trapporna, genom en port och in på övervåningen där det fanns en rad stolar bakom det ni ser nedan, kuddar och en sjalk kanske det heter? Snubben som var där, en vanlig amerikan som såg helt vanlig ut inledde med att säga att han inte är något mästare, någon intellektuell men att han är passionerad med buddha eller vad för ord han nu valde.
På klubben Spin.

Han bad oss alla säga varför vi kommit hit och svaren varierade. Jag sa att jag har flyttat runt massa, förändrat mina rutiner och detta kaos reflekteras även i min hjärna och i mina tankar. Det må låta flummigt men det är faktiskt sant, jag har tappat mitt fokus. Folk nickade efter min kommentar vilket jag bara spontant upplevde som svagt lustigt. Iaf därefter så pratade han lite och vi mediterade som jag förstår handlar om att släppa det mesta och fokusera på sin andning. Jag förstår det som att de tankar som poppar upp hela tiden om helt andra saker, eller ljud man stör sig på liksom ska förintas som en övning att vi själva väljer vad vi ska ta in.

Därefter slutade vi och han pratade lite lätt om läran och vad som är viktigt på ett plan så man som lekman hänger med. Jag gillar att det liksom aldrig handlade om några strikta regler utan bara är en livsfilosofi om att tolka saker rätt och med ett lugn. Iaf, sen fick man ställa frågor och det var då det var lite halvhumoristiskt med mr Thor. Stoner är nog ett bättre namn. Han körde denna frågan "I have heard that if you meditate for a long time and very deeply people have said that you get like high, is that true?". Ledaren svarade då med en historia om när de var på något läger nånstans och de körde någon märklig dans-meditation som, utan några externa substanser passade in på det där. En annan snubbe sa då att han tidigare hade haft problem med substanser och ville påpeka att detta rus är ingenting man bör uppsöka för sakens skull, att det som motivation är väldigt farligt.

En annan kul sak var när han frågade om mantran vilket iofs inte är så konstigt. En annan snubbe som också verkade som en stoner sa då följande; "Well, I was meditating with these korean people and they were chanting this mantra and I did not know what it meant. I just kept on chanting it and after a while it just felt so good. I can give you the mantra after the class if you want" varav Thor svarade "Yeah, that would be sick!". Haha jag fick hålla mig lite ifrån att skratta.

Efteråt sa han typ att de hade lite events och skit och att man gärna fick låna böcker gratis där så jag plockade med mig en om meditation. Jag tänker att för mig är det lite grann som yoga. Jag kommer nog göra det lite då och då när jag känner att jag behöver fokusera på vad som är viktigt i livet. Jag tänker att det kan vara en bra övning att sätta sig ner och meditera i 5 minuter som en start på dagen för vad som komma skall. Därefter berättar man för sig själv om vad som bör göras och då gör man det.

PS: Ohh jag glömde en sak som jag tyckte var kul. Vi blev upphämtade på söndags eftermiddag av Fernando som inte gillade musiken och Thor/Magnus nämnde det typ. Då sa Fernando att han gillade väl house men inte riktigt denna typen av lång djup house. Då sa Thor, yeah I guess it was pretty deep. Haha fuck vad det inte kom ut som jag ville, aja :D.



Nu börjar inlägget redan bli långt men iaf i denna process om att hitta rätt plats så känner jag mitt hem transformeras till något som blir mer och mer en del av mig själv. Oj vad jag flummar till det med orden nu! Vad jag försöker säga är att jag gradvis introducerar saker som jag gillar och att det blir mysigare och mysigare allteftersom. Köpte en örtskål som jag knipsar av ifrån när jag lagar mat och det är verkligen en jätteskön känsla att äta sina egna grödor. Notera att grödorna jag äter egentligen inte är mitt verk då de var fullvuxna vid inköp men snart blir det myntablad som jag har lagt min omsorg i.

7 sorters örter inkluderat choklad-mynta!

Frukost med allt grönt ifrån min egen lilla odling!
Iaf är det härligare och härligare att köra en frukost eller lunch på min balkong och jag planerar att fortsatt göra den mer awesome på olika sätt.

Egentillverkad hylla uppsatt för min projektor!
 I övrigt spenderar jag min vakna tid i materiallabbet som alltså är en slöjdsal mer eller mindre fast med massa maskiner istället för en massa bänkar där man sitter och sandpapprar i 5 timmar för att man är för liten för att kunna gå på maskinerna som kan göra samma sak på 2 minuter. Iaf så har jag gjort en hylla, två bokhållare, ett nattduksbord och har 3-4 andra saker på gång. Det mesta ser rätt skabbigt ut ärligt talat men jag gör snabba grejer för att snabbt göra många misstag och se vad som gick fel. När man gör en snabb prototyp ser man snabbt vad som gick fel och det är liksom inte riktigt värt tiden att göra saker rätt. Typ när det gäller ovan så gjorde jag väl 4-5 fel åtminstone men jag lärde mig hur man skulle ta hand om vassa kanter, hur mycket man behövde sandpappra för att färg och bets skulle funka fint och lite sånt där.

Vi skulle göra en bokhållare i furniture design-klassen. Fick sen reda på att den skulle vara minst 36 inch hög, alldeles för kort alltså.
Nattduksbord tillverkat, gjorde väl typ 15 misstag eller sådär på denna.
 Detta nattduksbord gjorde jag som är rätt instabilt och var tyå det första jag började göra. Vad jag lärde mig mest i detta projekt handlade om stabilitet eftersom det var ett helvete att försöka få asymmetriska delar jämna och att benen sen blev fuckade. Ähh, jag går inte in på detaljer mer men det är iaf superkul. Det som är lite oroväckande är bara när jag återvänder till Spanien där vi inte har materiallabbet att leka runt i. Jag tänker iofs då att jag har lärt mig hur man gör de flesta tekniker (jag håller just nu på att böja trä) och har då gjort en hel del shit så då kan jag börja göra intelligent och faktiskt snygg design då jag vet mina gränser och vad som är möjligt. En annan sak som är supercool med labbet förresten är att jag aldrig köpt en enda del trä utan folk lämnar bitar av vad de köper i labbet på ett ställe så får man plocka upp vad som passar. Det är en ganska kul utmaning att se vad som finns och vad man kan göra av det utan att lägga en krona. Nu har jag iofs lagt pengar på färg, bets och några krokar men ändå. Jag är jäkligt tänd på att försöka göra något vackert av rester. Vad jag vill göra är ingenting som ser smutsigt ut typ;


utan jag vill ha något snyggt och rent a la följande:
Denna är endast gjord med rester. Frågan är hur mycket lim som går åt och bla bla bla men aja. Det känns iaf superkul och jag utvecklar mig snabbt. Kanske om 2-3 år så kan jag göra något som faktiskt är bra. Har en kompis som är snickare och hoppas kunna hitta på något med honom i sommar. Osäker på hur sugen han vore på det dock än så länge, haha.