fredag 4 juli 2014

Santo Domingo-delen


Crazy lady som säger att slutet är nära. I RD ser man bilar, skyltar etc som pratar om gud och jesus överallt. Denna var dock lite mer hardcore.

Vad skrev jag sist? Jag tror det var efter typ 12 dagar i Santo Domingo. Iaf den perioden kännetecknades ju av att ta det lugnt och att få ur mig pokerbegäret jag har haft under tiden i usa och ja just det, "Utpressingssituationen". En del i att ha gått ifrån att vara en negativ person till en positiv har handlat om livssyn såklart och dels hur man hanterar tråkiga saker. Typ så pratar jag om något tråkigt en del i början men såhär i efterhand släpper jag det. Därför orkar inte jag skriva för mycket om det. 

Historian i korthet.
Iaf så var jag megakorkad och la ifrån mig mitt pass, min mobil, mina nycklar inför en konsert för jag inte ville ha med dom och lämnade det i min väska hos de vi förfestade hos innan konserten och därefter kom vi bort ifrån varandra i slutet av kvällen. Därefter försöker jag skriva för att återses och få tillbaka min väska men efter tveksamma svar i flera dagar så sa tjejen att de ville ha pengar för min väska. Hur mycket? Mycket. Mycket skulle visa sig vara ungefär 1500 kr. Jag typ halvbluffade och sa att jag kunde få ett nytt pass för typ 300 kr och att det var lugnt och tjejen sa sen typ att jag inte borde betala ett skit och att hon skulle försöka fixa det. Hon ringde sen dagen efter och sa att hon hade väskan och att jag skulle komma direkt och hämta den. Väl där mötte jag henne och såg väskan, gav henne en gigantisk reklam och irade snabbt iväg då 1) hon hade bråttom och satt i en taxi och 2) området var tydligen jäkligt ghetto och det hela hade varit rätt halvsketchy  och typ, det kändes lite löjligt men jag varnades att vara försiktig och något märkligt bakhåll kanske var möjligt, jag vettefan. Därefter så checkade jag att allt var som det var i min väska och ja, även all elektronik etc var kvar och jag var en glad människa. Jag var så glad att jag köpte taxichauffören en taco! Nog om det, nu är det bakom men iaf så lamslag dessa 5 dagar utan mitt pass typ allt. Mina nycklar till lägenheten var där och även om jag kunde be familjen att släppa ut mig så ja, det var inga dagar där jag kände mig pigg och gå ut att utforska världen.
(SLUT PÅ PASS-GREJEN)

Kokosnötter känns exotiskt :D
Mycket historia i Santo Domingo, speciellt på gatan som jag tror hette... Fan också.. Minns ej.
Trots detta hade jag två bra kvällar däremellan. Först skulle Fiona som jag bodde med ha en spelning på ett ställe, klart jag hänger på! Väl där så är det ett litet coolt café i Zona colonial som känns väldigt odominiskanskt. Det var AC, det var 100% rent och inrett i en eklektisk stil med en blandning av typ halv-retro, kolonialt och random konst. Ett gammaldags badkar var ett bord. Jag insåg med antalet människor som var där och lokalen i sig att det var en mindre spelning, en intim sådan. Hennes pojkvän kom fram och spelade gitarr och han hade en aura som uttalade att han pratade bra engelska. Jag vet inte vad en sån består i men jo, den var nog bäst hittills och han hade rätt halvmörk humor. Jag kan dra gränsfallskämt och säga en del saker som andra inte säger, 90% med flit men 10% ofrivilligt men han toppade nog mig! Jag fick höra att stället serverar go mat och eftersom allt jag ätit än så länge har varit rätt billigt och tråkigt, typ mackor, stekt kyckling utan sås etc så blev jag glad att se en meny som hade massa kul röror. Jag beställde in en med kyckling och någon ost och därefter nån med malt kött blandat med hmm, grönsaker, quinoa och stuff. Bjöd Fiona mellan att hon värmde upp men då fick jag reda på att hon var vegetarian, wops :D. Med mig satt Tifi, en nigerian som studera en viss afro-karibisk expat-kult/religion som bottnar ifrån Nigeria men mestadels finns utanför som hette Yuroba. Samtalen blev intressantare med kvällen. Vad hette hennes pojkvän igen? Han kom snart och drog skämt som bottnade i att jag var supervit och Tifi mörk men med kärlek såklart. Där fanns även ett jenga-spel och jag utmanade några i en runda. Det blev uppenbart snart om varför landet är så fattigt, tom enkel organisation såsom att man går runt i tur runt bordet var omöjligt att följa utan alla plockade bort bitar när de kände för det. Skitsamma såklart men det kändes som det kanske var typiskt för landet :D.
Supergullig kattunge som Fiona hade räddat. 2 veckor gamla och de kissade på mig 3 ggr men det kan de ej hjälpa :).

Dagen efter skulle jag träffa Ruben som jag läste ett kort tag med i Madrid. Jag, han och Ernst hängde mest hans första 2-3 månader tills han hoppade av och flyttade hem till Dominikanska republiken. Jag minns att vi gick till en klubb i Madrid som tydligen hade gratis drinkar och vi beställde typ rom och cola och fick betala 15€ var för det var typ champagne, öl och vin som var gratis. Det fick vi reda på efteråt. Och jag minns att Ruben sa till mig att Steve Jobs dog den kvällen, det var en onsdag, Gabana heter klubben. Aja!
Iaf så har vi pratat lite, inte jättemycket men han var en sån jag känner att jag gillar mer än andra även om det också finns något som distansierar oss. Haha detta låter homo-erotiskt men jag antar ett steg i allmän HBT-acceptans så bör man inte vara rädd för det om man är straight :)? Angående T:et så vill jag dock påpeka att jag 100% tycker att man ska få älska vad man vill men dock menar jag att man bara befäster könsroller om man känner behovet att klä sig/byta kön som kvinna och vice versa. Alltså, om du är kille och gillar mode, att leka med docker så go ahead, du behöver inte byta kläder eller genitalier för att göra det och om du känner behov för det, då tänker du fel! Jag är för övrigt överraskad att jag inte hört någon säga något liknande men samtidigt tenderar vi att vara lite för accepterande eller blåögda och leva utanför verkligheten. Aja, nu gick jag långt utanför ämnet ett tag.


Någon historisk byggnad på äldsta gatan i Santo Domingo. Hehe..
Iaf så tänkte jag iaf checka läget innan jag åkte nånstans om han på riktigt tyckte det vore kul att hänga och kanske visa mig stället och det ja, det kändes bra att åka! Det låter antagligen som det där ska vända men nej, han hämtade upp mig och vi drog till hans kompis ställe. Lägenheten var skitfin, antagligen finare än någon jag sett i Europa om än inte med supermycket. Dessutom pratade alla flytande engelskt och på det hela taget kändes det som ett annat land. De är dock medvetna om det och utan att jag sa något speciellt sa de att de skiljde sig en del ifrån resten av landet och hade tur att komma ifrån familjer med lite mer resurser. Vi drack rom och cola, en adopterad nationaldryck antar jag och körde en dryckeslek som gick ut på att alla hade ett nummer och man skulle säga en viss grej snabbt utan att säga fel och att tveka. Om jag var nr 8 och skulle adressera nummer 6 skulle jag säga "ocho limon, medio limon, seis limon". Det är ganska lätt att säga fel, säga melon, millon eller vafan som helst och givetvis sög jag hårdast. Därefter åka vi till de trånga gatorna i Zona colonial  till rytmerna av reggaeton. Jag gillar det som partymusik alltså, jag kan bara inga artister och det blir svårt att hitta skiten såhär i efterhand. Vi parkerade i princip exakt samma ställe där vi var dagen innan och gick in till en klubb och allt var supermörkt, du såg typ ingenting utom konturerna av människor. Träffade lite av deras vänner där och dansade lite. Som vanligt så är jag rätt seg på dansgolvet tidigt på kvällen, jag behöver värma upp en hel del. Luftfuktigheten där var också gigantisk och jag hade inte vant mig än så blev oerhört varm av att försöka dansa i en lokal full med människor. Behövde gå ut och ta luft. Därefter blev allt mycket bättre dock, vi drog till ett casino, Princess som hade en nattklubb som hette Gold. Det var också sjukt mörkt. Det är intressant btw just ljuset i olika länder. Eller jag vet inte vad som är intressant för jag har inga slutsatser. Jag vet bara att det är ofta märkligt ljust på många barer etc i Spanien och hur jag reagerade på det. Sen här var det motsatsen medans Sverige är nån sorts mellannivå. Vad drar ni för slutsatser på den?
I en merengue-danskväll stannade vi vid ett gatukök.
Iaf så beställde de in en shisha och vi rökte vattenpipa och dansade en stund innan vi drog till en chimi, ett gatukök som är öppet sent. Käkade pierna de cerdo där, typ pulled pork och försökte hänga med i Spanskan. Den dominikanska spanskan är annorlunda än den vanliga och blir lite svårt för nån som mig som inte är asbra på vanlig spanska. All in all hade jag väldigt trevligt, vi drog hem typ runt 4 och jag fick sova över hos Ruben som, som väntat, bodde otroligt fint. Dagen efter gick vi till ett rum där hans far satt och kollade fotboll och erbjöd mig en kall öl direkt. Drack inte sjukt mycket dagen innan men kändes lite märkligt att dricka öl till frukost men den övergick snart till väldigt god. Hans pappa (och mamma) för den delen verkade verkligen störtsköna och Ruben verkade tycka det med. Man kan ju tänka att framgångsrika personer oftast har något överklassigt i negativ bemärkelse över sig, även de som är sköna men ja, verkade supertrevlig och ödmjuk. Vi såg båda matcherna den dagen, åt lunch med familjen innan Ruben behövde skjutsa sin syster till en dansgrej. Jättetrevlig kväll/natt och dag!
Där serverades friterad yuca tror jag att det var. Friterad grön (osöt) banan serverades också.
Är inte denna syn alltid härlig på nått sätt?
Hmm, jag vill skriva mer än kort om fler delar av min resa men det är redan så långt. Jag tror jag gör såhär, jag skriver det om en vecka, sen tar jag nog en bloggpaus tills september då jag beräknar att jobba 8-9 timmar per dag i sommar och hålla mig i Göteborg i typ 2 månader (= lite bilder, lite resor etc).Interet är jäkligt shaky här och ladda upp bilder etc med, därav oregelbundenheten.

Nicolai som bodde hos familjen i Santo Domingo. Det är en märklig känsla att bli glad för att barn tycker om en. Iofs, inte för att de inte är riktiga personer utan jag vet inte, de är väl mer lättlurade :).

tisdag 1 juli 2014

Semester taaajm

Hej! Fick klagomål på oregelbundheten i bloggen på det senaste men jag är ju på semester! Tagit bilder och skit, det kommer sen, jag reser runt nu men om några dagar bokade jag ett sjyst ställe som jag ska stanna på minst 3 nätter och det har wifi.

Just nu är jag och dyker i bayahibe, vi pausade på en ö för en öppen bar, det ska  utnyttjas nu. Puss

söndag 22 juni 2014

Passet är borta, spelar poker i Santo Domingo!

Oförklarlig port :D
Hej!
Nu har jag varit 5-6 dagar i Dominikanska republiken och bara i Santo Domingo, huvudstaden alltså. Just nu är jag rätt mycket i klaveret tyvärr då en väska med mitt pass, min mobil, mina nycklar hit är hos en halvbekants persons kompis! Vad som hände var att vi var på Barbarella med en jag träffat ifrån couchsurfing, vi möttes upp och gick till hennes kompisar hus och det var planerat att gå till stranden antingen på natten eller dagen efter. Jag bytte om kläder för konserten och lämnade mitt pass, mina nycklar och mobilen i handbagage-väskan och sen drog vi dit. Det var i en stor stadium och det pågick ifrån 6 till 6. Man kunde ej gå ut. Det betydde att efter några timmars dans/konsert så gick folk och vilade lite, vissa sov, typ som jag runt 4a tiden. När jag vaknade var folket jag var med under hela kvällen borta, jag kunde ej ringa för jag tog inte med min mobil. I lite sådär halvchock frågade jag en polis vart det fanns en bankomat som jag kunde ta ut pengar så jag iaf kunde ta en taxi hem. Väl därefter så har jag pratat med denna vän online men jag fattar inte varför hur svårt det kan vara att fixa fram ett nummer eller en adress. Detta var i onsdags och nu är det lördags kväll, alltså många dagar har gått. Det gör mig såklart väldigt orolig men idag så pratade vi om att träffas, hon sa att hon kom ihåg adressen och det känns lite bättre. Men såklart inte jättebra.

Billig "kinesisk" lunch för 100 pesos eller 15 kronor

Ett provisoriskt pass går att ordna via konsulatet här men det funkar inte i USA tydligen och jag spanade in enkelresa härifrån till Göteborg och vi snackar 11 000 kr som billigast. Så ja, det kan gå åt helvete men jag hoppas denna situationen löser sig snart och det är ju väldigt skönt att detta händer i början av en resa på 3-4 veckor istället för i slutet.

Detta gör iaf att jag inte har några bilder (ingen kamera) och att jag ej är sugen på att resa runt i landet här innan det är klart men i övrigt är allt rätt gött. De som hyr ut här är musiker och vi såg på deras konsert i torsdags vilket var väldigt trevligt. Igår träffade jag Ruben som jag pluggade tillsammans med och hans vänner och det var en toppenkväll. Skulle inte klockan vara så mycket så skulle jag beskriva den kvällen mer. Han är iaf ifrån Santo Domingos övre klass och alla hans vänner med och det var en rätt stor skillnad mellan vad jag har sett hittills. Typ alla vägar, bilar och hus är trasiga och trafiken är hemsk. Det låter iofs rätt deppigt men det har även rätt mycket charm, husen är inte trasiga på ett deppigt sätt (haha) utan det är kul att gå på gatorna där det är massa liv, massa frukt som säljs osv osv.



Rooftop häng!

Spelat en hel del poker då suget varit stort och det har gått ganska bra ändå, om än inga miljoner direkt. Hoppas det fortsätter rätt stabilt så man kan bygga en liten grogrund för resterande sommaren och kanske komma upp på nivåer jag spelade tidigare där timlönen är mycket trevligare. Vi får se!

fredag 13 juni 2014

SKOLAN ÄR SLUUUUUT!!!

Sista presentationen
Mitt år i San Diego är nu i princip slut. Skolan avslutades i måndags med typ 4 dagar med 3 timmar sömn per dag. Det var hemskt men tillslut fick jag ganska bra feedback. Just denna var inte supermegasnygg utan hade alldeles för mycket grejer going on men det var liksom lite av tanken och de verkade tänka ungefär samma. Det känns mycket roligare att ha för mycket grejer som händer än många här som har boxar som har en halv idé som de kör på lite halvt.

Osäker på vad det blir för betyg, B kanske?

Modellen jag gjorde.
Första planritningen ingraverad i plast.
Så detta var slutet på mitt tredje kvartal och alla har samma upplägg, vi ska presentera en slutmodell då för juryn. Detta gör vi inte i Madrid och det tar så jäkla lång tid och då alla alltid har gjort det så har de lite fördel på mig, man märkte liksom på kvaliten. Första gången sa juryn att modellen såg ut som den varit gjord av ett barn. Haha usch.

Iaf så var det en som retade mig hela tiden för det "Is this new model also gonna look like crap?" och hör o häpna när jag fick komplimanger denna gång! Den är ju iofs rätt oren på sätt o vis, ni ser ju brännmärken etc men det är iaf ett jäkla steg uppåt.

Packning
Så sist när jag flyttade ifrån Madrid så blev jag rätt äcklad över mig själv när jag såg hur mycket skit jag hade när jag flyttade ut. Jag lovade mig själv att bli lite mer bohemsk. Jag köpte därför två skjortor på ett år, inga skor, inga byxor, ingenting! Det tyckte jag iaf men nu när jag har allt i boxar så inser jag att det var ändå en hel del och jag har nu en mardröm att få hem allt. Tur som det var har jag en kompis som hade ett förvaringsrum och allt halvoviktigt ska dit. I Spanien kostade det nämligen 400 kr för att de hämtade gigantiska 50kg-väskor ifrån dörr till dörr men här är extra väskor på flygplatsen enda alternativet och det går loss på goa 600 kr per väska.




Sista dagarna  -  Ge till de hemlösa!
Idag är det torsdag och det återstår nu 3 dagar kvar i San Diego innan jag reser iväg till Miami och sen i DR. Jag har massa mat kvar så jag lagade massa extra och ska lämna till några hemlösa hade jag tänkt. Det är märkligt att inte fler gör det, jag läste nånstans att 30% av all mat slängs bort. När jag hade ett eget kylskåp så blev det lätt att det fylldes och slängdes bort saker men jag antar att en enda fördel med att ha lite space och flytta runt (och dela kylskåp) är att man tenderar att planera lite bättre och bara köpa det nödvändiga. Jag har inte slängt bort något iår. Jag hade en idé om att sätta upp ett stånd, ge bort mat till hemlösa och sälja luncher som skulle gå till mer mat men sen så insåg jag att även om jag har 15 portioner eller whatever mat så kan jag bara dela ut dom snabbt och få det gjort.

Andra kvällen på Oceans eleven casino
Sist jag var i trakten vid Oceanside och Oceans eleven casino så var jag där typ 90 minuter och vann 3000 kr och såg folk spela väldigt illa. I fredags drog jag mig därför dit igen för att lira lite 8/16$ half and half. Jag tog med min unicycle och åkte ifrån trolleyn innåt land tills jag såg neonskylten. Det började tyvärr inte riktigt lika bra, jag var back 600$ redan efter en halvtimma. Bytte till 4/8$ då jag insåg att klockan bara var tolv och nästa trolley/coaster gick kl 8. Jag har en kompis i närheten som vi pratade om att hänga med den kvällen men fick ej svar så jag insåg att jag satt mig själv i skiten rätt hårt, om jag tappar alla cash har jag inte tillräckligt pengar att spela och jag väntade på en överföring så hade 30 kr på kontot kopplat till kortet.

Det är också vad som hände, jag torskade 760$ helt brutalt och jag hade typ 4 timmar tills första coastern gick. De hade signupbonus med en gratis middag och $40 så jag åt denna steken sjukt långsamt :).

Sen åkte jag emot coastern som låg vid vattnet. Det började bli ljust och jag försökte sova på gräset men det gick sådär. Två snubbar som var märkliga kom och frågade om jag var okej och om jag ville ha vatten. Jag sa att jag var finfint och sen frågade de om jag hade växel.  De såg inte ut som hemlösa direkt, de hade hund och grejer. Aja, jag började noja över alla myror som var där och drog mig uppåt och lovade mig själv att jag aldrig skulle spela livepoker mer. Detta året höll faktiskt på att bli det första nånsin som jag gått plus på livepoker men efter att ha torskat 5000 kr ungefär så är jag nu minus igen. Förra året torskade jag runt 25000 kr efter att ha gått online och ja, det känns inte som det är något för mig, eller som jag alltid säger, det är okej att köra om jag är plus en massa för året men ej annars.

Ligger o sover



Nu börjar iaf pokerperioden (online) snart på riktigt, jag kollar massa träningsvideos, tar lite anteckningar, planerar schemaupplägg osv osv. Första veckan blir nog chill i DR men sen så jävlar blir det åka av, 8,5h per dag 5 dagar i veckan är tanken. Förra sommaren var jag halvduktig, jag spelade 195 timmar, dvs 26 fulla arbetsdagar men denna gången tänkte jag uppa det en väldigt massa till 40ish fulla dagar.


Här är förresten en rätt rolig video angående stereotyper och country-musik! Kolla in!
http://youtu.be/WySgNm8qH-I
Country awesomeness


fredag 30 maj 2014

Lite delay eller!?

Heeej!
Nu ser jag ljuset på slutet av tunneln! Två veckor återstår snart till jag åker till Dominikanska republiken! Shit va taggad jag är men samtidigt känner jag mig inte så superstressad som jag kanske borde. Det känns helt enkelt bättre än senaste veckornas sisådär-humör. Iaf har jag lite check-list-mentalitet då jag vill avverka saker innan jag drar så när jag fick mail om gratis baseballbiljetter så var jag såååå påå.
Första baseballmatchen ever.
Så ja! I skolmailen så sa dom att det fanns baseball-biljetter och jag plockade två. Fredag kväll, härligt väder, ledighet och en fin stadium som jag ännu inte hade varit på, det var som den kallade på mig magnetiskt, dragandes emot havet där det ligger. Problemet var bara att jag inte kände någon som skulle gå, eller ja inte direkt så jag kunde hänga med. Förrens jag hörde att en snubbe skulle gå. Han är rätt intressant, först verkade han störtskön, sen blev man rätt trött på hans personlighet, jag kan inte bestämma mig vad jag tycker. Han har tydligen hoppat 220 fallskärmshopp och då får man basejumpa, bilar 2 timmar varje dag, sover 3-4 timmar per natt och jobbar även med att fixa racingbilar. Det visste jag inte tidigare! Jag frågade en kompis om att hänga med och medans vi försökte mötas upp så tog vi en öl på The tilted kilt, en bar som typ påminner om hooters men då
















Sista unicycle-inlägget EVER

Att prata om mitt senaste inköp känns, ja lite sådär. Jag blir stoppad 4-5 ggr varje gång jag kör, folk skriker saker efter mig och frågar massa dumma frågor. "What is it?" -  Alltså vad ser det ut som? "Do you charge it at night?" - Man kan väl ladda den när man vill, när laddar du din telefon? "Does it run on battery?" - Nää den drivs av kärnkraft.
Det går iaf snabbare och snabbare varje gång, jag borde egentligen tima genomsnittstiden men det beror väldigt mycket på huruvida jag kör uppför eller nedför. Nedför är fortsatt rätt långsamt, uppför sparar man massa tid. Att svänga går finfint stillastående men är lite halvvinkligt ibland och jag finner mig själv sakta ner vilket man såklart förlorar tid på. Jag testade dock i en "säker miljö" att svänga snabbt och visst går det, det är bara att man inte känner sig så bekväm när det är bilar och folk och sådär. Det får komma med tiden. Det är intressant hur snabbt man vänjer sig vid saker ändå. I början kändes det som värsta grejen att folk stirrade, vände sig om och reagerade på olika sätt men nu är jag rätt immun. Frågan är om det inte känns lite löjligt om jag ska köra runt i GBG. Här känns det lite som att jag inte bryr mig om jag ser ut som en idiot men GBG är jag nog lite svagare för grupptryck, eller? Man vill som sagt inte vara unicycle-killen men det ÄR liksom en bra metod. Vi får se, jag orkar inte prata om den mer iaf! Detta var sista gången jag nämner det tror jag.

söndag 25 maj 2014

Sol och öl i 2dagar samt annat stuff

Ey yo! Förra veckan slutade i Mission beach med två dagar i solsken. Jag hängde med spanjorerna som är här ifrån min skola, några jag sällan ser och jag antar att vi har den connectionen men vi ses ju aldrig men ändå känner man lite att man bör hänga ändå! Eller jag vet inte! Julian känner jag iaf lite mer om än inte särskilt bra och de skulle på discohemmafest! Jag föredrar ju stort hemmafester över klubbar. 

Vi åkte bil och vidare emot PB för att köpa utklädnader för festen. Disco var tydligen 70tal och allt där gick fint. Jag ville vara Fidel Castro, det känns som han var hetast under den tiden. Ville dock inte spendera för mycket cash när senaste 30dagarna varit de dyraste i mitt liv typ så jag hittade en alldeles underbar orange disco-style skjorta med flärpar vid armsluten samt över bröstet. Helt fantastiskt och 6$ så kändes det lite som ett rån. De andra köpte peruker och västar och pratade om att vara Kiss, bandet alltså.

Det skulle behövas ansiiktsfärg och det fanns bara på Party City. Om jag skulle välja världens bästa namn för något, vad som helst, så skulle jag välja Party City, det kan bara inte vara ett dåligt ställe. Där köpte jag även beads för att kompensera det faktum att jag missade Mardi Gras när det pågick i stan. 

Vi drog oss rätt snabbt till festen och det var sjukt mysigt ställe med hängande lampor. Såna här typ.

Festen arrangerades av en finne, det var massa svenskar och sen lite spanjorer, tyskar och annat. Väldigt europa alltså. Min kostym var en hit, det tycker iaf jag :D. Pratade lite med en söt tjej som läste psykologi och det blev rätt djupt och så pausade hon typ och sa "haha, det är bara så sjukt konstigt att prata om såna här allvarliga saker när du är klädd sådär". Sen kom hennes svenska pojkvän och det var så oerhört tydligt att hon satt och pratade med en annan kille för han satte sig tyst och uppvisade direkt övertydligt "det här är mitt territorium" och hånglade upp henne demonstrativt.

Någonting jag är rätt värdelös på förresten är att säga hej då eller avsluta samtal. Eller ta en paus i ett samtal. Jag vill ofta prata med folk men ibland finner jag mig i situationer där jag typ vill gå iväg innan jag kanske börjar ge ett sämre intryck. Typ så pratade jag med en och det var liksom nice, sen blev det tyst i bara 5 sekunder och jag tänkte att jag borde typ gå på topp. Hon tänkte samma sak och hann före. Då kände jag mig dissad fast jag tänkt samma sak. Sen insåg jag att jag nog har något problem därnånstans. Antingen i att jag är osmooth eller att jag blir förnärmad när jag inte borde bli förnärmad. Jag har nog en väldig stark fobi att bli nekad socialt av någon som verkar trevlig, lite svårt att ändra på bara.

Iaf så hade de en hammok som var asskön, jag centrerade runt den och vi var väl där tills typ 3 där vi gick och sov hos Julian. Vaknade relativt tidigt IMO vid 10 och de var snälla och kom med Jack in the box till mig! Åt en halv hamburgare och fortsatte sova. Haha. Alla mobiler etc jag hade med mig var urladdade och det var ett iphonehus. Det var en tysk snubbe som hette Fabian som kom ifrån surfning där han hade fäst en gopro-kamera och visade mig foto därifrån. Helvete va skarp bild! Jag är rätt inne på att jobba mer med video men tyvärr så måste jag nog tjäna en del pengar innan jag kan köpa sakerna som behövs, mest en bra kamera där man kan skifta fokus men också en monopod som gör det lätt att få snygga panoreringar, gå närmare och svänga utan att få några hack. Det bör väl gå på 2500 kr kameran  + 1500 kr för monopoden. Med 50k förlorade i Fundior och uppförsbacken på 30ish K i pokerförlust iår så är mina spenderarbyxor för tillfället av men jag hoppas såklart kunna vända det där i sommar men man vet ju aldrig. Förra året var bra men också rätt svängigt, vi får se hur mycket jag hinner uträtta på 2 månaders fulltidsgrind.

Köra 2 dagar i solen utan solkräm är en dålig idé
Jo just det! Gopro då. Det känns som det bara andas iphonefolk och ja, ingen laddare. Det faktum att jag inte visste vad tiden var, att jag inte hade telefon eller nåt förstärkte bara känslan av att ta en paus ifrån vardagen. Dagen efter så åkte vi och hängde med några danskar och drack öl i solen. Det var härligt. De hade boogieboards och bodde precis vid stranden så jag frågade om de ville köra och ja, lite senare var jag ute i vattnet och tog min boogieboardoskuld. det var nice! Kylan av vattnet försvinner med adrenalinet. En gång gick det dock fel och jag voltade massa gånger av en stark våg och slog i axeln så det började blöda. Baksidan va den axeln ovan.

Sen gick vi till ett stort poolparty nånstans och vi var tidiga där och folk som dom kände hade inte kommit. Vad gör man då? Man kör bomben in i poolen och försöker köra volleyboll medans alla stirrar och undrar vilka dom känner :D! Spelade även beerpong och jag börjar bli bra! Vann nästan över huschampen. För övrigt så är herren på täppan uppenbarligen ett helt värdelöst system att arrangera något. Det är standard på biljard, beerpong och massa annan skit. Uppenbarligen så får vinnarna spela mest och således mer träning. Det förstärker bara deras skillz och minskar chansen för spännande matcher då träning ju ger färdighet.

Officiell inlämning av bud för ett byggnadsprojekt
Videoinsplening
På tal om film spelade vi just in en sådan. Vi skulle göra en 5minuter lång video där vi skulle presentera vår fiktionella firma, sen ta upp några punkter och ja, vi skulle sälja in projektet. Vi var uppe sent och vi hade rätt okej med videosen och jag gick hem. När jag vaknade postade de en länk på youtube och jag kunde knappt tro mina ögon och öron. Här är den; https://www.youtube.com/watch?v=RtaRBL1XTOo

De har alltså tagit typ de sämsta delarna av m in intervju, lagt på en löjlig fake-brittisk accent och alltså, allt är så jävla mycket sämre så jag funderade allvarligt på om det var ett skämt eller inte. Det är inte så att jag säger det utan jag tvivlade verkligen.

Annat nytt
Ja min unicycle har ju kommit och jag har börjat bli vän med den. Jag hade dock en liten olycka när jag körde maxspeed och ramlade som fan. Det är nog bara mentalt men nu så går det en del snabbare än att gå i nedsförsbacke men otroligt mycket snabbare i uppförsbacke. Varför jag säger att det är mentalt är för att jag kör mycket försiktigare nerför, det känns kanske lite märkligt att luta sig framåt i nedförsbacke medans i uppförsbacke så känns det mer lugnt. Ibland kontrollerar jag mig jättefint men ibland när jag känner att alla stirrar så blir det hela mer osmooth och balansen som redan är svår att hålla blir jobbigare. Igår var jag dock och handlade, la unicyclen i gymskåpet och det var rätt gött att bara glida uppförsbacke med massa matvaror. Också positivt att jag kunde köra med saker i handen utan att det kändes osäkert.

Nu har jag skrivit för långt, hej då!

Ohh min mynta har börjat växa när jag flyttade över jorden till en ny kruka! Wiii!!!

Jag transplanterade persiljan ifrån min aerogarden (hydroponisk) till jord och många rötter verkar ha dött men några verkar ha satt sig fint.


När man tar jord ifrån balboa park börjar det växa andra saker i persiljan! Detta KAAN vara basilika också men jag tror ej det.


måndag 19 maj 2014

Mål i sikte, en elektrisk enhjuling on nya mobben osv

Vetegräs - Mirakelmedicin?
Tjaba läget? Efter senaste veckans shoppingspree så kändes allt mycket bättre! Den här känslan av energilöshet var som bortblåst och nu känns det mycket bättre. En av de dagarna där jag kände mig piggast var förresten när jag drog vetegräs-shots. Alltså, ingen alkohol utan den här växten i en juicebar som ska vara bland det nyttigaste som finns, typ som goijbär antar jag. Jag är rätt nyfiken men skeptisk men jag mådde väldigt bra hela den dagen, tom efter gympasset kände jag att jag ville köra mer, något som inte så ofta händer. Jag tror jag ska köpa lite frön och odla, det får bli längre fram i tiden dock.

Vad har jag gjort senaste veckan? Hmm jag har jobbat på min portfolio. Den blev tillslut såhär (länk)
Detta var för ansökan till Danmark för ett eventuellt byte. Vi får se hur det blir med den saken, de vill ha lite saker som jag inte riktigt har. Känns mer sannolikt att det blir Spanien i September, inget fel med det alls, bara dyrt.

Besökte fiesta island och mission beach och ja, varje gång jag är runt havet tänker jag att jag inte utnyttjar vädret här. På tal om det, igår var det 36 grader. Sjuuuukt för varmt. Så varmt att det blir jobbigt att gå. Att cykla jämfört med att gå tänker jag som lite mer krävande och man blir varm, det jag inte riktigt har tänkt på är att det pustar rätt gött med vinden. Det blev tydligt med några veckors gång. Det var ett av skälen då till varför jag köpte min enhjuling och i onsdags var den äntligen framme!
Någon märklig ekorretyp var överallt när jag åkte min enhjuling!
 Jag antog att det skulle vara rätt lätt att lära sig men efter att ha åkt runt 2-3 timmar i Balboa park inser jag att det inte vore så smart för mig att vara ute i trafiken just nu. Vissa saker är väldigt lätta, lutar man sig framåt så åker man framåt och liksom principerna är nemas problemas. Vad som först visade sig vara svårare dock var att svänga. Det känns lite märkligt ibland och jag fick göra väldigt stora cirkalr för att komma runt. Jag satte upp två konor och körde runt 8or och försökte gå närmare och närmare. Det tog längre stund än beräknat att kunna svänga fint. Andra problemet som dock är mycket värre är att faktiskt bromsa. Jag kan vara värdelös men för mig så blev det väldigt många dåliga inbromsningar då det är lätt att tappa balansen med ena foten lite lätt när man byter fart och det kan göra att man svänger rätt rejält (om man tippar över på andra foten är ju större delen av kroppsvikten på andra sidan= sväng) och det blev väldigt många minipiruetter.

En annan sak som var lite halvklurigt var när det var lite lutning. Att köra på helt platt går ju fint nu men räkna med lutningen och även åt flera håll (nedåt och åt sidan) som skiftar sig var lite halvlurt med. Jag är helt säker på att jag kommer lära mig allt det här, precis som man lär sig att cykla, åka skidor eller skridskor men det lär ta rätt mycket träning tror jag innan jag vågar mig ut i trafiken.
Finns en sjukt trevlig livsmedelsaffär som nästan bara har riktigt bra grejer, Krisp heter den. Såg denna och har nog aldrig blivit mer lockad av något.

Jag målade den här!
 En i vår klass jobbar för en konstworkshop-grej som har klasser och säkert massa annat. Hon frågade flera om vi ville gå med gratis och jag vill generellt göra mer saker så jag sa tacksam ja! Stället var på en bar slash vinkällare som hade massa god öl och vin då. De stod kanvaser framme tillsammans med massa akryl och jag var laddad! Läraren var en snubbe och en sa att han specialiserar sig på att måla träd. Jag höll nästan på att skratta vilket uppenbarligen är helt fel reaktion men jag vet inte, jag tycker det känns som en märklig sak att säga. Det är en sak att pretentiöst säga nåt i stil med att ens grej är typ, vad vet jag, väldigt expressionistisk och så kanske det är rätt trist men att säga att man specialiserar sig på träd känns som man borde sträcka sig efter något mer, något större.

Såg att snubben kunde måla så jag slog rätt snabbt bort den tanken och insåg att det skulle bli väldigt lärorikt oavsett. Det var superkul! Ovan ser ni min målning. Jag tyckte det blev rätt bra Träd-delen var inte awesome men de andra är jag rätt nöjd med. Det blev rätt levande tillslut IMO.

Filminspelning baby
 I ett grupparbete så ska vi spela in en 5minuter lång film. Denna film ska vara en presentation av våran fiktuella arkitektbyrå som en kandidat för ett projekt om att bygga en bibliotek. Det går tydligen till så att man ska skicka in lite dokument, ge ett förslag tillsammans med kostnader och videon, ja jag antar att den uppgiften är gjord så man ska få med mycket info på rätt kort tid, presentationer brukar annars bli lite utdragna.

En av våra gruppmedlemmar är gay och en hyresvärd var också uppenbart det så vi fick låna ett konferensrum att spela in i. Jag vet inte vad jag tycker om det, jag antar att det är lite samma lathet som kan inträffa för såna som jag som bor utomlands. Det känns bekvämt att typ se någon gemenskap att vara svensk medans det finns massa andra personer ifrån andra länder som antagligen är mer lik oss själva.

Iaf att bli inspelad är ju alltid intressant. Det händer i princip aldrig för mig och jag trodde det skulle se värre ut än vad det gjorde. Jag var mer karismatisk i kameran än jag trodde, förra gången jag såg mig själv som 15åring minns jag att jag upplevde mig själv som obekväm att titta på. Kanske flackade med blicken eller jag vet inte, ryckte på mig. Pratade för snabbt, mumlade. Det korta klippet jag såg var som sagt mycket bättre. Det kanske var ett undantag dock.

Tog iaf på mig uppgiften att klippa ihop skiten eftersom jag är rätt sugen på att lära mig lite mer om videoeditering. Vi hade en ordentlig kamera med stativ men jag insisterade att vi skulle köra min nokia som en andra-kamera. Vi får se hur det blir. Jag försökte läsa lite mer om inspelningstips för nybörjade men det gick väl sådär. Nu såhär i efterhand borde vi nog haft 2 streams av inspelningar, kört klappljud för synk för vi stannade och stoppade en massa och jag antar att det kommer bli ett helvete att synkronisera varje klipp. Mycket av det vi gjorde var dock medvetet att lägga voiceover på så om v säger att 2,5 minuter av de 5 inte behöver synkas så blir det väl ingen mardröm att synka hoppas jag. Nu återstår att välja lite bilder och se hur man kan göra det smakfullt in i videon. Vi nämner vissa projekt osv och jag vet hur man fade:ar in bilder, flyttar på dom och bla bla bla men det lär inte se sådär supersnyggt ut att ha en video på någon som pratar, dra upp en jäkla bild som går in och ut så man får försöka tänka ut något bättre. Vi får väl se, kansek får lära mig premiere pro som kanske har något lätt man kan jobba med.
Hade 2 dagars mindless stranghäng i Pacific beach men det tar vi nästa blogg!

fredag 9 maj 2014

Köpa bort din sorg + Dominikanska republiken är nu bokad för sommaren :)

Heeej! Ni ska få en låt av mig som ni ska lyssna på när ni läser detta inlägg. Är ni med? Kom igen, vi gör det lite mer multisensoriskt! Vi kör Beck – Unforgiven.

Midterm

I måndags hade vi midterm, det är vad det låter. Här i SD kör de jury-stil på redovisningarna på vårat projektarbete. Om jag inte har nämnt det så är projekt/studio-arbetet det största ämnet i form av tid och vikt och det återkommer då varje termin i princip. Jury går ut på att du redovisar (kort) och de bjuder in främlingar som ska kommentera på det du visar. Du står vid dina stora utskrivna papper framför alla och det är ju mycket mer laddat än att den läraren du känner ska ge lite feedback. Problemet med midterm är just att det faktiskt är midterm, alltså halvvägs in i processen. Det känns som att jag gärna vill ha bra feedback men först när jag uppnått en nivå som jag känner mig bekväm med. Så var inte fallet.

En annan sak som man nästan får faktorera in är att försöka ha en liten upphämtning. Typ så vill man ju inte presentera något vecka 5 och sen på vecka 10 ha typ exakt samma stuff fast med lite extra. Man vill ju ha en lite natt-och-dag-effekt, så känner iaf jag. Så jag valde medvetet att inte göra allt så bra jag kunde. Haha detta var ingen ursäkt faktiskt men jag utelämnade medvetet några grejer för jag tänkte att jag behövde mer tid på att göra det kraftfullt. Iaf så blir det ju fortsatt problematiskt när man ska få feedback på halvfärdigt arbete. Själv skulle jag föredra att ha en jury 8e veckan och sista 10e veckan.


Dominikanska republiken. Förresten tror jag att vi har just denna bild som bakgrund i mitt barndomshem i badrummet. Alltså exakt denna bild.

Övrigt

Jag skrev väl sista att jag var lite nere? Jag tänkte att jag kunde bota det där med lite shopping. Jag tror detta har blivit min dyraste typ 15dagars-period nånsin. Jag hoppas iofs få tillbaka min stulna dator på försäkringen men ändå, jag shoppade loss som tusan på amazon och ebay. Skärmar, kablar, datorer, eldrivna enhjulingar, Dominikanska republiken-resor och minneskort. Laptopbatterier. Ojojojoj. Effekten var faktiskt den jag önskade, fokus på annat, om än egentligen triviala saker och det kändes bättre.
Köpte en ny mobil, 1800 kr second hand, typ 2900 kr ny. Bra deal!

Jag är ju nu rätt sugen förresten på att brygga eget öl och att göra lite film. Jag höll på att försöka börja prioritera inför sommaren, när jag ska göra vad etc men sen så insåg jag hur ung jag ändå är, även om jag känner mig gammal. Jag insåg sen att jag precis lärt mig en livslektion, alltså en större sådan. När jag var kanske 18 och några år framåt var den stora lärdomen att bli mer socialt kompetent, att man mår bra med andra människor. Jag hade några mer som jag inte minns nu men detta året i San Diego har ändå illustrerat vikten av fritid- och arbets-balans. Att bara säga det känns uppenbart men det är ju en sak att säga eller att verkligen förstå det. En klassisk sägning som folk säger hela tiden är ju det faktum att man ska njuta av varje dag och leva i stunden. Alla har ju hört det, även om man är typ 15 år. Min tes är att när 60 åriga (+) gubbar säger såna saker så är det inte för att de har hittat något revolutionerande, jag tror bara de har gått ifrån att förstå att det är så till att det verkligen har sjunkit in på dem på ett sätt som förändrar deras beteende. De kanske kan sätta sig i solen i 30 minuter och bara känna att livet är underbart.

Iaf så tror jag nog att jag förstått arbets/fritidsbalansen mycket mer verkligt än tidigare. Jag tror inte längre att jag kan jobba typ 14h per dag och vara lycklig för lycka handlar om en kombination mellan ett bra privatliv och arbetsliv. Just nu negligeras privatlivet en väldans massa men jag tror att överarbetningen förra  terminen gör att inte ens arbetslivet går sådär superbra, jag har lärt mig mycket mer på samma tid innan. Iaf så är det ändå rätt skönt att jag har en liten dipp typ på 2 månader men jag känner redan att jag inser det och anpassar mig.

Min tes är att man börjar leva vid 18 och slutar leva vid 70ish, jag har därför levt 9 år av 52, dvs dryga 20%. Att starta juicebar, restaurang, cafe etc finns det massa tid för.

______________________


Dominikanska republiken!!

Ohh baby! You better believe! Förra året vid typ samma tid så pratade jag om att åka till Mexiko för att förbättra min spanska och ha det allmänt gött. Problemen med Visa-ansökan gjorde det hela rätt opraktiskt men jag insåg ju nu att jag har en gyllene möjlighet att åka dit! Därför bokade jag en resa 15e juni till 9e juli! Att bo där är jättebilligt, och att leva ännu billigare. Det är liksom att besöka en paradisö och spara pengar, det blir grymt. Visst finns chansen när man stannar så länge att man på något sätt inte gillar det men chansen för en grym resa är påtaglig. Jag har iaf en kompis där och checkade lite airbnb samt flygresor. Jag hittade tillslut en jättebra biljett dit. När jag sökte på San Diego till Santo domingo så var typ alla resor på 25 timmar varje väg och det var rätt mycket ångest. Att ha 6-8h mellanlandning är bara tortyr men om man har en flygplats nära centrum och även tajmar in dygnens timmar så kan det bli alldeles klockers. Dessa resor är just så, jag har 13 timmar i Miami, anländer kl 6 på morgonen vägen dit och sen samma sak på tillbaka resan minus 2 timmar. Frågade en kuban i skolan om hur det funkar med att gå från o till flygplatsen och han sa att bör bli asbra, det tar ca 40 minuter ifrån flygplatsen till stranden. Om ni inte visste det är Kubanska befolkningen väldigt stor i Miami eftersom det är så nära. Iaf så blir dessa 22 timmars resa helt obefintliga och det blir bara sjukt gött. Tajmingen är ju som sagt helt perfa, det var ju lite synd när jag åkte till Brussels tidigare iår och jag kom fram typ 8, sen när jag var i staden var klockan 9 och allt var stängt.



torsdag 1 maj 2014

Värsta 2veckorsperioden i mitt liv - Nu skriver jag av mig lite, läs om du vill.

De som inte gillar mig har mycket att njuta över. Jag minns inte senaste gången jag mådde såhär dåligt. Jag vill inte vara bunden av materiella ting men att blivit av med min nya dator och nu senast min mobil känns jävligt irriterande. En stor sak som jag inte vill skriva om förstörde igår, jag skrev om hur energilös jag är och sen nu precis förlorade jag en relativt stor summa pengar på poker på ett helt sinnessjukt sätt. Jobbade 19 timmar i streck igår förresten och skulle ha lektion kl 9 (och redovisning då). Jag kom hem 4 och ville sova en kortis och duscha. När jag vaknade och skulle duscha så var toalettdörren låst. Den nya kocken har nämligen en egen dörr och han behöll denna låst. Skulle såklart ta andra toaletten men handduken var inlåst och jag- hade bråttom. Den värme som har varit i SD senaste dagarna (sommar) har gått ifrån att alla skriver hur fint väder och härligheten till en jävla obehaglig värme när du mår fysiskt och psykiskt dåligt och skyndar dig till skolan för du inte har tid att sova. En sorts tankelöst skyndande, du är för trött för att ens sätta på någon trevlig musik.

Som ni hör så går inte saken min väg men också tydligt är att det mesta är småsaker som kanske inte i sig är skäl för att må piss. Men allt kombinerat.. usch.

Jag försöker tänka positivt och tänka på andra saker. Skulle jag dra ut mitt liv i typ 1års-average så inser jag att det är en temporär jävla dal.

En sak som jag inte skulle brytt mig om som illustrerar vad för negativ energi jag tar åt. Så det är en snubbe som är ny i vår klass som är rätt sjysst, jag gillar honom. Vi jobbar i studion och jag frågar om han vill ta några väldigt snabba tacos på taco tuesday. På tisdagar är det 1-2$ per taco som gäller. Jag betonar ordet snabba. Han säger då att han måste jobba och inte är hungrig. Jag drar själv, äter 3 snabba jävla tacos och återvänder på under 30 minuter. Då drar han med några andra och jag tror fan han köpte en jävla burrito och åt. Det är ju tom samma mat! I mitt svaga tillstånd tänker jag nästan gå förbi och typ argt säga "hope the burrito was good!" och att jag blir så sur och ens överväger att säga detta visar ju känslig jag är där.

Iaf så var den långa redovisningsdagen över, jag går hem efter 11 timmars klass (så är det på alla onsdagar medans torsdag + fredag är chill), tar en lång dusch och beställer tom en pizza. Jag pratar länge med min kompis på skype som verkligen var skönt och jag tänker att allt kommer att bli bra. Jag drar igång några bord och ja, ni såg vad jag skrev. 5300 jävla kronor på 60 minuter. Häromdagen hade jag en RIKTIGT dålig dag och förlorade 1700 sek. 5300 är typ 3x vad jag förlorat som värst på hela året. Det var 12 stora händer där jag förlorade alla utom en. Jag var i snitt 43% favorit. Chansen att förlora 11 irad är förresten 0.43^11= 0,009% eller 1 på 10760. Nu vann jag 1 av 12 vilket gör det hela mer sannolikt (ganska mycket) men oavsett är det sjukt osannolikt. Jag bara stod med öppen mun i förvåning. Iaf så även om 2013 var ett ganska ok pokerår så är jag back relativt mycket iår och att sätta in tidigare vinster som man lagt för annat känns inte så kul. Jag skiter i det där tills min semester i Dominikanska republiken. Den ska jag klura upp nu btw så jag har något att se framemot i dessa mörka dagar.

På tal om andra saker som tar bort fokus. Många känner mig som en prylnörd. Jag förstår "kritiken" men ser mig inte som det (jag bryr mig inte supermycket om mobiler och såna prylar) utan jag tänker att folk kunde göra investeringar som lätt betalar av sig sjävla snabbt. Såå angående transportering så har jag köpt 2 cyklar här som blivit stulna. Att köpa en tredje är på tapeten men jag kommer inte orka lyfta upp cykeln uppför trappan varenda jäkla gång jag kommer hem. Och nu när jag inte gör det kommer den möjligen bli stulen här igen. Folk är såna jävla tjuvar i USA för övrigt. Såå jag såg lite folk med

 En sån där! Jag kollade specsen och ja, det är rätt imponerande IMO. En av de enklare väger 9,8 kg (dvs mycket bärbar), de laddar fullt upp på 3h, de kör 20 km på en laddning och de kör 18 km/h vilket är rätt nära en cykels maxhastighet, antagligen högre än vad du oftast orkar pumpa med en cykel. Det är lättare att förvara, att frakta. Det enda problemet är såklart att man blir "that unicycle-guy". Jag bara tänker att man blir genomstirrad överallt i typ alla länder, och inte på ett bra sätt. Och jag är ändå en som oftast skiter i grupptryck men det här är nästan tveeek.. NÄää jag skiter nog fan i det och slår till. En sån här kan man få för 5500 kr som billigast btw i USA men 3500 kr ifrån fabrik. Jag slår nog fan till nu.

Jag ska försöka rikta min energi ifrån pokern och lära mig 2 saker. Första är drupal och andra är en programmeringsgrej som gör at tjag kan skapa spel i slutändan men jag tänkte mest bara lära mig det för att göra arkitektmiljöer. Mycket av programvaran vi använder nu med rhino är liksom 5 år gammal stuff och det känns inte supermodern att lägga ner typ 30 minuter renderingstid på en stillbild när man ibland ser snyggare stuff i realtid i många spel. Unreal engine 4 är jättesnyggt och jag hoppas det ska gå att lära sig utan att dedikera mitt liv till det. Jag borde ändå startat något nytt projekt istället för att trekka runt i samma spår.

Sorry för att vara negativ, jag hoppas nästa inlägg blir ett gladare sådant. Ska försöka göra kul grejer och vara mer glad.